PRO rmk 850 kedjehus eller beltdrive

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Tja ska göra ett märkesbyte nu och köpa mig en polaris PRO rmk 850 2019 alt 800 2018 ( åkt M8000 innan)

Dom jag tittat på är 850 röd med beltdrive och pidd samt den gula och enligt mig helt klart snyggast med kedjehus och 3” matta men ingen pidd.
Kompisar säger tvär nej på den med kedjehus. Att den ska vara slöare och vise versa.

är de så stor skillnad på Belt drive och kedjehus? Ni som har och kört båda , va säger ni?

Håller 850in ? Eller ska man safea och gå på 2018 PRO rmk 800? Vilken hade ni valt?

Med vänlig hälsning, Freddan
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag och polarn har en varsin khaos 850 146 med samma variatorgrejor och slutlig drevning, matta mm. Exakt samma setup enda skillnaden är kedjehus på min och beltdrive på hans. Kan inte märka någon skillnad mellan dessa. Så nej du behöver inte välja bort en maskin med kedjehus om du inte planerar att byta matta ofta för det är riktigt smidigt med beltdrive...
 
Reactions: JAAG

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Jag och polarn har en varsin khaos 850 146 med samma variatorgrejor och slutlig drevning, matta mm. Exakt samma setup enda skillnaden är kedjehus på min och beltdrive på hans. Kan inte märka någon skillnad mellan dessa. Så nej du behöver inte välja bort en maskin med kedjehus om du inte planerar att byta matta ofta för det är riktigt smidigt med beltdrive...

precis den jag ville ha svar av 😊 då jag förstått att du är en polaris guru. Då slår ja nog med största sannolikhet till på den med kedjehus.
Mecka är inget problem den dagen ja måste byta matta.tänkte om de var nån herrejösses skillnad i gas svar som ”polarna” säger . Tack för svar Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Förlust med kedja är nog försumbart de är värre att de väger 3kg mer! Fler fördelar belt är inga skador om remmen går av till skillnad från en kedja som går av. Du måste köpa beltdrift såklart :)

Men en nackdel med belt är att den kan smälla av bara av att variatorremmen råkar sugas ner i sekundären. Jag körde av en sprillans ny beltrem när jag backade av släpet och la i fram växel. Jag märkte inte att variatorremmen sögs ner vid backningen, de gick extremt tungt då skidorna fastnade bak på släpet och mattan fick bra fäste på gräs. Iom att jag drog iväg framåt så ryckde de till så jävligt att nya beltremmen small av! Nu är jag väldigt uppmärksam på om variatorremmen sugs ner i sekundären typ vid våldsam fastkörning då man tokbackar och har sig. De kostar ju 2000-2500kr!
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Förlust med kedja är nog försumbart de är värre att de väger 3kg mer! Fler fördelar belt är inga skador om remmen går av till skillnad från en kedja som går av. Du måste köpa beltdrift såklart :)

Men en nackdel med belt är att den kan smälla av bara av att variatorremmen råkar sugas ner i sekundären. Jag körde av en sprillans ny beltrem när jag backade av släpet och la i fram växel. Jag märkte inte att variatorremmen sögs ner vid backningen, de gick extremt tungt då skidorna fastnade bak på släpet och mattan fick bra fäste på gräs. Iom att jag drog iväg framåt så ryckde de till så jävligt att nya beltremmen small av! Nu är jag väldigt uppmärksam på om variatorremmen sugs ner i sekundären typ vid våldsam fastkörning då man tokbackar och har sig. De kostar ju 2000-2500kr!
Haha 😆 varför kunde dom inte släppt båda färgerna med beltdrive? 😊 men samtidigt. Har ju åkt arctic med kedjehus sedan Firecaten kom och innan de yamaha och ingen har nånsin rasat. 😊3kg är små potatis om man går från en proclimb m8000 skulle
Ja säga 😃
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Inget av pidd eller belt tycker jag spelar någon roll. Pidden har lång starttid och utan batteri tappar man mycket av användarvänligheten på den.

Med belt måste man hålla koll på snö/is runt remmen innan man kör. Kedjehus är bra om man vill dreva om.

Men däremot skulle jag ta 850 före 800 alla dagar i veckan!
 
Reactions: Lindbom_Yamaha

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Håller med om 850in sikta på en sådan. Den går bättre på topp, köper du en 19 med bytt motor så bör du vara så safe man kan vara och se till att du har senaste mjukvaran så går den nästan perfekt.
 
Reactions: Lindbom_Yamaha

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
När det gäller belt drive; visst är det så att de remmarna är rejält dyra? Och inte har sådär överjävligt långt bytesintervall heller?

Det är roligt höra det Asker säger om att skillnaden är liten eller ingen i känsla mellan skotrar med och utan remdrift. Det är något jag påstått hela tiden och fått mycket skäll för ;)
 
Reactions: Lindbom_Yamaha

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Jag håller med om belt, har haft båda. Värt att tänka på är att de med "vanliga" belten innan 2021orna hade högre utväxling så jag tyckte nog att min med 3" och kedja gick minst lika bra som den med belt. QD2 har den lägre utväxlingen.
Vad gäller motorn så skulle jag säga 850 alla dar i veckan, om inte annat för soppaförbrukningen, man behöver inte reservdunk längre sen de kom...
 
Reactions: Lindbom_Yamaha

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Det var en batch med motorer som hade fel på vevlagren, bland annat min som skar på 76 mil. Har den gått över 100 mil skulle jag nog vilja säga att det är riskfritt
Jag har just köpt en -19 850 med 89mil på mätaren. Motorn är utbytt och har gått ca 30mil. Är utbytesmotorerna "säkra" så att säga eller kan de också ha den felaktiga veven?