Pro RMK 2014

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Originalmattan är är mattan med 54mm kammar och brutalt tjocka kammar.
Hur är den mattan i lössnö...helt kass eller? Har hittat en i bra skick till rimligt pris. Hade helst köpt något som funkar i "alla" fören men det är ju en utopi så det kanske blir denna och sen försöka hotta en serie 6 matta också som man slänger på i höst.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Hur är den mattan i lössnö...helt kass eller? Har hittat en i bra skick till rimligt pris. Hade helst köpt något som funkar i "alla" fören men det är ju en utopi så det kanske blir denna och sen försöka hotta en serie 6 matta också som man slänger på i höst.
Det är en bra vårmatta, men den är helt oduglig i pudersnö.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Hur är den mattan i lössnö...helt kass eller? Har hittat en i bra skick till rimligt pris. Hade helst köpt något som funkar i "alla" fören men det är ju en utopi så det kanske blir denna och sen försöka hotta en serie 6 matta också som man slänger på i höst.
Och den går snortungt skotern tappar 20hk vs alla andra och maskinen drar 30% mer soppa. Men de är en bra rulle matta :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Assultmattan var såld men jag fick tag på en talon m67 som var i riktigt bra skick så det får duga. Kanske inte väldens bästa på hårdföret nu men blir säkert good enough nästa säsong. Tog under en timme att byta utan att ha skruvat sån här tidigare så det var ju positivt. Verkligen simpelt byggd. Hade lite problem med att få ur och i drivaxeln så jag gjorde säkert fel men det löste sig bra ändå. Ska man plocka ur lagret på beltdrive-sidan också?

Satt för övrigt en 56-42-36 er helix i den. Fick inte isär den och orkade inte googla hur man gör så jag kollade aldrig fjädern.

I morgon kommer isrivare och förhoppnings även stänklappen så det kanske blir en sväng på isföret i helgen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Provkörde nya matta igår och nu skakar det inte längre. Men varven är fortfarande låga tycker jag så jag kollade över motorkuddarna och de ser lite slitna ut. Hur många sitter på en pro ride och finns det något kit eller någon modell som rekommenderas före någon annan?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Provkörde nya matta igår och nu skakar det inte längre. Men varven är fortfarande låga tycker jag så jag kollade över motorkuddarna och de ser lite slitna ut. Hur många sitter på en pro ride och finns det något kit eller någon modell som rekommenderas före någon annan?
De är fyra kuggformade gummibussningar, två på vänster resp höger sida och en helgjuten rund på vänster sida. När mina kuggformade bussningar blir ihoptryckt bakåt på drivsidan så lossar jag bara centrumskruven och vrider dem 90 grader så blir dem som nya igen och motorn blir rak. Om inte linjeringen blir rak bara av att vrida bussningarna så kan man trycka in plåtrörshalvor bak där trycket blir som värst då vrids motorn mer i högervarv. Och den helgjutna bussningen borrar jag 1-3st ca 3mm hål genom och trycker in stålpinnar genom gummit som limmas fast, då blir den mer stum bakåt där trycket blir som värst. Jag tror alla motorkuddar aldrig är bytt och maskinen har gått ca 200 tim a 500 mil nu och motorn står linjeringsrak med dessa moddar. Nu först vid 200tim funderar jag på att vända även kuddarna på höger sida motor. Någonstans vid 400 timmar måste man nog byta till nya kuddar för ju mer man måste kila dem desto mer komprimeras gummit så den börjar vibrera.
Jag kan ta bild på plåtrörshalvan jag tryckt in och även limmat fast i bussningshålet för utan limning trycktes halva ut. Limmas med JB weld.
När kuddarna blir slut nästa gång är de bara kila in tjockare rörhalva. Nuvarande rörhalva har runt 1,2 -1,5mm godstjocklek och den täcker halva bussningen bakåt sett. Man får bryta motorn framåt/högervar med ett spett för att kunna trycka in halvorna.
Kan ta bild på den moddade helgjutna kudden också.
Jag är tveksam till pirat kuddar,, de lär bli mos efter 30 mil gissar jag.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Hittade bilder från motorkudd moddarna.
Limmet man ser bakåt sett på de två kuggliknade kuddarna är för att hålla fast rörhalvorna jag shimsat dem med.
Och den lösa helgjutna visar hur jag borrat in 3st mässingrör på ca 3mm dim. Nu såhär efteråt rek jag max 2 st rör på 3mm för med 3st får man mer vibrationer på tomg och upp till variatorn slår till, de kändes inte under körning. Extra vibbarna tonades dessutom ut under ca 30 mil så vid ca 50+ mil kände jag ingen skillnad mot en annan polaris 800a. Rörhalva shimsningen ger inge mer vibbar.
På nedre bilden har jag kilat fram motorn med träkloss mellan variatoraxlarna för att få in rörhalvona.
2978329784
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Finns det någon bild eller mått för linjering av variatorerna? Hur mycket får motorn röra sig? På skidoo xm minns jag att man skulle dra åt motorn när det var stumt framåt. G4 verkar det var lite hur som helst med, vet inte vad som gäller längre för det har kommit en massa råd och rön både från BRP och eftermarknadsföretag.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Finns det någon bild eller mått för linjering av variatorerna? Hur mycket får motorn röra sig? På skidoo xm minns jag att man skulle dra åt motorn när det var stumt framåt. G4 verkar det var lite hur som helst med, vet inte vad som gäller längre för det har kommit en massa råd och rön både från BRP och eftermarknadsföretag.
Mig veterligt finns de ingen justeringsmån typ ovala hål eller liknande. Med nya kuddar eller vända så blir den rak eller 1 -2 grader förvriden i högervarv "tror jag" Om inte motorn blir 1-2 grader övervriden med nya kuddar eller bef vända kuddar så shimsar jag fram den med rörhalvorna så den blir lite övervriden i högervarv vs rak linjering typ 1-2 grader med ögonmått. Den går tom bra med helt off linjering också min stod nog 2 grader i vänstervarv när jag köpte den. Efter linjering till 1-2gr högervarv så gick den inte bättre direkt.
Polaris har ju bästa drivlinan av alla märken de äter ju sällan rem så de är inte så noga hur motorn står linjerad,, min gick inte ens dåligt med motorn helt lös på höger sida då motorfäste lossnade.
En sak du måste kolla är att motorfästets skruvar inte gängat ut sig ur blocket under motor! De är ett vanligt fenomen att m10 skruvarna gängar ur sig och smäller av inne i blocket (hände på min). De är alltså aluminiumbalken mot block de gäller helt under motor mestadels på höger sida motor av någ anl, men kolla vänster skruvar också.
De är nr 10 på sprängskissen som är balken och nr 13 är skruvarna som gängar ut sig. Bryt med kofot för att se om motorn är lös helt enkelt. Om man hart ur motorn så klägga på starkaste gänglåsning som finns på dessa skruvar.
 
Last edited:
Reactions: eing9911

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Satt och läste igenom en 14 sidor lång tråd igår kring variatorkalibrering för proride 800 och kom kanske inte fram till något specifikt vad jag ska ha för kalibrering men under 70g verkar vara lämpligt. Jag fick i allafall tummen ur och tog lös en vikt och vägde den..74g...så jag skruvade ur en viktskruv längst ut så nu väger de "bara 71g". Gjorde en snabb provtur och varven verkar ligga runt 8000rpm nu det är ju bättre än gårdagens 7400-7500rpm. Ska upp på fjället nu och prova lite till.

Edit: den varvar bara 7700-7800rpm på fjället (650möh) så det ska nog viktas av en hel del.
20220410_124738.jpg20220410_124744.jpg
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Satt och läste igenom en 14 sidor lång tråd igår kring variatorkalibrering för proride 800 och kom kanske inte fram till något specifikt vad jag ska ha för kalibrering men under 70g verkar vara lämpligt. Jag fick i allafall tummen ur och tog lös en vikt och vägde den..74g...så jag skruvade ur en viktskruv längst ut så nu väger de "bara 71g". Gjorde en snabb provtur och varven verkar ligga runt 8000rpm nu det är ju bättre än gårdagens 7400-7500rpm. Ska upp på fjället nu och prova lite till.

Edit: den varvar bara 7700-7800rpm på fjället (650möh) så det ska nog viktas av en hel del.
Visa bifogad bild 29789Visa bifogad bild 29790
74 gram är våldsam vikt de drar ingen pro rmk och 71gr är också våldsamt tungt. Men de beror såklart på viken helix och fjädrar man har.Om din är standard så ska den dras till 8200-8250v. Bara 8000v ger ca 4 hk förlust grov räknat.
'Jag som kör polarisvikter 10-64gr med org primärfjäder 130/330 samt org helix 56/42 med svartlila fjäder.
Den varvar 8300v.
Våran andra pro rmk år 13 drar hutlöst våldsamma vikter och enda trimmet är fixkitt. Den varvar 8300v
Spec röd primärfjäder 140/330
Polaris 11-70 vikter viket kliver på värre från start än 10-70.
Svartlila fjäder i sek men vet ej vinkel på helix men troligen någo runt 42/40
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ghaaaa....min polariskarriär tär en del på mitt tålamod just nu och polarisägandet riskerar att bli väldigt kort. Variatorerna är ett problem men provturen skapade ett större problem. Ena kolven gav upp🤬

Ser nästan ut som att den har hakat i avgasporten för det satt en aluminiumbit i den. De verkar vara lite slitna överlag så jag tvivlar på uppgifterna om att de gått 130 mil.

20220410_154634.jpg
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Dom där vikterna ser ut att det bara är att kasta,
ser sopslut ut.
Det du ska ha i variatorerna och inget annat är:
10-68 vikter slipade till 67.7gram.
Orginalhelix 54-42.36
Svart-vit sekundärfjäder.
Och sen primärfjäder lite efter tycke och smak men gillar venom silver 160-340.
Sen ska primären shimsas så remspelet blir minimalt med en ny rem.
bästa remmen till denna maskin är orginal 183 remmen (den till axys800).
Varver den inte 8300 varv vid ca 600meter med denna setup så är det något fel på motorn…
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ghaaaa....min polariskarriär tär en del på mitt tålamod just nu och polarisägandet riskerar att bli väldigt kort. Variatorerna är ett problem men provturen skapade ett större problem. Ena kolven gav upp🤬

Ser nästan ut som att den har hakat i avgasporten för det satt en aluminiumbit i den. De verkar vara lite slitna överlag så jag tvivlar på uppgifterna om att de gått 130 mil.

Visa bifogad bild 29791
Ser inte ut som avgasventilen har hakat i för då brukar det vara skav längre ner på kolven också.
Däremot har det varit turbo monterat tidigare? Ser ut som typiska småspikningar som gör att kolven spricker.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Vilket oflax hur många timmar har den gått?
Sitter alla ringstoppar fast?
De ser ut som över kolvringen skallrat sönder kolven eller ett löst föremål stampat lös kolvbiten.
Annars är de halvvanligt med slitna kolvringsspår på original kolvarna runt de årgångarna men då måste den gått långt på kolvarna! Jag inspekterade detta på min pro rmk nyss med 200 tim på org kolvar men de glappade inge alls. Man kollar glappet med bladmått med kolvringen nästan helt intryckt i spåret.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ser inte ut som avgasventilen har hakat i för då brukar det vara skav längre ner på kolven också.
Däremot har det varit turbo monterat tidigare? Ser ut som typiska småspikningar som gör att kolven spricker.
Ingen aning om det här liket har haft turbo tidigare. Jag tror inte det för lite efterforskning på FB och Instagram så har jag hittat tidogare ägare. Möjligtvis att första ägaren jar haft det. Det jag är helt säker på är att den inte har fått någon omsorg på slutet. Jag har haft slitna maskiner tidigare men det brukar ändå gå få till dem men den här ligger i en egen klass när det kommer till misskött. Man hittar lite spår av det hela tiden tyvärr och jag har ju läggningen att jag inte vill göra saker halvdant så den kommer nog att bli dyr för mig.
Angående vikterna så var det just det du skriver (och som du skrev i den 14 sidor långa tråden) som känns lämpligast så det blir nog något sånt men först ska jag hitta ett par kolvar. Topp och cylinder klarade sig som tur var. Vågar man återanvända cylinderfotspackningen tro?
Hur ser man om det är polaris originalkolvar? Hur är de märkta? Misstänker att det är original i den. Minns inte timmarna men ca 540 mil.
Tycker den tar lite olja men då är jag å andra sidan van 800 och 850 etec som vräker i sig olja.
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Mätte lite kolvringsmått och glappet mellan kolven och kolvringen på den hela kolven varierar mellan 0,10 till 0,80 mm beroende på vart jag mäter. Värst vid utblåset och det syns nästan på bilderna hur de bågnar. Nedre kolvring ca 0,10 till 0,15 på båda kolvarna. Den trasiga kolven känns meningslös att mäta.
Ringgapet ligger runt 0,50 till 0,60 på alla 4 ringarna.
De verkar sopslut. Lite fina repor på insugssidan. Antar att det har kommit in snö.

Toppen och cylindrarna verkar hela och har inga märken vad jag kan känna så 2 nya kolvar och en sotningssats så lär den nog tuffa på någon mil till.
Ska kolla planheten på toppen på jobbet i morgon.

Bifogar lite bilder för den som är intresserad.20220410_214429.jpg20220410_214447.jpg20220410_214554.jpg20220410_214838.jpg20220410_214913.jpg20220410_214917.jpg20220410_215049.jpg20220410_215207.jpg20220410_215213.jpg
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
540 mil på en polaris lössnömaskin är mycket utan kolvbyte så de kan va utmattning av kolv om du har tur. Mina kolvar har gått lika långt så nu skrämde du mig till byte :)
De enda som oroar mig lite är att höger topp såg perfekt ut i spolbild och färg men vänster såg väldigt torr ut och ingen brun färg alls. Jag vet inte om de beror på själva raset att de missfärgade toppen eller om de är allvarligare fel spridare som satt igen. Om du vill va extra seriös så tvättar du spridarna och flödesmäter dem eller byter vänster spridare till en beg för nya är för dyr. Snikvers är att tvätta dem själv med luftmasserengöringsspray / förgasarrengöringsspray. Man fipplar ihop lite slangar och öppnar ventilen med 9-12v batteri och spolar den bakvägen. Man kan även se spridarbild om du spolar dem rätt väg med sprayen. Ha i åtanke att spridarna är limmade i kontakterna så de är ett helvete att få lös. De är faktisk bättre att klippa kabeln till dem som du senare kan löda ihop. De går bryta lös dem men kontakten kan bli skadad.
Oljepumpen måstre skruvas in minst 3 varv jag har skruvat in våra två mskiner 3-5 varv, jag skruvar in dem tills de drar minst 2,5%. Org drar de bara 1,3-1,5% och de är på tok för lite. De andra märkena drar 2,5-3%. Du kan skruva in oljepumpskruven så långt in att gängorna för låsmuttern nästan är slut.

Länken nedan visa hur man gör men du behöver inte skruva bort något alls som de gör , de duger med lång förlängning på 8mm hylsa.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag var också lite brydd över hur toppen såg ut. Just den bilden är efter tvätt med brake clean för att se om det var några hack i toppen. Den rasade sidan torkade jag ur ordentligt flera gången medans den andra sidan sprayades lite lätt och torkades ur lite snabbt bara.
Kan man inte köra spridarna i ultraljudstvätt? Borde kunna ställa dem i lite brake clean i en glaskopp som sänks ner i ul-badet. Brukar göra underverk på förgasare.

Bra film med oljejusteringen. Enkelt att göra nu när motorn är i molekyler. Ska köpa ett nytt bränslefilter också för säkerhets skull.

Bifogar bild på topp före tvätt och kolvarna direkt efter raset.20220410_152554.jpg
 

Attachments