Pro rmk 800 -2012 funderingar

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
tjena, har köpt på mig ett rep objekt såhär över sommaren.
Det är en 12as Pro Rmk som cylinderkjolen har gått av på, har läst lite att det är en kombination av att det är en väldigt tunn kjol samt att det är ett jävla kolvspelsglapp?!

Pratade med BSM AB i haparanda som jag hade tänkt skulle få byta foder, fixa kolvar å allt som hör till (Är boondocker turbo på den så ska kolla igenom vev, byta topp osv också) så lättast är väl att en å samma firma får fixa allt.

Men han säger att det räcker med att dom fixar kolvspelsglappet när dom gör i ordning den så ska det funka..

Vad tror ni om det? har även hört att man kan chimsa upp cylindrarna lite å in med en annan kolv för att minska påfrestningen när kolvarna vänder!?

Vad säger ni? Vad är det bästa alternativet för att verkligen få det å hålla!?
Med vänlig hälsning
 
Reactions: Mr snow

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
När du ändå ska byta cylinder köp en 13. Du får ju fräsa upp blocket lite för att få dit den. Kolla lite i Askers tråd han gjorde ju så på sin turbo.
 
Reactions: Mr snow

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
När du ändå ska byta cylinder köp en 13. Du får ju fräsa upp blocket lite för att få dit den. Kolla lite i Askers tråd han gjorde ju så på sin turbo.
Jo jag såg det, men tanken är att om det går att få till 12ans cylinder (som det verkar göra) när man kollar på RK-tek http://www.2strokeheads.com/Polaris800DropIn.htm

Så verkar ju lösningen vara andra kolvar bara, topp om man vill. Och det är med just RK-tek som BSM verkar sammarbeta med så det känns ju lovande att dom får till det.

Blir ju som sagt en jävla prisskillnad på att inte behöva köpa 13 cylindrar, fräsa om block å därefter sätta i nytt stålfoder.


Ska han köra med foder spelar det ingen roll om det är 12 el 13 cylinder.
Nä så verkar jag också fatta det, drog ändå igång en tråd så man får lite mer svar av folk som förhoppningsvis är klokare än vad jag är :)
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Antar att det är med kolvar och allt annat som behövs...

Annars finns ju http://www.skoterdelen.com/cylinder-polaris-800-p-30660-c-4192.aspx
Nej det var bara för cylindrarna, men dom var lika dyr på jobbet som för själva materialet så det borde nog att få ner lite i pris om dom ska få göra allt samt att jag köper delar därifrån för det är ju i runda slängar 15-20 jag kommer köpa grejer för så.. Tror han tog 900kr för materialet/cylinder å samma summa för jobbet, så 1800x4 vilket han säkert kan gå ner i pris på!

Enligt några som jag har pratat med så är det bara stålfoder utan nicasil som är det bästa alternativet om man ska åka med turbo, dom har fått ut flest mil på såna cylindrar. Så isånnafall åker man ju ändå på att göra om jobbet med dom där utbytes cylindrarna.

Edit, nu när jag kolla igenom vad jag hade skrivit så ska det såklart vara 1800x2, han måste ja sagt fel åt mig, alternativt trott att det sitter en 4 cylindrig stånka i pro rmkn. Haha
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Jo jag hade tänkt å kolla runt med lite olika företag innan man skickar iväg allt. Tack för tipset ska kika med dom också :)