Primärfjädrar

stekarn

Aktiv medlem
21 jun 2009
72
0
6
Arjeplog/Skellefteå
Vad säger ni om att gå från 160/260 Gul/Lila fjäder i primären till 200/290? Kan inget om sånt här så ge tips. Eller ska man ha 200/320.
Vill höjja inslagsvarvet till ca 4500-5000RPM. Just nu drar den iväg vid 3500.
Skotern i fråga är en MXZ 800X-01. Har sökt efter andra trådar utan framgång.
Tacksam för hjälp.
 

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
Till att börja med så har jag för mig att Gul/Lila fjäder är 160/230.
Det du får tänka på är att inte välja en fjäder med alldeles för högt sluttryck, då kommer du öka toppvarvet & med all sannolikhet lida av effektförlust.
Personligen är jag ingen höjdare på att räkna mig fram till detta, utan brukar testa mig fram tills det lirar perfekt.
Och det brukar tyvärr oftast inte vara så enkelt som att bara byta primfjädern,
jag har alltid varit tvungen att vikta av eller på och/eller bytt ramper för att uppnå önskat resultat.

Bästa vore om någon trevlig själ med samma maskin kunde dela med sig av sin setup.
 

stekarn

Aktiv medlem
21 jun 2009
72
0
6
Arjeplog/Skellefteå
Okej, får se vad det blir. Mina original ramper är tydligen 300. Vet ej vad det betyder men hur ska det anpassas?
Måste man gå upp i det då också?
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Vilket läge står ramperna i? Hur varvar skotern när du klämmer åt fullt? Direkt upp till 8000rpm å ligger kvar där, eller? Är remmen sliten och hur är remspänningen, dvs, hur högt ligger remmen i sekundären?

På min ranger mountain hade jag 160/230 orginal, å den växlade inget vidare... Hade läge 3 på ramperna, tillslag på ca3800rpm och upplevde att den gärna ville slira en del på remmen när ja drog iväg i starten, speciellt om de gick lite tungt... Vid fullt pådrag varvade den upp till ca8500 innan den snabbt sjönk till ca7500 och låg kvar där... Inte bra...
Bytte till en 200/320 och fick ett tillslag på ca4100rpm, inget remslir vid start, utan den nöp åt remmen hårt på en gång å drog iväg istället. Varvade ca 7850-7900 vid fullt pådrag å låg kvar där. Blev en grym skillnad i acceleration för mej...
 

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
Ramperna brukar man OFTAST klara sig ifrån att byta om det inte är några grövre modifikationer.
Det brukar räcka med att vikta lite tyngre, detta förutsatt att du väljer en fjäder med lite högre sluttryck!
(du viktar mer för att den inte skall övervarva & tvärtom)

Som i TobbeE_87's fall, blev det mer optimalt med ett hårdare sluttryck till dessa (std?) vikter.
Man eftersträvar alltid få variatorerna att hålla peakpower RPM oavsett underlag, utan att övervarva eller sväva upp och ned.

Rampernas vinkel skall du försöka håll dig ifrån att ställa om, utgå istället alltid ifrån att ha dem på standard läge (3)
och OM du skulle råka få toppvarvet lite för lågt så kan du gå upp till 4, går du över det så brukar jag uppleva att variatorn har en tendens att växla lite märkligt.
 

stekarn

Aktiv medlem
21 jun 2009
72
0
6
Arjeplog/Skellefteå
Den står i 3. Helt original i varitorn nu. Den drar vid cirka 3500 nu vet ej vad final force/topp varv är. Kan kolla ikväll. Men om jag har 300 ramper nu vad ska jag gå till o jag sätter in 230/350 fjäder? Vet ej hur ramp systemet funkar.
 

InvR

Aktiv medlem
15 dec 2010
72
0
6
Söderhamn
Vet ej vilka ramper som passar till den setupen, det är olika från maskin till maskin.
Men som sagt så är det inte säkert att du behöver byta ramper, brukar räcka med tyngre vikter :)
Börja där!