Pro X 440, ingen gnista?

Simon_A

Välkänd medlem
14 nov 2007
100
0
6
Borlänge
Hej! har problem med min Pro-X 440 -03. Det har visat sej att jag bra har gnista på en cylinder, skotern startar men går av förklaringa skäl bara på en cylinder och poffar och hackar! på högre varv blir det lite bättre och den går ibland på båda cylindrarna! nån som upplevt detta och kan veta vad jag borde göra eller nån som har några direkta tips på vad jag borde kolla?

tacksamma för sanbba svar :) MVh Simon
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Byt tändstift..... annars känns det som att tändspolen håller på att ge sig... min gjorde så nyss åxå, visade sig vara glapp i en tändkabel i tändspolen (börja alltid med det enklaste å billigaste)
 

Simon_A

Välkänd medlem
14 nov 2007
100
0
6
Borlänge
Tändstiften bytte jag igår så dom är helt nya, hur gör man för att kolla om tändspolen börjar bli dålig? går det att mäta på nått bra sätt?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Tändspolen ger gnista till bägge hattarna samtidigt, så är tändspolen trasig tänder den inte på nån cylinder.

Kolla så att kablarna från tändspolen sitter som dom ska och byt tändhattar, funkar det inte ändå så kan det vara något på bränslesidan. Skit i förgasarna el. dyl.
 

Simon_A

Välkänd medlem
14 nov 2007
100
0
6
Borlänge
provade att byta tändhattar och det gjorde ingen skillnad, provade även med en annan tändspole som jag lånat av en bekant och då gick den hur fint som helst igen :) så jag antar att den kan ha gnista på en cylinder fast tändspolen är kass? Så nu lär jag bara försöka jaga reda på en ny tändspole då :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Är du säker på att det inte bara var kablarna som det var fel på, alt. dålig kontakt i ändarna?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Hm, väldigt märkligt.. Måste, mot många odds, vara en ledare innuti höljet som gått av och ligger och nöter. Aja, bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny. Det är samma spole på alla Edge modeller, inkl. Pro X/X2 m.fl. oavsett motorstorlek
 

Simon_A

Välkänd medlem
14 nov 2007
100
0
6
Borlänge
Hm, väldigt märkligt.. Måste, mot många odds, vara en ledare innuti höljet som gått av och ligger och nöter. Aja, bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny. Det är samma spole på alla Edge modeller, inkl. Pro X/X2 m.fl. oavsett motorstorlek

Ja det var väldigt konstigt tycker jag! för det är fler som har sagt precis som dej att om tändspolen går sönder så har ska man inte ha gnista till nån cylinder! Ja jag var in och hörde på pris på en ny spole och det var inte gratis, men men inte mycket att göra!