Primärfjäder Nytro MTX

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Hej alla, har en MTX -08 som jag har retat mig på när man skall krypköra eller står i djupsnö och skall ta igång så går det inte att smyga utan variatorn "rycker" igång. Kör man efter någon på led som kör mellan 20-30km/h så får man dutta med gasen hela tiden för det är "av-på". Läste på något forum om någon som bytt fjäder i primären och blivit av med detta problem. Fjädern skall alltså ha lägre förspänning men samma sluttryck. Vore tacksam om ni kunde motivera era förslag med typ värden på föreslagen fjäder kontra originalfjäder, eller bättre, erfarenheter av att provat olika fjädrar på Nytron. Tack på förhand.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
vet nu inte vad förtryck på den fjädern...men jaa du ska ha lägre förtryck på den för att få ner tillslaget..hur mkt vågar ja inte säga att du ska sjunka.men råder dig att inte sätta för klen..då kommer den bli slö istället då den nyper ihop mkt tidigt och skotern får börja jobba mkt tidigare i registret vilket resulterar till att de blir tungt...
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Varför krångla till det? Jag lät byta fjäder på min kostade 400 spänn och vips så går den mjukt och behagligt!