PRO RMK 800 2015 Stänger av sig vid höga varv

puderjanne

Ny medlem
7 mar 2019
1
0
1
23
Norrbotten
Titeln säger i princip allt, stöter på detta problem när jag bland annat försöker dra på rullen eller bara accelererar hårt.. Skotern överhettar inte enligt displayen, sen tror jag inte att det är ett värmeproblem hursomhelst eftersom problemet hänt när jag kört i djup pudersnö.

Stötte först på problemet efter att jag hade spänt variator-remmen lite grann då jag hörde att den slirade något. Vet inte om detta kan ha orsakat problemet men jag nämner det ändå.

När jag skulle se om problemet repeterades så drog jag ut på en rak och fin led när jag efter gaspådrag fick samma problem igen. Medan skotern rullade till ett stopp såg jag också att check engine lampan lyste. Har däremot inte försökt kolla eventuella felkoder än för enligt min förståelse så måste skotern vara igång? Rätta mig om jag har fel.

Jag borde också nämna att skotern går ju skitbra i övrigt, verkligen inga andra problem annat än ovanstående. Mycket kraft och inga konstiga ljud eller liknande.

Före jag lämnar in skotern på verkstad så tänkte jag höra runt om någon visste vad problemet skulle kunna bero på, om någon här skulle kunna hjälpa mig skulle jag vara mycket tacksam!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Då motorlampan blinkar till så har du en felkod och det är det bästa sättet att se vad det är för fel. Men det är som sagt svårt att kolla koden om inte motorn är igång, går visserligen koppla in ett batteri så kan man kolla koden även när motorn är av men det är nog överkurs.
Ev kan det vara gashängsbrytare som jävlas, men är lite osäker om den stänger av motorn helt när man trycker fullt, brukar mest bara misstända.

Men om du lämnar in den så ser ÅF snabbt vad felkoden är när denne kopplar in datorn.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Finns det inga felkodsläsare att köpa för privatpersoner ?
Det finns någon för 350dollars som är för privat bruk. Annars får man ut aktiva felkoder så länge motorn går så det är sällan man skulle behöva någon felkodsläsare, därför nog marknaden är väldigt smal..