Prisvärd gps?

Melody

Aktiv medlem
28 mar 2009
70
0
6
Örnsköldsik
Ok, tack! =)

Kunde man föra över en rutt från datorn till Montanan eller hur var det?
Jag har bestämt mig för att köpa en sån iaf. =) Snacka om att detta är en djungel för en nybörjare. :p Men tänker som en annan skrev att det är bättre att köpa en bättre gps på en gång så man inte ångrar sig sen. =)

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
De funkar de är de den är byggd för. Spåret du varit och kört kan du ju spara sen på datorn och kika hur du kört sen om du vill fixa till det kan du ladda in den igen i gpsen. Om du har en bekant som har spår och grejer kan han maila åt dig dom sen kan du ladda in dom i din gps sånt kan inte en nuvi göra. Sen kan du ju sätta namn på alla spår som namn på spåren till dina favvo sjöar.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Oregon och montana är byggd för friluftslivet. Nuvi är till bilen sen har dom gjort en version som är vattentät men är inte byggd för och funka som en frilufts gps den saknar mycket funktioner. Batteriet i en nuvi håller 2-3tim en oregon och montana har ju vanliga batterier du kan ha med om du anvönder den löst på sommaren om du plockar bär eller vandrar i bergen. På skotern och fyrhjulingen använder du ju ciggkabel då lyser skärmen hela tiden.

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag var också på jakt efter en gps till skotern. Det blev en Montana 650t för att jag trodde att medföljande karta var bra vilket den inte var. Har olika setuper med Friluftskartan och skoterkartan för skoterkörning. Nordenkartan för bilkörning och Bluechart G2 för båten. Bara att slå om för den aktivivtet jag ska göra. Nackdelen tycker jag är det höga priset för olika fästen eftersom inga medföljer. Har beställt sugkoppsfäste till bilen/båten och Prime över Hede så att jag kan se våra fastighetsgränser. På Friluftskartan är de skoterleder som är inlagda markerade med en liten skoter men lederna stämmer inte alltid med verkligheten/Skoterledskartan.
Ot. Det är vinter i Sthlm idag

Köpte min Montana från cyberfoto och såg att de har en inbyteskampanj på Montana nu.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Nu när man bestämt sig för en Montana 600 så vill jag ha tips på bra fästen att köpa kommer enbart att användas på skotern.

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Nu när man bestämt sig för en Montana 600 så vill jag ha tips på bra fästen att köpa kommer enbart att användas på skotern.
Jag kör med ett RAM fäste till min oregon. Fästet är bra, däremot är gps:en helt värdelös. Usel skärm med dålig upplösning. En mobiltelefon har 10 ggr bättre skärm.
När skall garmin komma med vettiga skärmar?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag kör med motorcykelfästet.
Inbyggd spänningsmatning, bara att koppla på 12v från skotern. Man sätter bara i GPS:en i fästet så får den ström, inga kablar behöver kopplas i/ur varje gång man tar bort/sätter dit den.
Smidigt.
http://www.outdoorexperten.se/p-17279-garmin-montana-motorcykelfste.aspx

När skall garmin komma med vettiga skärmar?
Det kom förra hösten, när Montanan lanserades ;-)

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Det kom förra hösten, när Montanan lanserades ;-)
Mmm. Montana skärmen är större, vilket är bra. Tyvärr är pixeldensiteten ännu sämre än på oregon. En mobiltelefon har 5 ggr fler pixlar på samma yta, vilker ger en mycket skarpare bild.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jadå, den funkar med i princip alla kartor, den är inte vattentät.
Standard-Nuvi-grejjen med att POI i kartan ej visas har den, dvs intressepunkter och det kan vara ganska kul om dessa visas.

I Frilufts är det ex. vägbommar, namn på berg, ortnamn, namn på sjöar osv.
I Skoterledskartan är det vindskydd, grillstugor osv.
Man kan söka på dem och rutta till dem, men de syns inte på kartan såvida du inte zoomar in max med GPSen.

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
okej är det svårt att ladda (såg länken från piratebay) ner kartor och sedan föra in dem på gpsen?
värkar ju vara en prisvärd gps iaf :)

Att den inte är vattentät är inte helavärden... man bygger en box eller har också sett man kan köpa någon slags box med värme som man kan ha mobilen i eller gpsen, om någon vet vad jag menar så skicka gärna en länk för hittar inte den där värmeboxen :/

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Inte svårt att ladda in kartor. Men piratkartor kan ställa till med lite jox i datorn om man har lite otur.

Angående väderskydd. Många kör med styrväska/tankväska med genomskinligt fack. Skall visst funka bra enligt de som testat.

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Det lät ju riktigt bra, sökte lite men hittar inga med genomskinligt fack kan du länka är du snäll :)

Btw är det bara till garmin man kan ladda ner kartor? Min mor har en Navigon till bilen som hon sällan använder, kan man ladda ner kartor till den också?