Pro Rmk axys misständer

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hej.


Har en Pro rmk 800 -17 som far och misständer/bluddrar ibland till och från på Full gas.

Maskinen har i skrivande stund gått ca 60 mil, den var inne på 50 mils servicen förra veckan och det fanns inga felkoder eller dylikt lagrade.

Själv har jag provat nya stift, kopplar ur den eftermonterade nödstopplina, skiftat reläerna vid pyramiden, kollat efter fukt/ärgning i kontakter, provat båda bränslelägena samt provat tanka både 95 och 98, verkar missa minst på 98okt och etanol läget iallafall.

Varvar stadiga 8300-8400rpm, missar bara på Full gas, gasar jag till exempel 95% så går han rent.


Vet inte riktigt vad mer jag ska kolla efter, någon som har några idéer?

Mvh
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
230
42
28
Prova att slacka på gaswiren å se om de hjälper, kan vara så att den öppnar spjällen för mycket, hjälper de får du lämna in den å få den fixad.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jajjemen, det ska jag testa, tack för tipset! Antar att man inte ska ha gasvajern justerad så man öppnar spjällen tills det "tar stopp" då?

Men borde väll finnas stopp så inte spjällen öppnar "för mycket" eller är det nån miss från polaris?

Har ju nästan 2års garanti kvar på maskin, men är det nått lättfixat så är det ju smidigare än att böka på och frakta den till ÅF :)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Original variator setup?
Då jag kört med v-kit från dag ett har jag inte brytt mej om att satt mej in i vad som skiljer i original setupen från förra året men har för mej det är både lättare vikter och hårdare primär fjäder. Så original går dom lite för lätt och får "övervarvs hosta"

En i mitt gäng orkade inte skruva i hans kitt från början och den övervarvs hostade en hel del.

Prata med din åf om du ska prova tyngre vikter eller lite mjukare fjäder. Alternativ ett V-kitt. Jag kör motorhusets kitt och det fungerar fin fint
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jag kör motorhuset steg 2 variatorkit, provade även snowperformance variatorkit först och har även kört original och han beteer sig likadant oavsett

Varven ligger mellan 8300-8400 beroende på före och låg på 8200 med original setupen så övervarv är det inte tror ja :) sen är det inte varvrelaterat, kan misstända på typ 6000rpm också, är mer gasrelaterat, alltså när man trycker full gas, gasar man typ 95% så missar han inte