Pro Rmk 800 2012 Trim Pipa

GTi

Välkänd medlem
23 sept 2008
145
2
18
Luleå
Borde väl funka om man kör 100% 98oktan utan pc5 eller? Tänkte då det gick på 50-50 eller??
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Det borde funka. Men frågan är hur nära det är att det går magert..
Vilken höjd ha du kört på Stenman?
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Kör på 5-800 meter.. Har inga problem med att den går magert. Detar inte längre. Men tror ändå jag kommer att övergå till att köra bara 98 för att ligga lite säkrare.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Undra hur det skulle fungera nere vid havsnivå.
Menar att om oktanbyte gör sitt så borde ju höjden göra sitt med.
Men kanske går vägen på ren 98.

Man blir ju lite små sugen på helsystem om man slipper utgiften med Pc.

Nu ligger jag själv på ca. 250möh och upp. Så 98 lär ju fungera. Men känns arbetsamt att måsta ta med sig dunkar såfort man ska åka och köra nånstans.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Undra hur det skulle fungera nere vid havsnivå.
Menar att om oktanbyte gör sitt så borde ju höjden göra sitt med.
Men kanske går vägen på ren 98.

Man blir ju lite små sugen på helsystem om man slipper utgiften med Pc.

Nu ligger jag själv på ca. 250möh och upp. Så 98 lär ju fungera. Men känns arbetsamt att måsta ta med sig dunkar såfort man ska åka och köra nånstans.
Vart åker herrn när han ska till fjällen?

Finns 98 i Saxnäs och i Borga vet jag. ingen koll på läget uppe i Klim- Kittelfjäll dock.
Norrbotten är det väll sämre ställt med, iaf när vi åkte upp blev det dunkar ingen större fara men.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Inhandla en dunk sunuco eller 100LL blanda 5% så e man safe även me 95..
Stenman, är du kvar i kirkenäs? Och en liten fråga.. Är det ingen som bänkat me å utn pc5 hemma i garaget... Gälka borna tex dom bänkar allt kors och tvärs :)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Dom ställena vi brukar åka till har varit kittel och Ammarnäs. Och där finns det inte 98. Men å andra sidan. En 3dagars tripp över helger kan man ju lasta med sig dunkar för. Påskveckan blir ju lite bökigare.
Eller så köper man helt enkelt en pc5 och ser glad ut.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Funderar på köpa spi pipan o y-rör till min i sommar ska prova först köra på 98 utan powercommander :) stenman kör du helsystem eller bara pipan?
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
SLPs map har +9 som mest. 100% gas och 7500 varv.

WOT. Cyl1 7250-8250: +3,4,3,1,1. Cyl2 +4,9,8,3,2.

Jag kör den mappen men har snålat botten och fetat på mellan. PTO går klart varmare än MAG
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
ofan. bmps mapp till pipan har som max 5% på 7500. har ställt upp några mappar för att ha som grund imorgon ute i solen. (läs. försöker lära mig dethär)
r
ska det verkligen va minusvärden på full gas ibland?( bmp pipa) tex 6750rpm 100`% gas -2?
medans 0-80% står på +2. du får gärna förklara.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Har bara erfarenhet av SLP röret och PcV. BMP röret kräver väl annan mappning. Anser dom att den behöver 2% mindre bränsle just där så. Testa och se hur maskinen går. Är det bara vid 6750 det är -2?
Tex SLP 15% 5000rpm +8, vid 5250rpm -4.

Lambda hade varit mycket bra att ha!

Är BMP mappen Basic eller advanced?
 
Reactions: Emil Linde

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
det är bara en - siffra. mappen börjar lägga ¨på bränsle vid 4250. hur ser man om den är basic eller advanced`? tänkte åka ut imorgon och hålla lite mer koll på varven, då den vill missa ibland.

den missar i det högre registret ibland. den vill även dö på tomgång ibland,observera IBLAND. men det är ju inte ändrat något på tomgången. förutom pipan då. varvar inte mer än 8000heller.

kan det ha något med tpsen att göra? vet inte om den är synkad med pcvn då åf monterade boxen i samband med försäkringsärende. hur gör jag för att synka? mäta upp tps?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
har blivit väldigt kinkig på soppa kvalla. då fräsch 98 gör att den nästan går 100% medan tex tidig säsongs soppa och 95 gör att den vill jävlas mycke, går som en påse skit med 95 å etanol pluggen.

om det kan häröra till nått problem
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Basic= samma mapp för bägge cylindrar. Advanced= separat map för varje cylinder.
Gick den klockrent innan pipa och PcV?

Synca gör du under "power comander tools" Sedan "Calibrate". Skotern igång uppallad om du inte har separat ström till den.

Var och varannan PRO verkar missa ibland. Så även min. Blev dock ljusår bättre med nytt bränslefilter. Händer sällan numera.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
ok tack, då är det basic.( fuel- cylinder 1,2-Gear 1)

Jo det tråkiga är att jag inte haft det minsta lilla problem på 230mil (förutom när den va ny, då gashängsbrytarn tvärbröt ibland). inte en DET!!
sen inte gått rent sen nya pipan och pcvn, vette fan om den går hårdare heller...

har inte haft så mycket körtid då jag är sjukskriven pga av avkapade fingrar, så har inte kunnat göra så mycket.

så jag kopplar bara in datorn och varvar den till stoppen uppallad med calibrate. måste prova det, för det känns inte som att den inte orkar till 8200-8300. snarare 7800-8000 på raksträcka på led. känns bara som att varven tar slut...

men varför inte tomgången vill är för mig ett mysterium. ska försöka få tag i en originalpipa och prova utan pcv, till veckan. så kan man ju utesluta andra problem... kan va ett sammanträffande å.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
va ut och prövade mapparna jag gjorde idag. det konstiga va att mappen jag kallade för "förjävla fet" gick bäst, men ska prova dra ner lite på 4-6 rpm då den vill va lite efter i gasrespons. ( ingenting om man jämnför med när man hade problem på xlt 600..) även prova fylla på efter 7500rpm. :)
fick upp varven mer, men ojämn på varven tex jag provade hålla stumt på hårt underlag ifrån halvgas till full gas, och med blandat resultat.. ibland 8200varv å ibland 7900varv. släpper, gasar, släpper,gasar osv. vad kan de bero på.

men är det möjligt att man måste ändra så mycket i en mapp anpassad för rätt pipa?