Pro-X2 & Pro-XR ( 2004 ) Skillnader... ?

Jonny_S_län

Aktiv medlem
1 jan 2000
77
0
6
Kollad rundt lite..nu blir det nog en Polaris ...men vem av dessa???..gärna synspunkter om både + och -......
 

emil_

Välkänd medlem
14 mar 2006
300
0
16
34
Bollnäs
prox2an har back och mindre hk än proxr vad jag vet iaf jag skulle vällja prox2 för dom har nog kraft så att det räker:p
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Jag skulle vilja säga att det är 2 helt olika skotrar. Bara utsidan som är "lik"

Pro XR 800 = Pro X 440 -03 med 800-motor
Pro X2 = Uppdaterad Pro X 6/7/8
X2 har back, XR har vändbar helix istället
XR har framflyttad styrstång, X2 inte
XR har högre och kortare dyna än X2
Pro XR finns bara som 800
Smalare matta på XR, 14"/35cm, X2 har 15"/38cm
Handskydd på X2, ej på XR

xr är en mer "orolig" skoter, det krävs mycket av föraren medans x2 är lite mindre extrem

Det är en mängd flera skillnader som jag inte orkar rabbla upp men det är bra mycket som skiljer..
 

Jonny_S_län

Aktiv medlem
1 jan 2000
77
0
6
Tackare tack...tror det duger med en Prox2...får se om det blir i år eller vänta till hösten ..tack igjen :)..är det någon som vet mera för nackdelar ..eller om det är 6 7 eller 800 en ska ha ..om det är någon som strular mr än andra..
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
600 är nog det lämpligaste.. Funderar själv starkt på att köpa en sån. 7- eller 800 behövs egentligen inte, 600 går hårdast efter led i vilket fall och är nåt kilo lättare. Jag köper en 600 om jag köper en iaf.

//Peter
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Jag har en Pro XR 800 och min flickvän en X2 800. Båda -04.
I grund och botten är det samma skoter.
Det verkar inte som att någon egentligen har total koll på vad alla skillnaderna är, varken återförsäljare eller andra kunniga.
Skillnaderna vi sett är följande:

För XR:
Exteriör:
Färgen och dekalerna:)
Annan dyna, högre och smalare.
Det följer med lock som man kan peta dit istället för mätarna, sparar väl nåt kg om man vill detta.
Fotholkarna ser lite annorlunda ut.
Annan ram för styrfästet.
Ett alublock som vinklar fram styrstången.
Utskuren slits i huven så att styrstången skall få plats.
Hookat styre, X2 har ett crosstyre med musöron och det verkar som om X2'an har bättre effekt i handvärmarna.
Ingen startnyckel, nödstoppslina istället.
Simpelt litet Crossgasreglage utan gashak-skydd.
Annan dödarknapp, går ej att komma åt av misstag.
Annan plastpanel mellan tanken och huven, mer öppet in till motorutrymmet än på X2 vilket ger högre ljudnivå och annat sound på XR.
Annan placering av handtagsvärmarknapp och choken. X2 är mer ombonad men man vill troligtvis spara nåt halvkilo i vikt och ge möjlihet att ha knäna närmare huven.
Annan frontbåge, XR har en aluminiumbåge, tuff, men knepigare att lyfta i :)
Annan bakflärp, lite smalare på XR.

Fjädring, dämpare drivning och Matta:
Linjära fjädrar fram istället för progressiva.
Ingen krängningshämmare.
35.6 cm bredd på mattan och 35 mm kammar. X2 = 38.1 cm bredd och 32 mm kammar.
När det gäller lössnöegenskaperna för den smala mattan så är jag totalt förvånad den går som en skållad iller i djupsnö . Även när det bär iväg uppför.
X2 har större drivaxel med massor med avrundade splines, why ?

Under huven:
Keramcoatad pipa, vanlig svart i X2, måtten verkar dock vara desamma.
Mindre oljebehållare och ingen verktygslåda i XR.
Ingen back, dubbelhelix i variatorn istället, Troligtvis kan man modifiera helixen så att man har back både med 62 och 66 graders startvinkel. Back kittet kostar 1500 spänn och består av en knapp ! och en helix med utskuren slits i botten för reverserad sekundär.
Ingen hållare för extrarem på XR. (Går att sätta dit om man vill)
Bensinpumpen sitter på annat ställe på XR, Pga oljebehållarens placering.

Gällande uppgifter om mer effekt så ställer jag mig tveksam till detta. båda maskinerna går väldigt lika i acc och toppfart. Men på fordonsuppgifterna från vägverket finns nån hästkraft extra och nåt kg bort på XR. = Dyrare försäkring !! Tror ej att det är nån skillnad i realiteten som sagt. Varken på vikt eller effekt. Någon som vet ?

Körkänslan är totalt överväldigande på båda maskinerna men XR är inte lika skön att köra sittande på, stående är den dock helt enormt bra. X2 funkar i båda lägena, men jag upplever att handlingen är något extremare på XR eftersom man kommer längre fram och har lite större utrymme att jobba på.
Motorerna går jävligt hårt, med fin botteneffekt och vrid, det sätter aldrig emot och känns som om det aldrig slutar dra på toppen. Kul !! :D


Tja. kommer jag på nåt mer får jag väl lägga till detta.

//Kjelle
 
Last edited:

Jonny_S_län

Aktiv medlem
1 jan 2000
77
0
6
Bugar mycket djupt över svaren och tackar så mycket...Det är mellan en prox2 7-800 rev 600sdi/800 eller F6/F7..det står...varenda jäkel som luktar det minsta 2-takt här ned i söder åker AC eller jonsred :D ..Har testat F serien ..och en rev fast då en 550fläkt...Måste få testat en prox2..och kränkt bort min zr600...Blir iaf en nyare till hösten ..lutar åt en prox2...bara för att inte vara som alla andra :cool: ...Tack igjen