Pro RMK 2014

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ganska exakt 53 grader för det går den upp till och håller stabilt så det lät ju intressant. Vad brukar drifttempen vara på dessa? Det var ju tillräckligt med snö för att kyla bra och det sitter en sks-stänka på den. Jag tänkte att det var normal drifttemp runt den tempen men den kanske ska gå kallare?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
52-53 är drifttempen på dessa
Ahaa...va dumt att den börjar reglera tändningen vid 54. Tror iofs inte att det är problemet utan snarare att det är som jag skrev innan, motorfästen och/eller fjädrar för det mesta på den här maskinen har varit sopslut känns det som så snart är allt det utbytt...

Är det någon som vet hårdheten på motorfästena? Hade tänkt köpa PU och gjuta egna bussningar till en annan grej så det hade ju varit en enkel grej att gjuta nya även till denna om man ändå har grejer för det. Har förstått att proridebussningarna är hårdare än axys men har inte hittat hur hårda de är.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Fick tag på nya motorkuddar (kugghjulen) i fredags och idag ficknjag möjlighet att testa i lite djupare lössnö. Varven är mer konsekvent nu me på tok för låga. Blir det lite djupare snö så orkar den bara med 7200-7300 rpm så nästa åtgjärd får väl bli nya fjädrar antar jag. Sitter förövrigt originalhelix, 10-68 vikter, grön primärfjäder (osäker på märke men om det är team så är den 150-340), svart sekundärfjäder.
Hittade en annan grej på den...full gas verkar inte vara full gas. Man kan trycka in gasvajern ända mot styret när man håller fullt. (Axeln vrids en aning till nere på spjällhuset). Original gasblock var ju trasigt så jag satte dit ett alu från sledstore (snell). Funderar om det blir "fel" utväxling. Försökte testa idag om det hände något när jag höll fullt och sen tryckte in det lilla extra men det var svårt att utvärdera på en liten myr. Men det kanske går mäta fram på tpsen?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Du måste absolut få till så du har trottlarna max öppen på full gas på styret, sedan kör du svart/lila eller för skogsåkning svart/vit i sekundären 🙂
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Varven hittar sakteliga tilbaka, har satt i silver fjäder i primären och svart/vit i sekundär. Det satt faktiskt en svart/lila i den men den var så skitig så jag trodde den bara var svart. Gasvajer är spänd så nu är det fulla spjäll vid full gas. Satt lite fel antal bricko i sekundären (utifrån sprängskissen i allalfall) så jag rättade till det också.
Hursomhelst så går den upp mot 8100 initialt som sjuker ner till 7900-7950.

Funderar om mattan (talon m67) är väldigt tungdriven? Kanske måste sätta i lättare vikter. Minns inte nu vad vikterna vägde. Har ju sett att asker förespråkar att man ska slipa ner dem till 67,7g. Har för mig att de låg på 68 eller möjligtvis att det var 69g. (Att man inte skriver upp sånt då minnet suger). Skulle vilja testa en uppsättning 10-66 så kanske man är i hamn.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Talon är väldigt tunga och tunga att driva ja, 10-68 kan ibland väga närmare 69g därav tar man ner dom till knappt 68g tillsammans med en 165-344 så bör man ligga bra i varv typ 8200-8300 🙂
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Slipade vikterna till 67,00 g och nu håller 8200-8250 rpm och den vaknade till liv. Var rädd att jag tog förmycket men det känns som att det blev bra. Förövrigt så låg dessa vikter på ganska exakt 68 g på en kalibrerad medicinvåg.
Den blev ju rätt skoj motormässigt men grabben som hade tänkt ha den kommer inte överens med chassit så det verkar blir försäljning av den...typiskt när man äntligen har kommit i mål. Men nu kan jag sälja den med gott samvete i allafall.