Pro rmk, sks, freeride eller summit.

Noahengstrom

Medlem
5 sept 2021
6
0
1
18
Boden
En 16 årig kille som ska köpa nytt till vintern då jag jobbat hela sommarlovet och ska jobba arslet av mig till julafton. Har en budget på max 80 tusen. Funderar vad som är bäst att köpa. Går det att ha en pro rmk eller går dom ”DIREKT” varm på led? Tänker mig en freeride med årsmodel 2015 en 800 går den också varm fort hur är den att köra i djupsnö? Eller är polaris det bästa att köpa tx en sks 800 eller 850. Tacksam för alla svar jag får. Mvh Noah
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
För dom pengarna och skulle jag försökt hitta en så fräsch som möjligt 2017 summit 850. Rapp å rolig, kanonmotor som håller bra och är bränslesnål. Då kan man uppgradera dämpare osv. för att få den mer som en freeeride eftersom.
Värt att tänka på är att köpa en maskin för kanske 20-25 under det man sparat ihop i din ålder. Så man har råd att både köra och reperara 😉 det misstaget gjorde jag när jag var 16 å skulle köpa "första skotern"😝
 
Reactions: Noahengstrom

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Jag hade en Freeride 154" 2014 tidigare och den är i princip identisk med 2015. Hade inga direkta problem med varmgång med den, ner med isrivare när det är riktigt hårt före bara men annars så räckte det med att vara ute i lössnö då och då när man körde led för att den skulle få nog med kylning. Den var ok i lössnö, inte i klass med den Freeride 154" 2018 som jag har nu (G4-chassiet, 850), men inte dålig på något sätt. Det som jag tyckte gjorde den lite besvärligare i lössnö än de nyare med G4-chassiet är att den hade bredare fotsteg (G4 har samma smala som summit, åtminstone i 154" och 165" längderna) så den hängde lättare upp sig på fotstegen samt att den var mer svårbruten i lössnö bland annat pga. bredare mellan skidorna (38" mot 36" som jag har nu). Pro RMK är definitivt en bättre maskin i lössnö, men då är den ju sämre att köra på led med istället (inte lika bra dämpare som Freeride och mindre kylare). SKS är väl ungefär likvärdig med Freeride, handlar mer om tycke och smak vilken som är bäst på lössnö/led.

Tror både SKS 800/850 och Freeride 800/850 (eller Summit 800/850, om du är ok med lite sämre dämpare) skulle vara bra maskiner för dig. Jag har haft dåliga erfarenheter av Polaris vad gäller olika problem, så av den anledningen så kör jag hellre Ski-doo/Lynx eftersom både 800 e-tec och 850 e-tec fungerat klockrent för mig, inga problem överhuvudtaget. Håller nog med suregom om att, om möjligt, försöka få tag i en maskin med 850 e-tec istället för 800 e-tec eftersom 850 e-tec är otroligt mycket rappare och roligare än 800 e-tec (som kan upplevas lite seg på lägre varv). 850 e-tec är verkligen en kanonmotor på alla sätt och vis, i mitt tycke.
 
Reactions: Noahengstrom

Aryey79

Medlem
7 jan 2021
13
1
3
44
Mora
Jag är ju inte så erfaren än gällande skoter men har en rmk assault 155 och dom går lätt varma på led så isrivare är ett måste. Du måste vara uppmärksam på tempmätaren hela tiden på led. I lössnö går den hur bra som helst! Fördelen med att köpa en maskin med några år på nacken är att det kan vara mycket gjort redan.

Dock som med alla motor intressen är det inte inköpspriset som är den verkliga kostnaden utan driftskosnaden. Jag skulle råda dig att köpa något för 50-60tkr och använda resten till bränsle och eventuella reparationer. En hel dag av körning så gör jag slut på dryga 40L bensin.

Har du utrustning att köra skoter i?
Overall, handskar(2par), skor, hjälm, ryggskydd och googles(2par) går loss på +10tkr nytt beroende på vad du redan äger. Dock finns det mkt begagnat ute till salu.
Detta är ju ingen nödvändighet men att vara blöt och kall och ha 1h ledkörning i -10 hem suger mer är lite.

En annan sak är packutrymme.
Om du ska köra backcountry måste du ha med verktyg, fika, extrakläder och reservdelar. Ryggsäck är ett alternativ men det är svinjobbigt att köra långt med en tung ryggsäck även om du tar av den vid körområdet. En riktig tunnelväska är väldigt bra att ha och har du tur kan du få med en på köpet av skoter annars bör du köpa en.

Som sagt så är det mkt mer som kommer till ovanpå köpet av skoter och det enda som är mer värdelöst än att inte ha en är att ha en som du inte har råd att köra eller reparera.
 
Reactions: Winterspeed

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Jag hade nog köpt en sks kommer nog köpa en sks med smalare framvagn och utan elstart nästa gång eller nya khaos 22 om kylningen är så mkt bättre på dom.
Först hade jag en dragon 08 och sen en rmk assault 2014 och nu en khaos 21. Alla går varma kommer bara några hundra meter på vårkanten när det smälter på dagen och fryser på kvällen, då gör inte äns isrivare någon nytta. Kört långa turer 60 mil osv så har verkligen provat i alla före
Men i maj med kahosen var hemskt kom typ 3km på 3 timmar då den gick varm så fick stänga av hela tiden. Min bror körde med mig på sin Scandinavian beast. Och den gick då inte varm.
Kan tillägga att jag har rp kylare med lite större kylkapacitet än orginal på khaosen.
På assaulten hade jag mtntk 3 fot extra kylare det hjälper väl en del men inte tillräckligt.

Killen som jag kör mest med kör Ski-Doo
Förra säsongen körde han en Summit T3 174
Den har stor kylare men även den gick varm,
Inte lika lätt som min assault men den gick varm och fick stängas av den med.

Så Scandinavian beast eller sks verkar grymma med kylningen och tar sig fram bra. Sks har jag inte provat än.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har haft en sks som jag köpte ny. Gillade den skarpt, bra allround och gick aldrig varm. Dock lite tråkigare (och tyngre med kedjehus, elstart och större kylare) än en rmk, den drar inte upp skidorna lika lätt och känns inte lika rapp. Men en bra skoter. Skidoos varianter låter jag nån annan uttala sig om som kan dom bättre