Pro rmk 800 varvtal

RMKing

Medlem
19 mar 2012
44
1
1
STRÖMSUND
Har ett litet problem med min rmk. Kommer bara upp i ca 7900-7950 rpm på en sjö när jag stummar. Kör med allt orginal men ska vikta om han till 11-66 och kolla skillnaden. Vilket är det vanliga max varvtalet och ska jag kolla på drev och fjäder också för att få ut mer?
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Ska ligga kring 8250 +-50.

Kolla vad du har för vikter i maskinen, den borde vara inkörd om du har 230 mil på den. Och då borde den snarare varva för mycket.
 

Obelix

Välkänd medlem
28 okt 2010
180
1
6
Umeå
Pron ska väl ligga mellan 8200-8300 på topp?
kan vara så att din primär fjäder gått av.

finns en tråd om V-kitt här på sidan. check it out.
 

RMKing

Medlem
19 mar 2012
44
1
1
STRÖMSUND
Jo har kollat runt lite men tror att det låga varvtalet kan vara på grund av ett annat problem jag har. När jag klämmer på fullt så dör den för nån tiondels sekund, så jag måste släppa och trycka på fullt igen iallafall 2 gånger innan den varvar till 7900... Väldigt störsamt om man ska resa i nått gupp eller liknande... Men detta problem hade jag inte från början, och kan nog ha fått problemet med varvtalet sammtidigt.

Läst ganska mycket om V-kitt här och vad jag förstått så behöver jag inte byta fjäder om jag ändrar till 11-66?

Ska lämna in han till veckan för en koll, så rapporterar felet här sen!
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Omöjligt att säga om det blir bra med enbart 11-66 vikterna. Skulle nog satsat på slp vikterna istället så kan du vikta in så du får exakt varv. Köper du 11-66 vikterna och har problem med varven så får du börja byta fjädrar, dreva mm för att få till varven vilket blir både dyrare och mer jobb.

Om den har sådana tendenser så skulle jag först lämna in den till ÅF och få det fixat innan du börjar med variatorn.
 

RMKing

Medlem
19 mar 2012
44
1
1
STRÖMSUND
Läste nu att en som hade ungefär samma problem ändrade till etanolläget, och då funkade den kanon igen, lät som en konstig lösning!
 
Last edited:

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Läste nu att en som hade ungefär samma problem ändrade till etanolläget, och då funkade den kanon igen, lät som en konstig lösning!
Så hade jag också när jag en gång tankade Lidl-soppa på en liten mack bakom guds rygg , fick ställa om pluggen för att den skulle sluta tveka . när jag hade i färsk 98 så fungerade det återigen med pluggen på "rätta" läget
 

RMKing

Medlem
19 mar 2012
44
1
1
STRÖMSUND
Så hade jag också när jag en gång tankade Lidl-soppa på en liten mack bakom guds rygg , fick ställa om pluggen för att den skulle sluta tveka . när jag hade i färsk 98 så fungerade det återigen med pluggen på "rätta" läget
Har inte provat E98 på sistone men annar´s har jag prövat båda lägena med E95 och han tvekar i båda. Nu börjar jag misstänka att det är ett TPS (throttle position sensor) fel på han, så när jag klämmer på så får den inge mer soppa men massa mer luft. Pratade med ÅF igår och får byta på garantin så det är lungt :)
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Antar att du har goda kontakter med ÅF ;)

Är det därför min går värre än din? :p
Tillbaka till allvaret... Har aldrig märkt att min tvekat en sekund och 8200rpm är inget problem. När bytte du rem? Om du byter till andra vikter eller drevning så får du gärna dela med dig av erfarenheterna!
 

polhenka

Medlem
9 jan 2012
6
1
1
det är mest troligt justering av tps:en du behöver justera haft samma på min -11 den justerade jag hos åf den verkar dock gå lite ojämnt under 5850rpm sen full kraft ?
 

RMKing

Medlem
19 mar 2012
44
1
1
STRÖMSUND
Hade en fjäder till avgasporten borta som nu är åtgärdat, även att jag har bytt TPS så på fredag blir det till att pröva om den funkar nu! För övrigt så väntar jag med vikter och sådant tills den går som han ska.


Antar att du har goda kontakter med ÅF ;)

Är det därför min går värre än din? :p
Tillbaka till allvaret... Har aldrig märkt att min tvekat en sekund och 8200rpm är inget problem. När bytte du rem? Om du byter till andra vikter eller drevning så får du gärna dela med dig av erfarenheterna!
Vi får ta en tur i Borga snart och kolla om din går värre ;)