Primärvariator från pro ride till axys

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Har köpt en 2018 pro rmk 800 och ser att en rulle fastnat vilket lett till att vikten nött in i korset. Har en variator liggandes från en pro rmk 800 2012, visst är det stora konan på bägge så den borde gå att använda till axysen?

Edit: Följdfråga: någon som vet hur hårt korset ska dras?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Den passar, den enda skillnaden är att pro-ride variatorn har 2st vinklar på skivorna, axys är helt rak.inget man märker någon större skillnad på, har byttat lite olika.
 
Reactions: j-son

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Den passar, den enda skillnaden är att pro-ride variatorn har 2st vinklar på skivorna, axys är helt rak.inget man märker någon större skillnad på, har byttat lite olika.
Ok, ja det har jag hört också att vinklarna är olika. Tror det gäller för min pro rmk 600 också från 2016, har för mig den har samma vinklar som pro riden? Du råkar inte ha varit isär med några primärer så du vet åtdragningsmomentet till korset? Ska i med nya rullar, glidklackar etc när jag liks är i farten.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Ok, ja det har jag hört också att vinklarna är olika. Tror det gäller för min pro rmk 600 också från 2016, har för mig den har samma vinklar som pro riden? Du råkar inte ha varit isär med några primärer så du vet åtdragningsmomentet till korset? Ska i med nya rullar, glidklackar etc när jag liks är i farten.
Jo har haft isär andels för många... mitt variator verktyg är rätt simpelt så kör på känn, men gör man ett sträck på båda skivorna så drar man till samma när man sätterihop så får man en känsla hur hårt det ska vara. Är typ så mycket man orkar på 80cm långt verktyg. Ska man chimsa om så försök få sträcken så nära som möjligt max +-20mm, korset kan man sätta på lämpligaste sätt för att skivorna ska linjera. Så där kan man strunta i X markeringen.

ska du byta rullar och glidpluttar så köp inget som heter typ snopro, för då kan du slänga skiten direkt. Köp orginal!