PRO RMK -13, död display och misständer.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Hejsan!

Börjar lite i fel ände och frågar runt först och felsöker sen. Men då det nog är elfel och skotern inte står hemma så kanske jag spar tid såhär.

Symptom:
Bytte rem från original till ultimax. Inte sprängning utan bytte för såg trött ut.
Direkt efter rembytet lackar displayen och smådör och motorlampa lyser. Går till sig om man varvar. Då remmen låg högt tänkte jag att det berodde på låg tomgång. Justerade och funkade skapligt resten av dagen bortsett från att ultimaxen gjorde så jag tappade till ca 7900rpm. Nåväl.

Kör som sagt hela dagen. Stannar hos en kanske 10min. Startar för att köra hem och då är displayen helt svart, inte ett liv.
Går helt normalt på tomgång och går bra att köra iväg. Men så fort man gasar lite extra misständer det och spottar och fräser. Går att smyga med gasen känns det som så man kommer upp i varv men så fort man försöker ge mer gas går den skit.

Skotern var full med snö så står på tork nu men tycker inte det ska döda displayen.

Någon som varit med om liknande?

Gissar på någon kabel eller dylikt som skavt eller så? Läste på nå jänkeforum om något relä vid primären som tydligen kan ställa till det med displayen, men ska den stöka med motorn också?
Eller kan det vara statorn som håller på ge upp? Är väl dock olika lindningar för 12V och gnista?

Skotern går för övrigt likadant med huvkontakten urdragen men utan lyse då såklart.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
226
42
28
Ta isär kontakterna i påsen på variatorskyddet och låt de torka, ta även bort skyddet så du kommer åt tps kontakten, brukar samlas vatten i den.
 
Reactions: monno

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja jag får kika i dom och se om det kan vara problemet.
Lite lustigt att displayen dör och att den går dåligt inträffar samtidigt om det är fukt. Eller finns det kontaktstycken som är gemensamma där vid variatorerna?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
För att bygga vidare på detta.

Fått hjälp av min bror som skotern står hos med felsökning. Motorn kanske gått till sig, han vågade inte testa helt då man inte har nån display och inte vet nån temp m.m.

Dock har vi lokaliserat felet med displayen till att baklyset inte heller lyser och då är det ett relä som ECU styr som kickar igång display och baklyset. Själva reläet verkar funka fint. Dock är vi lur på att det är kortis mot jord någonstans.
Så frågan är helt enkelt om det finns något klassiskt ställe där kablarna brukar skava så dom får kontakt med jord?
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Klassiskt ställe är där kabeln till baklyset skaver är under tanken. Framför tanken sitter kontakten så riv bort tanken och inspektera kabeln där. Ohm-mät i kontakten mot lyset om du inte ser något visuellt fel på kabeln.
 
Reactions: monno

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Tackar för svaren.
Har nog mer eller mindre uteslutit baklyset. Det verkar vara innan reläet som det är knas. Felet är alltså någonstans mellan stator och relä.
Min gissning är voltregulatorn, ska testa lite ikväll.

Kommit ned till att det kan egentligen bara vara 3st fel. Statorn för DC, Voltregulatorn, eller kortslutning någonstans mellan stator/regulator och relä. Kortslutning känns dock osannolikt då alla dessa grejer sitter i motorutrymmet. Ska som sagt mäta upp regulatorn och statorn ikväll.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Efter att ha fått pröva min voltregulator på en annan maskin och konstaterat att den fick exakt samma fel som min så känns det som att detta är löst. =)
Beställt från skroten så får man hoppas detta löst sig.

Det som är lite imponerande (eller konstigt?) är att soppapumpen går på samma DC krets, och jag fick ut ca 4V ur regulatorn, så soppapumpen klarade alltså av att gå så pass att skotern startar på 4V. Det hade jag inte trott. Det förklarar ju dock varför den gick dåligt också. =)
 
Reactions: Drago och Henke800