Primären äter sig genom sidokåpan. XRS 2012.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Lindhaga: Jo precis de jag sa till dem och stod på mig gjorde jag! Antar att det var därför det slutade med bra resultat, med andra ord: Fick en ny sidokåpa med dekaler, samt en CVT variatorkåpa kostnadsfritt! :)

Doo: Vi är fyra stycken som kör XP chassiet. En Mxz 600 e-tec 2009, TNT 2009, Renegade Backcountry X 2011 och min XRS. Samtliga av oss kör på samma sätt, dvs boondocking. Jag var den ända som hade problem med att primären åt i kåpan. De andra har inte ens märken i skummgummit som sitter på insidan, vilket min hade tagit sig rakt igenom och börjar äta på plasten istället.

Jag pratade med olika Ski-doo återförsäljare och samtliga sa att de hade bytt plast blandningen på 12: orna till en mjukare och att de var därför problemet främst uppstod.
Haha missade sista inlägget! Härligt att de löste sig då!

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
40
Järvsö
Idag var jag och hämtade ut en ny sidokåpa med dekaler på garanti, samt lite annat godis jag självklart fick betala för.

Det är i alla fall skönt och veta att Ski-doo Sverige bryr sig om sina kunder, så ett stort tack till dem och till min ÅF för en bra service efter mycket om och men! Tummen upp!

Såg sedan att de även hade skickat med mig en CVT kåpa i mitt stora paket, helt kostnadsfritt.
Nu får vi även hoppas att Ski-doo byter tillbaka till den tidigare plast blandningen, så att fler inte stöter på samma problem i framtiden.
Jag har ju köpt en ny lika modell som din. Bör jag skaffa en sån där cvt kåpa innan jag ger mig ut i vinter. Men då antar jag att jag får bekosta den själv?

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Jag har ju köpt en ny lika modell som din. Bör jag skaffa en sån där cvt kåpa innan jag ger mig ut i vinter. Men då antar jag att jag får bekosta den själv?
För att du ska vara på den säkra sidan och slippa eventuella bekymmer i framtiden så skulle jag svara ja på den frågan. Tyvärr så lär du nog få betala för CVT'n helt själv.. Men CVT'n går på mellan 450-550 kr, vilket är lite billigare jämfört med att köpa en ny kåpa för ca 1500-1600 med dekaler.

Sen ska den ju även förebygga remslitage.. men frågan är ju hur pass mycket det behövs egentligen på 600 e-tecen.

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Superpalten hann före mig. :)

Jag köpte bara plast delen som man nitar dit, den gav jag ca 450-550kr för.
Den räcker för att problemet ska försvinna.

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Superpalten hann före mig. :)

Jag köpte bara plast delen som man nitar dit, den gav jag ca 450-550kr för.
Den räcker för att problemet ska försvinna.
500kr för plastbiten?

Vilket/vilka artikelnummer köpte du?

http://epc.brp.com Summit 800 -12 pulley system finns skiss på.

Räcker det inte med delen jag länkade? nr 71 på sprängskissen ovan.

SUPPORT AVANT *FRONT SUPPORT
(417300422) $4.49

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
500kr för plastbiten?

Vilket/vilka artikelnummer köpte du?

http://epc.brp.com Summit 800 -12 pulley system finns skiss på.

Räcker det inte med delen jag länkade? nr 71 på sprängskissen ovan.

SUPPORT AVANT *FRONT SUPPORT
(417300422) $4.49
Jajjemen, för hela plastbiten, utan pop-nitar. Tyvärr ingen aning om artikel nummer. Ringde till Bohlins som är närmaste Ski-doo återförsäljaren och frågade om de kunde ta hem CVT kåpan och vad den gick på.

Delen du länkade kanske räcker.. inget jag har tänkt på faktiskt.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
har man en 2011 eller tidigare så behövs hela kittet och jag tycker att man ska kosta på det även på en 2012a för man får med några förstärkningar som verkligen gör sitt jobb.

860200714 som kom först fungerar egentligen bara på maskiner med fotholk av plast.
860200837 kom i våras och innehåller alla förstärkningar
860200883 kommer nu i höst och saknar plåten som nitas på insidan plastkåpan men har en annan utformining av stödet i bakkant som behövs på maskiner med fotholk av aluminium.

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
40
Järvsö
Tack. Är de bara å sätta dit allt så de finns fästen för de eller är de nå mec med de? Potnitar läste ja:)

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
lite meck är det. Lite nitar som måste borras bort. Det blir enklare om man tar bort primären men det går iaf. Gör ett besök hos ÅF så kan du läsa monteringsinstruktionerna.

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
Så om jag har fattat det rätt så är det den nya versionen: 860200883, som jag behöver till min Summit -10?! Har alu-holken.
Skaffade CVT-skyddet redan för ett år sedan efter att jag fått fina tuggmärken på insidan, som jag fäste genom att nita fast det precis lika som man gjorde med gamla plastskyddet. Inget mer gjordes.
Vad är det för förstärkningar man får med nya versionen, och vad är det som blir bättre med dom?

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Tror faktiskt inte att de extra förstärkningarna behövs för att primären ska sluta äta på kåpan. Är ganska säker på att det räcker med själva plast delen som man nitar dit istället för original.

Känner man på CVT plasten så är den inte i närheten av lika flexibel som en sidokåpa, även så går det som en kant över primären eftersom CVT'n är som "formad" efter variatorn. Det ska till mycket tryck på sidokåpan tror jag för att den kanten ska ge vika och att primären skulle börja äta på insidan av CVT'n istället. Av just denna anledning tror jag inte att de nya förstärkningarna är något som behövs. :)

Har jag fel så visar det sig till vintern..

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
Okej, då får man kanske prova lite mer i vinter då och se hur det håller.
Tyvärr har primären tuggat lite i CVT-skyddet också, men det berodde på att den nedre niten släppte..
Funderar på om man ska byta ut den mot en kort bult med platt skalle och låsmutter på utsidan istället.

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Okej, då får man kanske prova lite mer i vinter då och se hur det håller.
Tyvärr har primären tuggat lite i CVT-skyddet också, men det berodde på att den nedre niten släppte..
Funderar på om man ska byta ut den mot en kort bult med platt skalle och låsmutter på utsidan istället.
Ah de lät ju lite surt. Värt att prova med en bult i alla fall och se om de fungerar. :)

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
iaf stödet som håller skyddet i sidled behövs annars kommer primären tugga på skyddet.
jag tycker att man ska ha hela satsen så sitter det stadigare.

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
iaf stödet som håller skyddet i sidled behövs annars kommer primären tugga på skyddet.
jag tycker att man ska ha hela satsen så sitter det stadigare.
Har du någon bild eller liknande på stödet eller på hela kitet? Vore kul att se hur det "nya" kitet ser ut med alla extra delar. Eventuellt om man skulle kunna försöka tillverka någon själv eller om man ska börja tjata lite mer på ÅF. :)