Pro-X2 800 ( 2004 ) Ingen gnista... ?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Plockade isär skotern för ett tag sen för att byta motorkuddar, lite bussningar m.m. Fick ihop skotern igår men döm på min förvåning när det helt plötsligt inte finns någon som helst gnista på stiftena? Jag har inte rört tändningen något, bara dragit ur kontakterna men alla är där dom ska vara nu vad jag vet.

Kan det hända något med tändspolen/CDI'n ifall man svetsar i chassiet? Man tycker ju att så länge man jordar i chassiet när man svetsar så ska det inte hända något men man vet ju aldrig.. Någon som vet av erfarenhet?

Tändplattan är hel, den är mätt och har rätt värden.
Stiften är nya och tändkablarna är hel.
Dödaren, nödstoppen, brytarna i gashandaget och tändlåset funkar som det ska, inget krux där.

Det går 2 kablar från CDI'n till tändspolen med en svart kontakt. Är det någon snäll själ som skulle kunna mäta resistansen i kablarna som går från den kontakten till CDI'n? Huvudsaken ni har en skoter med D.E.T box så kan ni mäta.

Tack på förhand!
 

andree_jump

Medlem
10 nov 2006
40
0
1
bengtsfors
Sv: Pro X2 800 ( 2004 ) Ingen gnista!

man får ALDRIG svetsa när tändhatten sitter på stiften.. cdi boxsen / kondensatorn går då.. gjorde det iaf på min:/ men vem vet.. kontrolera stiften för säkerhets skull
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Sv: Pro X2 800 ( 2004 ) Ingen gnista!

Men helvete, det där ville jag inte höra :p

Får hoppas att det "bara" är tändspolen som har gått, den kostar dock 1200 spänn ny så det känns inte sådär jättekul. Än mindre kul om det är CDI'n som är väck, går på 3800...
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Sv: Pro X2 800 ( 2004 ) Ingen gnista!

kostar den 3800 ny eller pirat? om den kostar det ny så gåre ju trots allt lika bra me pirat..
 

turbomatti

Välkänd medlem
17 apr 2006
152
0
6
Pajala
Sv: Pro X2 800 ( 2004 ) Ingen gnista!

finns det så nya pirat cdis? ett billigt alternativ är ju att beställa från staterna!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Sv: Pro X2 800 ( 2004 ) Ingen gnista!

Det är priset för original CDI, tror knappast det finns pirat till den skotern.. Möjligtvis att man får tag i en på nån skrot

MEN, seriösa svar uppskattas fortfarande mycket väl ang. felet..
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Har fått hem en ny CDI box nu, men tror ni jag får nån gnista för det? Inte alls! Börjar blir riktigt ***** frustrerad vid det här laget.

Någon som har tips om vad det kan vara för fel? Fick tips om att en kabel har blivit bränd, men jag lyckas inte hitta något sånt fel.

Är det någon som har ett elschema till min/liknande skoter? Skicka fort så inni grönjäveln då

Tacksam för svar!
 
Last edited:

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Kolla så det inte har släppt någon kabel i kontaktstyckena så den inte tar kontakt med motsvarande kabel
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Tyvärr inte heller det som är fel, har summrat kablarna som går in till cdi'n.

Fler tips??
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jadu jadu.. Då kom vi till problemet att hitta jordkablar på den maskinen. Den enda jorden jag hittar kommer från tändplattan, och den andra kommer bakvägen från chassiet via nödsnöret, nyckeln och allt vad det heter, ner till cdi'n. Sistnämnda kabeln är hel iaf

Tänkte pröva och megga tändplattan så att det inte blir överslag till jord någonstans.. Risk för att lindningarna ryker då eller?

EDIT: Troligtvis ingen överslag till jord någonstans, antagligen så är det överslag i själva lindningen. Ska kika på det.
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Efter ytterligare mätning med hjälp av elschema märkte jag att det var 0.5 Ohm på ett ställe där det ska vara 0.15 + -20%, vilket jag tar som överslag i lindningen. Det är dock på lysspolen det är, alltså inget med tänddelen att göra, men kan det påverka ändå?

EDIT: Det kommer runt 4-5 Volt från CDI'n mot tändspolen också. Lämpligt eller åt helvete?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jo, enligt konstens alla regler samt elschemat så framgår det att vara så, men eftersom det är ljusspolen som det verkar vara fel värden på samt att jag inte har någon gnista måste man ju kolla iaf...
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Tjenare.
Pratade med 2stroke för ett tag sen, är du intresserad av att vi mäter upp en hel box ? Säg isåfall vilka mätvärden du behöver.

//Kjelle
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Klart jag är intresserad av det. Mät vilka spänningar ni får FRÅN cdi boxen till tändspolen om det är möjligt, och även vad det går för spänningar från tändplattan ifrån lindningarna.

Vore mycket tacksamt!
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Spänningar från tändplattan. Ehum, tänkte du att man skulle ha igång maskinen då man mäter, kan ju bli lite knepigt. tänkte mest om du ville ha resistansen på de olika positionerna i kontakten för att jämföra.

Kan du vara lite mer specifik på mätpunkterna ? Typ kabelfärg, nummer i kontakten etc ?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jag menade spänningarna ni får när ni drar i snöret bara, inte när maskinen är igång... :) Det skulle kunna bli lite svårt isåfall

Mäta upp en cdi box blir svårt, eftersom att ohm värdena kan stämma men däremot dess funktionen är väck. Men eftersom jag har en ny box så är den förhoppningsvis inte trasig.

Det går 2 kablar från cdi'n till tändspolen, en brun och en svart. Mät spänningen som kommer där ifrån cdi boxen när ni drar i snöret.

Sen ifrån tändplattan, mellan kablarna:

Svart/röd och grön.
Röd och grön.
Svart/röd och röd.
Vit/röd och vit.

Eftersom jag redan har ohm värdena som ska vara mellan dessa kablar så är jag enbart intresserad av spänningarna som blir när ni drar i snöret, skulle nog kunna vara en fingervisning.

Mycket tacksam för svar!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jag har nu en spekulation om att tempgivaren är väck. Den ger 54 000 Ohm vid nånstans mellan 5-15 plusgrader, men den ska ge runt 2500 Ohm vid 20 plusgrader och runt 6000 Ohm vid strax under nollgradigt.

Kan det vara så jäkla enkelt att den bromsar hela tändningen och gör att jag bara får 4-5 Volt ut till tändspolen, där det ska vara runt 70-100 Volt?
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Sorry har inte hunnit mäta än, finns det ingen som har någon teori som kan lösa dina problem ??