Pro Rmk - Gaswiren fryser. RSI Gasblock

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Har en Pro Rmk -12 med eftermonterat gasblock från RSI.
Som sagt så fryser gaswiren efter några timmars körning, i mycket SNÖ.


Rätt säker att den fryser första biten från gasblocket och neråt, då man ibland får med en isbeläggning på wiren när man trycker fullt.


Har haft in den i varmgarage ett par gånger, och även plockat lös wiren från gasblocket och hängt upp wiren. Har tryckt ner fuktbortdrivande medel samt någon variant på låssmörjningsmedel, även lite olja.
Har även tejpat i dom skarvar som finns på wiren.


Men efter en stunds körning så fryser den ihop igen.


Enda förklaringen jag ser är att snön smälter och rinner ner från blocket, men jag förstår inte varför, skulle RSI vara sämre än mot original?


Någon som varit med om liknande eller har en lösning?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Ovanligt fel!? Testa strapsa fast gaswiren i styret så den lutar uppåt från gasblocket de första 5-10cm då kan vatten inte rinna in i wiren.
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Kört olika Rmk´s sedan -11/12 och varken jag eller mina kamrater har haft detta problem tidigare...

Ska kolla om man kan "vinkla" om wiren lite.
Vet dock inte om det hjälper då maskinen brukar kastas runt åt alla möjliga vinklar och bryta mot alla gravitationslagar som finns ..

Kanske bara får börja med höger skrå istället..
;)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Har inte det problemet, däremot att det lägger sig snö mellan gashandtag och glasblock och gör så inte gasen går tillbaka helt
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Problem med gashäng på både proride och axys är ju inte ovanligt med original blocken heller, skicka mig ett PM med mailen så ska du få mer information niseye
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag vet inte om det funkar på skotrar men det borde det göra. Använd smörjmedel/spray med PTFE. De brukar klara temperaturer ner till -40 och kallare än så är då inte jag ute och åker i :) Som jägare använder jag det på mina gevär när jag vill att de ska funka vintertid vit tex trafikefterök mm. Med vanlig vapenolja eller fett så fryser de ihop direkt.

Vajrar brukar ju kunna vara fettade och det stelnar garanterat i minusgrader. Det i kombination med fukt så lär det frysa. Kompisarnas Axysar har haft problem med gashäng alternativt att den slår ifrån (brytaren i gasblocket) och det är både störigt och livsfarligt i vissa situationer.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Polaris är superfina, men förra helgen fick vi gashäng på 2 pros 2018.. ska tydligen inte gå. Är generellt emot smörjmedel på ställen där fukt och skit kan samlas, en wire ska vara ren och torr med silicon i ändarna på sin höjd! Min personliga åsikt.
 

Flinkfeldt

Prospect sledder
3 feb 2018
2
0
0
Älvsbyn
Då jag köpte min Pro rmk 15 sa Dom på Firman jag köpte den på att man kunde ta en stormtänder och värma upp vajern med då/om den fryser. Inget fix på problemet men hjälper om det händer
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Har precis samma problem med min Axys med orginal blocket. Höll på att gå åt helvete helgen som var då gasen hängde sig ordentligt. Så tips mottages.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
lösningen för mig blev ett skinz gasblock. Men problemet har 3 steg kan man säga, först så ökar tomgången lite så att den driver iväg i fall man har original setup i variatorn. detta beror på att snö packas mellan gasreglage och stopp där wire sitter, sen så fortsätter snö packa i pinnen till gashängs brytaren och den är tillslut satt ur spel, efter det händer är att wiren har blivit så varm av ljuddämparen så snö smälter in i wiren (den yttersta cm av innerhöljet fryser fast och fullgashäng är ett faktum) gashängsbrytaren bryter ej och med lite tur så klarar du dig utan att köra ihjäl dig om du hinner med att bromsa. Jag har bilder på alla dessa förlopp och har även vart i kontakt med polaris ang problemet, men dom verkade blunda. Fick tillslut hjälp av min handlare att montera dit ett skinz gasblock samt att jag drog wiren på vänster sida i stället för brevid ljuddämparen och sedan dess noll bekymmer, inte ens en liten ökning av tomgången. skinz blocket må vara dyrt men de är dyrare att skrota, m¨åste tillägga att jag har väldigt lågt styre vilket gör det möjligt dra wiren på andra sidan, vet inte om det går med 5" styre men mest troligt borde det gå
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Som jag skrev innan så skulle jag försökt få bort fukt och ev gammalt fett (vajrar brukar kunna vara fettade men är osäker på skotrar med tanke på temperaturspannet de ska användas i).

Även om det bästa kanske är att de är helt rena och osmorda så verkar ju det inte funka (annars hade ju den här tråden inte funnits) så då hade jag smörjt med något som tränger ut fukt och absolut inte fryser på våra breddgrader. Det är ju ganska jobbiga förhållande på en skoter där det först är kallt, sen varmt och väldigt fuktig och sen snabb avkylning igen så kondens lär tränga in överallt det kan. Det i kombination med polaris rappa motor blir ju livsfarligt och då får förståsigpåare säga vad de vill om att vajrar ska vara rena och torra. Som sagt det verkar ju inte funka pga att något är felkonstruerat och då löser man det på bästa sätt. Det kanske innebär förkortad livslängd på vajern totalt sett men hur kul är det att köra en maskin som är livsfarlig och man inte litar på?

Jag skulle rekommendera Break free CLP vapenolja. Försvaret använder den på sina vapen och jag har börjat använda den på mina. Där får inte saker frysa fast eller gå tungt och det gör de inte heller. Men egentligen borde det funka med vilken PTFE olja som helst (teflon). Här är lite data på CLP.

BREAK-FREE CLP:

Performs in temperatures ranging from -65°F (-54°C) to +475°F (+246°C) and after saltwater immersion.
Manufactured from the highest-quality polymerized synthetic oils plus special frictionreducing, anti-wear additives.
Reduces metal-to-metal wear by layering surface areas with an advanced boundary film.
Does not degrade under high temperatures and extreme pressure. Other brands may contain waxbased materials that will degrade and solidify into a gummy residue.
Displaces and loosens residue and contaminants from bearing areas.
Protects metals with special rust inhibitors.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
lösningen för mig blev ett skinz gasblock. Men problemet har 3 steg kan man säga, först så ökar tomgången lite så att den driver iväg i fall man har original setup i variatorn. detta beror på att snö packas mellan gasreglage och stopp där wire sitter, sen så fortsätter snö packa i pinnen till gashängs brytaren och den är tillslut satt ur spel, efter det händer är att wiren har blivit så varm av ljuddämparen så snö smälter in i wiren (den yttersta cm av innerhöljet fryser fast och fullgashäng är ett faktum) gashängsbrytaren bryter ej och med lite tur så klarar du dig utan att köra ihjäl dig om du hinner med att bromsa. Jag har bilder på alla dessa förlopp och har även vart i kontakt med polaris ang problemet, men dom verkade blunda. Fick tillslut hjälp av min handlare att montera dit ett skinz gasblock samt att jag drog wiren på vänster sida i stället för brevid ljuddämparen och sedan dess noll bekymmer, inte ens en liten ökning av tomgången. skinz blocket må vara dyrt men de är dyrare att skrota, m¨åste tillägga att jag har väldigt lågt styre vilket gör det möjligt dra wiren på andra sidan, vet inte om det går med 5" styre men mest troligt borde det gå
Då borde man kanske kunna sätta en förlängare på gasvajern och dra om den så de inte blir så varm. En sån kan ju inte vara dyr.