Primärvariator (Trasig?)

yeahtarzan

Medlem
2 aug 2005
20
0
1
Boden
Har problem med min primärvariator, sitter på en edge 600 -01.
Problemet är det att på låga varv växlar variatorn väldigt konstigt dvs, att om jag "smyg" gasar upp varven så slår variatorn till på ca 5000rpm.
Och om jag låter variatorn växla under höga varv och sen släpper gasen så att skotern går ner på tomgången så växlar inte variatorn ut. Utan den stannar en bit inne.
dvs, har jag en rem på och pallar upp den så ligger remmen på hela tiden. slår jag av skotern och ska dra igång den så ligger variatorn "på" så det går väldigt tungt att dra eftersom man drar runt mattan också.
Det är väldigt svårt att förklara när jag ej vet felet, Men Ett försök är det värt! =)
MVH// David
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Menar du att primären ligger kvar ihoptryckt så att den drar ner remmen på sekundären?

Isf så bör du ta isär primären och rengöra den ordentligt, samt kolla så att inget är paj i den. Trodde inte en primär kunde bli så skitig att den inte kunde växla tillbaka helt.

När du lika håller på så kan du plocka isär sekundären och rengöra den, kolla klackar osv, för om primären är såpass skitig så är nog sekundären inte helt ren heller.
 

yeahtarzan

Medlem
2 aug 2005
20
0
1
Boden
jag har haft tog lös sekundären och rengjorde den, sen tog jag i sär primären eller jag tog lös fjädern sen provade jag att dra den för hand fram och tillbaka, och det gick trögt i början. Hur menar du med att rengöra? , tryckluft? avfettning? eller fett? har ingen aning.
vad kan det vara som är trasigt?
Tack för snabbt svar!
Mvh//david

 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Avfettning eller liknande. Endel kör variatorn i diskmaskinen eller så åker man till en bilverkstad och kör den i deras maskintvätt.

Du skall absolut inte ha fett där sen för då fastnar dammet från remmen där och den börjar kärva igen. Möjligen att man kan använda grafitfett.

Rengör alla delar, det bästa är om du kan plocka isär den helt och hållet.
 

yeahtarzan

Medlem
2 aug 2005
20
0
1
Boden
Okej, för att få lös primären så har jag förstått att man måste ha en avdragare? om det stämmer, isf är det kanske smart att köpa en avdragare och ta lös den och rengöra helt å hållet som du sa.