Pro x 2 matta?

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
Tja!

Jag har en polaris pro x2a å har lite funderingar om ja får in en 44 matta?? någon som har en aning om de??

Mvh Roothen
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
jo, de ska du få.
man ska tydligen få kapa ur topparna på kammarna där kylarna går..
eller varför inte sätta på mindre nonslip hjul på samma gång
 

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
du råkar inte ha nå pris på dom i skallen lr en bra länk? till nonslipsarna då alltså :)
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jag hade 44mm matta på min gamla pro x2. En brp race matta var det. Som det är sagt så kommer den att ta i kylarna på varje sida som är 2-3cm breda. Alternativt kan du ju skära ut lite i dom kammarna som är berörda eller bara köra på.
På min skoter satt mattan redan monterad då jag köpte den och hade gått 150mil och jag tror inte tidigare ägaren hade gjort något för kammarna var en avgjutning av kylarna. Inte så bra skulle jag tro men det fungerade ju tydligen, finns nog risk att kylarna ska gå sönder och det blir nog dyrt.

Så här såg de ut.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
finns en iq matta på blocket,den passar utan å modifiera skulle ja tro,han har skrivit att den e 38 bred men ja tvivlar,den ser ut som en polaris racing å då passar den direkt på din utan att man behöver skära nått
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Den kommer fortfarande att ta i kylarna även med nonslip.. Köper du en polaris originalmatta är den redan urjackad i kammarna, men det verkar som sagt gå att skaffa en typ brp matta och bara köra tills den nöter in sig, alt. kapa ur kammarna.
 

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
känns som bortkastade pengar å kapa ut kammarna på en matta... skulle ju kunna funka med en beg matta?? lr ska ja helt enkelt söka en 38 istället??
 

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
btw ja har en till fråga som inte till hör rubriken... pro x2 finns de typ ingen återförsäljare här omkring som har i deras system pro xran är den i stortsätt lika lr i annat fall villken modell stämmer... måste ju finnas någon då pro x2an inte finns...
 

Plupp

Välkänd medlem
17 feb 2010
100
0
6
Piteå
Jag vet inte om du ser på bilden vad som menas med att mattan "nöter till sig", men i höjd med hålen för drivhjulet så har alla kammar en liten nötning (2-3-4 mm). Jag trodde att det var orginal på min matta tills nån insatt kom å berättade hur det låg till :p

Så det bli ändå ganska mycket skillnad mellan en 38->44. ;)

Jag vet inte hur mkt skillnad det gör för mattan, men såvida inte boggiefästet bak är konstruerat av nån idiot så borde nötningen avhjälpas ifall man sänker boggieinfästningen fram. Att sänka boggien fram tar bort "dö-sacket" i dämparen. Jag tvärsökte på forumet men hittade inte länken jag sökte... Den går till en instruktion för hur man steg för steg går till väga när man sänker boggien samt bra tips (dock på ett annat forum). Nån annan kanske sitter på den nära till hands?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Det är bara förstora bilden jag la upp så syns nötningen bättre, ser ut som räfflor i kammarna. Så blir det om man låter matta nöta in sig med lite riskabelt är det nog alltid. Men nog är det lätt mer värt att skaffa en 44mm än 38mm. Det lilla du tar bort gör knappt skillnad och det är inte på alla kammar.

Har ingen instruktion på det men jag flyttade ner det främmre boggifästet, om jag inte missminner mig var det 22mm. Men det går nog att hitta här på forumet. Det detta i samband med nerdrevning också men satan vilken skillnad det blev. Reste hur enkelt som helst.
 

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
jo ja la märke till de ja å efter ja skrivit inlägget :p tabbe av mig men man kan inte alltid vara bäst på allt :p humm... blir nog kanske till att införskaffa sig en 44s matta då... :) ett variator kit å gärna lite härligt ljud :)
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Hur vill du att skotern ska vara?? Lätt eller tung på skidorna?? Kan verkligen rekommendera att flytta främre fästet, stor skillnad och helt gratis (om du har verktygen vill säga).
 

Plupp

Välkänd medlem
17 feb 2010
100
0
6
Piteå
Och med verktyg menas en borrmaskin, lite tålamod och förmåga att noga mäta ut vart du ska borra. :)

Det finns förbaskat bra guide på ett engelsktalande forum, men jag lyckas inte hitta den just nu. :/
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Och med verktyg menas en borrmaskin, lite tålamod och förmåga att noga mäta ut vart du ska borra. :)

Det finns förbaskat bra guide på ett engelsktalande forum, men jag lyckas inte hitta den just nu. :/
Precis, svårare än så är det inte. Ska kolla om jag hittar guide jag hade.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Det var i ett PM jag fått mycket enkla instruktioner. Jag gjorde iaf följande. Mätte C-C måttet mellan hålen som användes original. Sen mätte jag bara ut samma längdmått fast ca 22mm lägre på det främre fästet.
 

Roothen

Välkänd medlem
10 okt 2010
182
0
6
Delsbo
va ja förstår så får man sämra lössnö egenskaper om man sänker ner den främre upphängningen?? blir ju tvärare där då, blir som en stopp, rätta mig om ja har fel :)
 

Plupp

Välkänd medlem
17 feb 2010
100
0
6
Piteå
Det stämmer att attackvinkeln blir brantare, men räkna om det i % så blir det inte mycket skillnad. å en 44as matta kompenserar LÄTT för det ;) Då är skatt, moms, tull inkluderat i "rolighetsökningen" från 38-44mm ;)
f.ö så kan man borra in den lite bakom & nedanför orginalhålet = samma attackvinkel.
Men var noga med hur du mäter. Det är viktigt att det blir samma cc och vinkel mellan nya hålet och gamla hålet på båda sidor.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Du måste ju givetvis ha samma C-C mått mellan främre och bakre boggifästet vilket medför att det nya hålet kommer inte vara exakt under de gamla.

Och jaa precis ang vinkeln, men den lilla skillnaden blir så liten att det körs över av mattan. Flytten av fästet gör ju att den lyfter lättare fram och jag tyckte skotern flöt mycket bättre i lössnön.