Pro rmk -12 - Slp steg 3 - startar inte.

BefWn

Medlem
21 mar 2007
12
0
1
giron
Har precis monterat ett slp steg 3 på min pro rmk 600 -12, drog igång den i garaget och gasade upp till tillslagsvarv, lät den gå på tomgång i 10-15 sek. Slog av för att göra lite variatorjusteringar.

10 minuter senare så startar den inte, tvärdöd. har tagit isär och plockat ut vforcen för att se om jag glömt ta bort någon skyddsplast eller något, men det såg inte ut som det.

Vad kan vara fel? Det jag har bytt är alltså reeds, pipa, burk och monterat en power commander + variator kit.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Ta bort powercommandern till att börja med. Sen om PC inte är syncad efter tpsen så är det nästa steg ifall skotern startar utan PC.
 

BefWn

Medlem
21 mar 2007
12
0
1
giron
Jag har provat utan power commandern, utan resultat. Någon som vet hur man justerar tps:en och vilka värden man ska ha, eller vart man kan få tag i nån form utav guide?
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Synka PCn gör du i programvaran på datorn med PCn koppla till den och skotern igång. Menyn powercommander tools och sen calibrate OM jag minns rätt. Prova. Dock har jag aldrig stött på det problemet innan synkning. Jag skulle sätta en peng på att du har gjort något vid monteringen
 

BefWn

Medlem
21 mar 2007
12
0
1
giron
Okej, jag var in där i kollade lite igår, men har ingen aning om vad man ska göra när man väl är där. Så det går alltså bara att ställa in när skotern är/varit igång? Tänkte om den måste vara "align" med pc'n för att starta också? Jo det skulle jag nog också göra. Men mest för att jag har tummen mitt i handen. Men då är frågan vad isf det är jag gjort. Vill minnas att powerlampan blinkar grönt och statuslampan rött när man drar i startsnöret.

Gnista får den. Får kanske fortsätta försöka få igång den med org. ECU'n, och om inte det går så kanske prova byta tillbaka till org. reeds?
 

BefWn

Medlem
21 mar 2007
12
0
1
giron
Provade med org ECU'n utan resultat. Bytte reedsen igen, men inte ett livstecken. Den får gnista, och stiften ser blöta ut. Kan det vara något med avgasportarna?
 

BefWn

Medlem
21 mar 2007
12
0
1
giron
Provade att byta stift också. Tog sedan bort pipan och såg att det var helt svart i grenröret, likaså i avgasportarna. Så det var alltså en fjäder som gör att oljeflödet ska synka med throttlen, hade hoppat ur läge när jag bytte reedsen, så den fick helt enkelt för mycket olja.

Men, jag tycker inte att variatorn växlar som den ska. Jag hade samma problem innan jag satte på kitet, det känns som att det är "i en för hög växel" så motorbromsar den när man släpper gasen. sitter vikterna för tight kanske? Något i sekundären? Dreva ner?
 
Last edited: