Primärvariatorn släpper inte remmen

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Mn primärvariator (liberty 600 motor) har en tendens att *****s med mig, ibland släpper den inte remmen. dvs ytterskivan åker inte ut som den ska så att remmen går fritt. Det händer speciellt ofta när skotern är kall, men det kan ibland hända även om skotern är varm. :hmmmm2:

Resultatet är att det blir motorstopp när man stannar, plus att det är besvärligt att få igång skotern igen eftersom primären håller tag i remmen när man drar i startsnöret....

Vad kan det vara och hur ska jag åtgärda det? Någon som har haft samma problem? :confused:
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Kraftiga gissningar från min sida men... att den kärvar i bussningar kan va tänkbart, hmmm... trasig primärfjäder, men då borde startvarven vara mycket lägre.. kärvande vikter, så fjädern inte orkar trycka tillbaka ytterskivan.... nåja börja med å kolla dom små sakerna....
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Är väl bara att ta lös primären och syna den? Så att vikter m.m går lätt, bussningar och fjäder hela osv.
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
drar upp en gammal tråd här.. Men har exakt samma problem på min fusion 600 -06, har haft upp variatorn o putsat den men utan resultat. Fick dock inte upp korset "spider?" eller vad det heter.

Men tror ni det är bussningen som kärvar?? Yttre skivan gick lite trögt när ja hade bort fjädern
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Har du kollat viktarmsbussningarna? Har varit med om att med slitna såna kan vikterna "haka fast" i korset på vägen tillbaka så skivan inte går isär riktigt.

Hur har du remspänningen då? Går ju att jusera enkelt på team sekundären med en skruv. Har den rallat ut eller gått av tex. så får du ju en väldigt spänd rem som gör att den vill driva framåt lite på tomgång.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
drar upp en gammal tråd här.. Men har exakt samma problem på min fusion 600 -06, har haft upp variatorn o putsat den men utan resultat. Fick dock inte upp korset "spider?" eller vad det heter.

Men tror ni det är bussningen som kärvar?? Yttre skivan gick lite trögt när ja hade bort fjädern
Hjälpte en kille förra året med samma fel, då var det bussningarna i yttre skivan som kärvade...
Tar du bort fjädern ska yttre skivan kunna röra sig lätt ut och in, gör den inte det måste du leta på vart det kärvar..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har haft samma problem med min rr förut ja åh, men min kärvade så mycket att man fick motorstopp den. det va bussningen på den yttre skivan som a.holm säger. honade ur den lite så va det problemet borta sen.
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Har haft samma problem med min rr förut ja åh, men min kärvade så mycket att man fick motorstopp den. det va bussningen på den yttre skivan som a.holm säger. honade ur den lite så va det problemet borta sen.

Jepp min kärvar så mycket att man får motorstopp. Hade upp variatorn o putsade allting, men fick inte upp korset. Men den yttre skivan gick väldigt trögt.
Skall föra den till polaris service och ha dom ti ta upp korset då, så fixar jag resten själv.

Tackar för svaren, får hoppas det löser sej nu! Ingen stor panik ännu då vi bara har ca 3-4cm snö ännu :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jepp min kärvar så mycket att man får motorstopp. Hade upp variatorn o putsade allting, men fick inte upp korset. Men den yttre skivan gick väldigt trögt.
Skall föra den till polaris service och ha dom ti ta upp korset då, så fixar jag resten själv.

Tackar för svaren, får hoppas det löser sej nu! Ingen stor panik ännu då vi bara har ca 3-4cm snö ännu :)
Vet inte om du behöver ta undan korset, ta bort den yttersta delen, locket som sitter med 6 skruvar. Går skivan lätt då är ju bussningen innanför korset okej. Testa och se om locket sen glider lätt, gör den inte det är det bara att hona/slipa ur en aning tills allt löper lätt...
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Vet inte om du behöver ta undan korset, ta bort den yttersta delen, locket som sitter med 6 skruvar. Går skivan lätt då är ju bussningen innanför korset okej. Testa och se om locket sen glider lätt, gör den inte det är det bara att hona/slipa ur en aning tills allt löper lätt...

Har redan haft bort locket o skivan gick väldigt trög, så det är nog den inre bussningen som kärvar.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Det är ett hemskt vanligt fel på senare års Polarisvariatorer. Med tiden, ibland inte länge alls, sväller bussningen i rörliga skivan så den börjar kärva. Det har hänt på båda de nya Polarisar jag haft på senare år. Man måste dra loss korset och slipa ur bussningen medelst fint slippapper och fingerfärdighet, (använd händerna, ovarsamt brukande av slipmaskin kan kosta multum!)
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Men hur i helvete får man upp korset???
Byggde ett verktyg ikväll och hade variatorn fastspännt i ett skruvstycke i en fräs o drog med ett 1m lång skaft o knackade på samma gång, och värmde med värmeblåsare men det hände inte ett skit.
Sitter ju som gjutet.

Beställde nya bussningar och "glidpuckar" idag också
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Läste någonstans att det är vänstergäng på korset. Har du prövat dra åt "fel" håll?
Måste även själv lös med primären och schimsa ut korset på min PRO för den vill på tjuvdra på tomgången så skulle vilja veta hur man ska göra för att få lös det :)
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Går det inte att justera sekundären så att remmen kommer längre ner? På min går det, men det är ju olika variatorer på Polaris och Skidoo...
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Läste någonstans att det är vänstergäng på korset. Har du prövat dra åt "fel" håll?
Måste även själv lös med primären och schimsa ut korset på min PRO för den vill på tjuvdra på tomgången så skulle vilja veta hur man ska göra för att få lös det :)
har nog bara tagit det för givet det skall vara högergänga, men kanske det är vänster gänga då?? skall vänta och se om nån annan kan bekräfta det.

ang. din variator så det borde ju väl gå att ändra på sekundären detdär med remspänningen, brukar finnas en insexskruv "stoppskruv" som man ställer det med.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
har nog bara tagit det för givet det skall vara högergänga, men kanske det är vänster gänga då?? skall vänta och se om nån annan kan bekräfta det.

ang. din variator så det borde ju väl gå att ändra på sekundären detdär med remspänningen, brukar finnas en insexskruv "stoppskruv" som man ställer det med.
Jo pratade just med Ed på vilhelmina och han sa just att de var sekundären jag skulle ställa så imorrn blir det att fixa de lilla problemet man hade. haha om de ens kan kallas problem nu när de var så enkel lösning :)