Pro Rmk med boondocker kit varvar bara 5000rpm

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Tjena..

Har ganska nyligt fått ihop skotern jag köpte rasad, som sagt en pro rmk 800 med boondocker turbo..

Går kanon fint på tomgång men när jag skulle varva ur den lite för att se så det lät bra även på högre varvtal så märkte jag att den "slår" ifrån på ungefär 5000rpm. Är precis innan det ska börja hända grejer som den båååha sen får man ta om. Får dock aldrig upp den på några högre varvtal, blir samma sak hela tiden. Får inte fram någon felkod.

Kör utan knacksensor nu då förra ägaren gjorde det i 200 problemfria mil, så kommer bara ställa ner laddtrycket sen åka så tills jag har kört in motorn ett par mil innan en ny bänkning med en ny topp. Så jag får aldrig fram någon DET-varning.

Känns spontant som att det är någon kontakt som inte sitter där den ska?
Avgasportarna vet jag inte vid vilket varvtal dom ska öppna, men dom gick jätte fint när jag hade rengjort och satt ihop allt. Dock var det väldigt styva fjädrar? Men tycker ändå att trycket ska få dom och öppna som dom ska.

Ska få låna ett el-schema för orginalsystemet så jag vet vilka kontakter som jag ska få över, hade ingenting att gå efter nu när jag satte ihop allting. Men man kan ju utesluta det mesta, så jag tycker inte att jag ska ha missat något.

Tänkte mest om någon har någon aning om vart jag ska börja leta, är ju som sagt ett gäng kontakter.
Har laddat upp en video där ni kan lyssna på hur den slår ifrån, märks ganska tydligt när den gör det.

https://www.youtube.com/watch?v=C_yzRvbCIfU&feature=youtu.be

Å en sak till, varför låter det som att det finns någon liten fågel när jag drar? haha
Tack på förhand
Robin
 
Last edited:

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
kolla,

brytaren i gashandtaget (skulle koppla bort den om jag vore dig)
känns som det är det enda som jag varit med om som gjort något liknande.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
kolla,

brytaren i gashandtaget (skulle koppla bort den om jag vore dig)
känns som det är det enda som jag varit med om som gjort något liknande.
Tack så mycket för svar, ska kolla upp det. Tänkte du att jag alltid ska köra utan den brytaren eller bara koppla bort den just nu å testa?

För å nackdelar och ha den inkopplad?

Kolla din inkorg förresten stenman :)
MVH
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Att köra "utan" brytaren går inte. Men jag brukar plocka isär den och sätta krympslang över motstånden som är i den. Och sedan placera den i påsen vid styret istället.

Enligt filmen tycker jag också att det låter som gashängsbrytaren.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Att köra "utan" brytaren går inte. Men jag brukar plocka isär den och sätta krympslang över motstånden som är i den. Och sedan placera den i påsen vid styret istället.

Enligt filmen tycker jag också att det låter som gashängsbrytaren.
Suveränt, ska testa det direkt jag åker till garaget.
Tack så mycket för svar :)
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Har varit och kolla lite nu i garaget. Tog fram gashängsbrytaren och mätte upp den när jag tryckte in knappen och då visar den ca 10-15 kohm.

testade starta skotern och låter jag vara knappen ute så varvar den knappt någonting, går som skit helt enkelt när jag gasar. Men när jag håller in knappen så kan jag varva upp långsamt till ca 6500rpm, gasar jag på lite snabbare så bryter den något tidigare..

Kan det vara så att TPSen måste justeras in?

Känns rent spontant som att gashängsbrytaren ska fungera som den ska då?

MVH
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
jo då låter det som den är hel då...
Kan du lägga in backen? Brukar vara första tecken på att TPSen är galen..
hur är bräslevärdena ställda? alltså i boondockerboxen
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Hursom så mät upp tps:en, är otroligt viktigt att den är rätt inställd.
Jo jag har tänkt och göra det även om ja hittar nått fel..

jo då låter det som den är hel då...
Kan du lägga in backen? Brukar vara första tecken på att TPSen är galen..
hur är bräslevärdena ställda? alltså i boondockerboxen
Backen får jag i, även lägga tillbaka framåt utan några problem. Dock bara testat när motorn är relativt varm.
Har inte kollat nå jätte noga på bränslevärderna än, då jag i princip bara har starta upp den. Men ska köpa mig ett batteri så ska jag koppla upp mig på den så kan ja läsa utav alla värderna.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Har kollat bränslevärderna nu i boondocker boxen, dom står såhär.

3000: -05 -05 -04
5000: 00 01 -02
6800: 00 00 -05
7800: 00 00 00
8400: 00 00 00
PSIL: 37 37 20
PSIH: 12 12 60
ACEL: 00 00 08
DCEL: 00 08

Sådär är den inställd nu, i princip samma som Mulle hade ställt in den när den bänkades första gången. Var bara på 3000 och 5000 det var lite ändrat på high.

Måste vara nått med TPSen som spökar?!
Har fixat nå kablar så jag kan mäta och justera in den på måndag, så vi får väl se om det är där problemet sitter..

När man varvar upp till det varvtalet som avgasportarna ska öppna, visst ska "piggen" komma ut igenom hålet på kåpan om dom öppnar som det ska?!

MVH
 
Last edited:

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Japp, du ska kunna se att avgasporten öppnar. men den borde ändå kunna varva upp. men gå enormt fet om det är dom. Satsa på TPSen
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Har för mig att det är vid 6800 eller om det var 7200varv avgasportarna öpnar. Öppnar inte avgasportarna så tar det stopp vid ungefär 7500varv i belastat läge. Så du ska helt klart kunna varva mer än 5000 med stängda avgasportar.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Har för mig att det är vid 6800 eller om det var 7200varv avgasportarna öpnar. Öppnar inte avgasportarna så tar det stopp vid ungefär 7500varv i belastat läge. Så du ska helt klart kunna varva mer än 5000 med stängda avgasportar.
Jo fick för mig det jag också, kommer ihåg nu när jag tänker efter att jag hade en läkande avgasport en gång förra vintern med gamskotern och den lät helt annorlunda än det här. Så det kan jag utesluta direkt..
Ska mäta upp TPSen imorgon efter jobbet, så får hoppas att det är den som spökar..

Kan det ha å göra med att jag har spänt wiren lite annorlunda än hur den var tidigare? Kan det spela någon roll. Är som sagt första gången jag håller på med en CFI.. Har hållit mig till IQ tidigare så har inte allt för bra koll på hur exakt allt funkar än :)

Japp, du ska kunna se att avgasporten öppnar. men den borde ändå kunna varva upp. men gå enormt fet om det är dom. Satsa på TPSen
yes får testa det, ska även kolla alla kontakter en gång till imorgon.. Bör vara något el-relaterat. Det jävligaste enligt mig så det är ju synd..
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Har justerat in tpsen nu, kopplade lös wiren å släppte helt på tomgångskruven. Justerade därefter in 0.703 (innan var det runt 0.850) sen skruvade jag in tomgångsskruven tills jag fick värde 0.931.

Funkar liksförbannat inte, tar stop på samma varvtal.
Frågan är om jag har så otur så att det är precis under det varvtal som avgasporten ska öppna, för jag hinner aldrig se att den öppnas.
Ska ta upp den och kolla riktigt så att det inte är något problem där.

Någon som kommer på något annat än det jag har nämnt?

MVH
 

pol.aris

Aktiv medlem
19 feb 2010
96
2
6
sorsele
gashängsbrytaren sitter i en kontakt i en kabelsamling under pyramiden, maskinen går inte om du kopplar ut den, men den rörliga plastbiten som sitter i boxen och tillhörande fjäder går att sprätta lös. Jag tog lös den (flög ut över gräsmattan, men lär nog inte sakna den) och la på locket på lilla svarta boxen igen och lindade ihop den med tillhörande kabel till ett litet knippe och gömde den nere i kabelsamlingen under huven när jag skulle byta gasblock från det klumpiga originalblocket..

Fördelar utan brytaren torde väl vara att du slipper stå ute i skogen i otrevliga situationer under kyla eller mörker med en skoter som inte går eftersom snö/is har fått brytaren att haka upp sig. nackdelar torde väl vara att maskinen kan hänga sig ifall du inte har nödstoppslina monterad, förutsatt att du använder den då.

edit: såg att ni konstaterat att gashängsbrytaren inte var problemet. ursäkta, var lite för snabb och läste bara första sidan.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Har justerat in tpsen nu, kopplade lös wiren å släppte helt på tomgångskruven. Justerade därefter in 0.703 (innan var det runt 0.850) sen skruvade jag in tomgångsskruven tills jag fick värde 0.931.

Funkar liksförbannat inte, tar stop på samma varvtal.
Frågan är om jag har så otur så att det är precis under det varvtal som avgasporten ska öppna, för jag hinner aldrig se att den öppnas.
Ska ta upp den och kolla riktigt så att det inte är något problem där.

Någon som kommer på något annat än det jag har nämnt?

MVH
Skumt. Har du mätt upp soppatrycket? Har en mätare på ett T-kors med slangnipplar om du vill låna och kolla.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
gashängsbrytaren sitter i en kontakt i en kabelsamling under pyramiden, maskinen går inte om du kopplar ut den, men den rörliga plastbiten som sitter i boxen och tillhörande fjäder går att sprätta lös. Jag tog lös den (flög ut över gräsmattan, men lär nog inte sakna den) och la på locket på lilla svarta boxen igen och lindade ihop den med tillhörande kabel till ett litet knippe och gömde den nere i kabelsamlingen under huven när jag skulle byta gasblock från det klumpiga originalblocket..

Fördelar utan brytaren torde väl vara att du slipper stå ute i skogen i otrevliga situationer under kyla eller mörker med en skoter som inte går eftersom snö/is har fått brytaren att haka upp sig. nackdelar torde väl vara att maskinen kan hänga sig ifall du inte har nödstoppslina monterad, förutsatt att du använder den då.

edit: såg att ni konstaterat att gashängsbrytaren inte var problemet. ursäkta, var lite för snabb och läste bara första sidan.
Nä det borde inte vara det, men tack så mycket för tipset iallafall.

Skumt. Har du mätt upp soppatrycket? Har en mätare på ett T-kors med slangnipplar om du vill låna och kolla.
Har inte mätt soppatrycket än, tänkte jag skulle riva upp avgasportarna och kolla igenom dom nu först innan jag gör något mer.
Sen tänkte jag kolla soppatrycket, vore kanon om jag kunde få låna mätaren. Du kanske har tid någon kväll å svänga förbi å bolla några idéer?
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Nej det har jag inte gjort, har funderat på det men när jag gick igenom bränslevärderna så var dom typ identisk med dom som Mulle hade ställt in när den blev bänkad. Enda som var gjort är att det var nerställt lite på högre varvtalen på 3000 & 5000. Men kan ju absolut kolla hur det funkar utan den.

Skall testa avgasportarna samt mäta upp soppatrycket nu först, för då vet jag att det inte är problemet innan jag går vidare.

För jag får han å varva mer än 5000 om jag varvar upp lite långsammare. Ska kolla igen vad jag har för värde vid fullgas också, men vid första koll så hade jag 4.10v ungefär. Men lika bra å dubbelkolla allt.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
sådär, då har jag rengjort avgasportarna och pluggade slangen till solenoiden när jag skulle prova. Fungerar ändå inte, gasade segt upp och det är vid 6300 ungefär som det börjar bååha.

Man ser att portarna vill börja röra på sig så har väldigt svårt att tro att det är dom.

Kopplade även in knacksensorn, och den varnar ingenting så det är inte den heller..

Så det jag ska testa nu är å mäta soppatrycket, någon som vet vad jag ska ha för värden där?

Ska även testa koppla ur boondocker boxen, ska jag bara köra ihop dom två kontakterna man kopplar in boxen i med varandra?!

Har ställt upp oljepumpen 3varv samt kör 1.5% i tanken nu, kan ju omöjligt vara det som är problemet?!

Kan man mäta upp statorn utan att behöva riva upp den, tänkte om man kan mäta i kabelhärvan, isånnafall vilka värden ska jag ha om den fungerar som den ska?

Har ni några fler idéer? Bara mata på så testar jag allt eftersom.
Tack på förhand och för alla idéer hittills.
MVH