Pro x 440 stannar helt plötsligt

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Har ett litet problem, när jag startar min skoter och sen åker ut och ger stålet då stannar den bara helt plötsligt. Det händer nästan varje gång jag startar upp den sen hinner jag 300 meter kanske. Sen drar jag igång den direkt och annars går den prima inga andra kända fel.

Nån som har varit med om det som kan säga på rak arm vad som är fel det är liksom lite störande.
 

SlotH

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Sverige
Visit site
Som föregående talare säger så låter det som ett bränslefel. Ta lös tändstiften och kolla när skotern stannat. Torrt stift = bränsle eller mekaniskt fel. Blött stift = Tändningsfel.
Lägger mina pengar på bränslepumpen, ventilationen till tanken eller bränslefilter.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Har du varmkört den ordentligt? Tar du en kall skoter och ger gärnet på en gång brukar den kunna stanna
 
R

Robin

Nästan varje gång? Menar du att den någon gång kan gå perfekt utan att stanna?
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Nej det blir varje gång..
Ska ut imorgon och kolla hur stiften blir och byta bränslefilter slangar osv får se om det blir nån skillnad. Men det är konstigt för den går hur bra som helst den bluddrar inte nånting så den kan ju inte vara felinställd med munstycke m.m för den tvärdör bara, men jag kom på en sak att säkerhetslinan funkar inte heller det går köra utan så det hör garanterat ihop med det att det är nån brytare som är glapp..
 
R

Robin

Varje gång du matar fullt? Går den som den ska om du inte gasar fullt? Testa koppla bort all el från gashandtaget. Låter som om det kan vara den här (kommer inte alls på namnet nu) trottle position saken som spökar.
 

ProXeRn

Välkänd medlem
21 nov 2007
156
0
6
Västloning
Nå trottel position sak sitter de väl inte på proxrn !! Inte vad jag har sett på min allafall.

Kan de inte varit att du haft lite soppa i tanken, kört upp för brant så all soppa rinner bak, då får slangen i tanken nå soppa ?
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Alltså den går som den ska även sen då den stannat sen drar jag igång den igen då går den bra går mata fullt. Sen stannar man och snackar lite typ 2 min sen ut igen sen kör man lite åsså ger jag fullt då dör den bara.
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
men börja med o ta lös förgasarna... sen drar du lite o ser om det kommer bra med soppa i slangarna.. sen tar du isär gasarna å blåser i munstycken osv!

sen borde de ju funka! om allt funkar då =)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Varje gång du matar fullt? Går den som den ska om du inte gasar fullt? Testa koppla bort all el från gashandtaget. Låter som om det kan vara den här (kommer inte alls på namnet nu) trottle position saken som spökar.
Antar att du menar skiten som ska bryta tändningen om trotteln fryser fast? TPS (Throttle Position Sensor) är en helt annan grej som ändrar tändkurvan som bara sitter på TM förgasarna, ej på TMX som 440'n har.

Kan ju vara det förstnämnda som klatrar, du kan pröva att koppla lös kablarna som går till gashandtaget. Förväxla ej med tum/handvärmarna bara
 
R

Robin

Antar att du menar skiten som ska bryta tändningen om trotteln fryser fast? TPS (Throttle Position Sensor) är en helt annan grej som ändrar tändkurvan som bara sitter på TM förgasarna, ej på TMX som 440'n har.

Kan ju vara det förstnämnda som klatrar, du kan pröva att koppla lös kablarna som går till gashandtaget. Förväxla ej med tum/handvärmarna bara
Ja precis, trottle position satt nog bara kvar i huvet från för mycket läsande av elschemat till min 600. Klantigt att mig eftersom jag själv har haft 440 motorn och vet om att det är tmx 34or.

Men det jag menar är trottle safety switch som sitter på gashandtaget.
 

Patrikbergman

Aktiv medlem
13 feb 2008
60
0
6
arvidsjaur
Låter ju nästan som om det är nå som glappar i tändningslåset eller liknande, om den bara dör och sen startar den igen.
Eller så får den inge syre?
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Blir inte riktigt klok på det här men.. håller på så än, men nu är det lov då ska jag kolla på den riktigt ordentligt..

Btw, nån som vet på rak arm om det sitter v-force insug på 440in orginal ?
 

BlackDragon

Medlem
12 jan 2005
44
0
1
Edsåsdalen
Fått någon ordningn ännù? Jag har nästan precis samma problem med min iq promod 600. Startar, går fint, kör en bit och den tvärdör. Min varvräknare betedde sig lite konstigt också alldeles före den började. den gick upp till 6000 varv sen började den backa tillbaka mot 5000 även fast man gasade mer. Problemet med att den dör har ökat med tiden, i början skedde det kanske 2-3 ggr per dag. Nu är sker det kanske var 50-100 meter :( Tändning eller soppa??????