Prissättning 2012:ans skotermodeller!

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Nu har det kommit prisrekommendationer på finska ski-doo och Lynx sidorna
och herregud vilka priser, kan nämna dom jag är intresserade av

Ski-doo Freeride 146" 15990 euro
Lynx Boondocker 15540 euro


Sen har vi arctic-cats priser som ser
riktigt bra ut.

A-C XF 800 High Country 13790 euro

Är också intresserad av Polaris SWB Assault 800 men har inga priser på den ännu
men kring 14000 euro borde väl den landa.

hmmm..... undrar vem som kommer sälja bra 2011-2012

Man får ju för f*n en A-C m1100 turbo xf eller m för 15000 euro
tyvärr tror jag ski-doo och lynx skjuter sig själv rejält i foten till detta
år med remproblem och 800 e-tecen som sörplar olja plus prissättningen kommer
göra sitt till nästa säsong tror jag.

Vad tycker ni?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Håller helt med att priserna hamnar för högt även om de justerats något för jmf 2011

Har egentligen bara hållit koll på XU/bredbandarna senaste åren men generellt ligger övriga maskiner i samma spektra.
En snabb jämförelse mot vad man får betala för motsvarande maskin i Canada SEK/CAD (CAD räknat mot 7 SEK men kostar idag 6,74)
Lynx Adventure GT 600 E-TEC 131 000 SEK
Ski Doo Expedition 600 Etec SE 120 000 SEK(inklusive lokala skatter MSPRD/PST/GST och regavgifter i Ontario)

Det som skiljer dessa är att Lynxen har PPS, Ski Doo SC-5 med Air suspension
Dessutom, Lynxen är naken förutom 2-up, Ski Doon har box ca 3 000 SEK, Warn Winch ca 3 000 SEK samt bumper ca 1 500 SEK och dessutom har Ski Doon fraktats över Atlanten.

Visst, vi blir blåsta av de Skandinaviska ländernas uttag av direkta och indirekta skatter men , med hänsyn till att Lynx sedan 3 år kör med löpande band produktion så borde en större del av effektiviseringsvinsterna vilka bör vara tvåsiffriga idag kommit oss kunder till godo.

Men men,:boink: de behöver väl mellanskillnaderna till designavdelningens nästa fest:beer: då de dricker träsprit för att se allt vitt eller svart, personligen kommer jag aldrig att köra med en :ban:vit skoter, wrap on för ett par tre tusen till blir ett nödvändigt ont
 
K

kenth

När Ski-Doo släppte sina priser inför 2010 i Sverige så var de också jävligt höga, men när det närmade sig releasedatum så sänkte dom alla priser. Var det inte så inför 2011 också? Men faktum kvarstår. Om dom fortsätter i den här takten så dröjer det inte många år innan en skoter kostar 200 000kr.
Tycker personligen att 100 000kr borde vara max vad de får ta ut för värstingarna och det borde vara tillräckligt för att drakarna fortfarande ska tjäna grymma pengar.
 
4

426H

Arctic kommer nog kunna sälja allt dom kan producera.
Vore konstigt om brp inte tappar marknadsandelar i sport/lössnösegmentet nästa år.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Fan Ski-doo Expedition se 1200 blev ju billigare nu 2012 jag betala 164900:- för 2011 nu 2012 160900:- trist det går ner.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Arctic kommer nog kunna sälja allt dom kan producera.
Vore konstigt om brp inte tappar marknadsandelar i sport/lössnösegmentet nästa år.
Tror också det kommer gå precis så, jag vet ju med mig själv om jag köper nytt till nästa säsong så ifall lynx och ski-doo inte sänker sina priser rejält ännu i år så kommer jag att köpa polaris eller A-C och inte ens räkna på ski-doo eller lynx.