Primärvariator, vilken skall man ha?

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag har just upptäckt att jag har sprickor i min primärvariator, så den behöver bytas.

Skotern är en Polaris Indy RXL från 92

Nu är ju frågan om man skall köpa en till likadan, eller om det finns någon annan primärvariator som är bättre och som passar.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Ett variatorkitt gör ju knappast en trasig variator hel, eller? (och dessutom tillför det inget så det var bara ett fjantigt förslag)



Men om man skulle svetsa, vet någon vad det är för material i primären, det ser ut som någon typ avc alu/zink gjutgods, och visst behöver det svarvas efter ett sånt ingrepp?
 

PolFus9

Välkänd medlem
27 feb 2005
122
0
6
Gällivare Kommun
Det är definitivt ngn aluminium legering i dagens variatorer.
Kanske kan gå att svetsas men jag hadde inte chansat med tanke på vilka varv den utsätts för.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Chansa inte med livet som insats.

Snåla inte och sätt livet på spel för några futtiga 1000:- som en frisk variator kostar, jag skulle aldrig sätta mig på en skoter med en svetsad variatorskiva som gör 8-9000rpm jag kan garantera att du vill inte vara i närheten om den flyger i bitar. :eek:
Jag tvivlar dessutom på att det finns någon erfaren svetsare som överhuvudtaget skulle ta på sig att svetsa en sprucken variatorskiva.
 

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
Kolla med någon som skrotat en liknande skoter, då kan du få tag i billig fräsh variator.. typ blocket.. skoterskrot är ingen hit att kolla på .. dom tar lika mycke betalt för beg delar som dom kostar nya!
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Har sett att vissa Yamaha har primärvariator som skall passa på Polaris, och ser likadan ut, passar även vikter och fjädrar mellan dem, eller är det bara kompletta variatorer som är kompatibla.
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
aj aj aj passa dej för att sätta dit en primär från en Yamaha. Då är man hänvisad till att att köpa viktarmar och rullar m bussnigar av dom. Vilket är svindyrt. Jänkarna klagar på att dom delarna är dyra och här är priserna 2-300% mer