Prisvärd gps?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kan inte svara på hur Nüvin fungerar exakt...

Oregon var Garmin största modell för outdoor tills Montanan kom.
Varför jag köpte Montanan var den stora skärmen.
3" på Oregon och 4" på Montanan gör en stor skillnad.
4" skärmen är nästan dubbelt så stor till ytan jämfört med en 3"
Vet inte hur skärmen på Oregon är, men på Montanan fungerar touchen även med handskar.

Med båda kan du enkelt både lägga in och ta ur spår/rutter via programmet Mapsource som du laddar ner till datorn.

Det finns kartor att ladda ner olagligt, dock så är dom svåra att få att fungera i GPS:en.
Jag lyckades inte och har köpt kartor.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Min nuvi 500 backtrackar iallafall hela tiden så jag kan se exakt vart jag kört. På spår såsom utanför. Använder den en hel del när jag friåker. Tycker personligen den är perfekt för mina ändamål. (Se vart jag kör och autorouting på skoterled.) Har friluftskartan som bakgrund.

Melody

Aktiv medlem
28 mar 2009
70
0
6
Örnsköldsik
Min nuvi 500 backtrackar iallafall hela tiden så jag kan se exakt vart jag kört. På spår såsom utanför. Använder den en hel del när jag friåker. Tycker personligen den är perfekt för mina ändamål. (Se vart jag kör och autorouting på skoterled.) Har friluftskartan som bakgrund.

Är det att du lagt in ett annat program i den då eftersom du kan se vart du kört eller? Kan du spara den rutten också sen?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
har aldrig testat. Blev så från första dagen. Har nog att göra med att friluftskartan ligger i bakgrunden. Går säkert att spara. Har dock aldrig vart intresserad av att spara den.

Melody

Aktiv medlem
28 mar 2009
70
0
6
Örnsköldsik
Det undrar jag också. Sen det här med kartor, i friluftskartan finns det skoterleder inlagda där eller måste man köpa till den också? Eller "räcker" det med bara skoterkarta?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det finns en del skoterleder med på friluftskartan i fjällregionerna, men det kan vara lite rörigt att se vad som är skoterled eller skidled.
Ska man åka mycket led så är det bra att ha skoterkartan.
Åker man uteslutande led och är totalt ointresserad av annat så räcker det med skoterkartan, i annat fall så bör man ha friluftskartan i botten.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Buggen som irriterar är att den ibland flippar ur och klagar på att batteriet ej är kompatibelt och då måste man dutta på en OK-ruta.

Det är inte svårt att uppdatera gpsen. Man gör det med Webupdater eller via basecamp

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Är det att du lagt in ett annat program i den då eftersom du kan se vart du kört eller? Kan du spara den rutten också sen?
Alla garmins gpsr loggar spår, även motionsklockorna.
Om du inte ser spåret så kan du slå på visning av spåret i menyn inställningar, karta (tror jag)

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
Buggen som irriterar är att den ibland flippar ur och klagar på att batteriet ej är kompatibelt och då måste man dutta på en OK-ruta.

Det är inte svårt att uppdatera gpsen. Man gör det med Webupdater eller via basecamp

Fick likadana meddelanden och det visade sig vara ett hårdvaruproblem för mig. Batteriet började glappa lite i slutet av säsongen så satte två lager eltejp i batterihållaren på den sidan som kontakterna inte sitter. Inga mer meddelanden efter det.
Detta hände efter ca 50 mil, inget vidare men samtidigt det enda problem jag haft med den.

Melody

Aktiv medlem
28 mar 2009
70
0
6
Örnsköldsik
Vad kör ni med för kartor då? Garmin friluftskarta Prime, Pro? Såg att Pro:n gick på över 1800 kr.. :wondering: Har inte vågat kolla vad skoterkartorna kostar.. :p

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
Friluftskartan pro över två regioner har jag. Prime är väl bara 50x50km men med mer detaljer har jag för mig.

Melody

Aktiv medlem
28 mar 2009
70
0
6
Örnsköldsik
Hur får man tag i skoterkartan då? Googlade men hitta ingen info..bara för att ladda ned, fast det kanske man också kunde göra.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Har haft en 60csx nu kör jag med oregon haft den på skotern och den har nu gått just över 400mil. Funkant klockrent nu när sambon köpte en summit köpte jag en Nuvi för och prova men det är bara skit är inte gjord för och hålla på med spår och grejer. Sen om du vill använda den till sommaren om du går i skogen har ju en nuvi jätte dåligt batteri. Du kan ta spåren från en nuvi men inte skicka spår till den sånt är värdelöst. Kan ju vara kul och rita spår på datorn sen föra in dom i gps även ta ett spår du kört kanske det måste fixas till lite. Sen kan du ladda in den igen går ej på en nuvi.