Pro x2 800 variator krångel!

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
Tja!

Som rubriken lyder har ja en maskin med krångel!

Har nu kört slut på två remmar å snart kastat sönder en hjälm... vet inte vad ja ska göra, remmen går ner på axeln på secundär(stavning) variatorn, som dom flesta som läser detta tänker så går de inte köra, nä ja vet å de är frustrerande när de blir så mitt ute i skogen i kålmörker... :p

aja problemet är som sagt att remmen lägger sig på sekundären, min fråga är... Varför?? äre för att primären inte funkar som den ska??

har som inte vågat att köra med variatorskölden uppe så har inte sett något sådant...

har funderingar på om ja ska köpa ett variatorkitt, isf äre någon som har nå bra tipps till min maskin? (sitter en 44:as matta på den)

sen har ja en till fråga, ska upp till fjälls runt 13 dagen kan ja köra med lite mindre munstycken där lr ska ja köra med orginal??

väääldigt tacksam för snabb hjälp!!

//Roothen
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
remfrågan lämnar ja åt sidan. däremot munstycken å så, de beror ju på hur pass högt upp du ska? ja ha inte behövt byta munstycken eller liknande när ja vare närmare fjälls. men du kan ju alltid kolla i instruktionsboken eller om någon annan svarar på hur du ska göra :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Du menar alltså att skivorna på sekundären åker isär och remmen lägger sig längst ner där? Låter isåfall som om fjädern i sekundären skulle kunna vara rätt slut.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Har förmodligen inte med detta att göra men kolla motorkuddarna. Fick byta höger främre motorkudde varje år på min ProXR 800, längre höll dom inte utan motorstag.
 

EricW

Välkänd medlem
27 jun 2010
146
0
6
Sundsvall
Måste vara fjädern som är kass alt har något släppt inne i variatorn. Har en sådan variator på hylla som jag kan sälja billigt!
 

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
tja! japp precis så menar ja! de är inte motorkuddarna, gick igenom allt förrutom den där jävla secundären innan vintern så alla kuddar är bytt.

har fått hört ja å att de sitter en fjäderanordning i den... går de skruva sär å byta lr måste man köpa hela skivan??

primären är också kollad, men ja befarar att den kärvar lite... de var rost på den innan vintern å vi hade då inget att smörja med, ska ju vara torrt smörja där.. :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Det sitter väl Teamvariator på den. Ta loss helixen och kolla in och se om du ser något skumt inne hos fjädern. helixen kan du ta loss bara genom att lossa torxskruvarna på baksidan variatorn, den går ta loss utan att trycka ihop fjädern. Ska du loss med fjädern behöver du ett pressverktyg av något slag, alt en gängstång och några väl valda brickor.
 

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
fjäderanordningen i secundären antog ja att vi mena?? inte i primären? varit loss med den en gång, men ska nog ta lös den å igen... men som sagt var de väll secundären vi mena??
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Ja jag menade också sekundärvariatorn. Är det Team, vilket jag tror det är, så är det som jag sa. Är det Polaris egen, vilket låter mysko, (är fan helt säker på att polarens X2 700 hade Team), så är det låsringstång som gäller för att få loss helixen.
 

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
ok kanske lyckas komma ut å skruva isär den i över morgon, men tills dess!

variatorkitt!!

pris, och berätta gärna om ni testat grejerna! :)