Pressa isär drivhjul utan att plocka ur drivaxeln.

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Har fått problemet att alla 4 drivhjul åkt isår (dom yttre utåt och dom inre inåt) fick ihop dom yttre men undrar om någon vet något sätt att pressa isär dom inre så att dom kommer mer utåt, för just nu så tar inte ens dom inre på drivkuggarna inne i mattan och som följd så kuggar bara mattan över och går inte ens köra utanför leden.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Det är hopplöst att pressa isär på plats!
lättast och snabbast är det att ta lös drivaxeln.


Hur lyckades du med att få isär dom överhuvutaget?
 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Det är hopplöst att pressa isär på plats!
lättast och snabbast är det att ta lös drivaxeln.


Hur lyckades du med att få isär dom överhuvutaget?
Jadu det kan man fråga sig, monterade en 44a's matta för precis en vecka sedan, körde och allting fungerade klockrent hela lördagen, sen på söndagen när jag körde började den kugga över så mycket så jag knappt höll på ta mig hem. Kollade idag och då såg jag dom hade delat sig.
Perfekt tillfälle eftersom sportlovet börjar idag och jag och ca 15 andra pers planerade en skoterutflykt imorgon, jag startade allting men nu får man stanna hemma och renovera huset istället :mad2: Skitfint väder skulle det vara också.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Är det därför 44or ofta kräver no-slip?

Jag skulle kunna tänka mig att det enda du kan göra, förutom demontera axeln, är några väl genomtänkta bonnlösningar med tex gängstänger och plattjärn.
Riktigt hur?
-Vet inte.
Vet inte heller hur det ser ut..
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Vet inte men tycker att det låter lustigt att dessa över huvudtaget ska kunna ha rört sig så mycket. När de dessutom är alla hjulen som ska ha flyttat sig!

De är väl ändå pressade så de ska till en jävla massa innan de börjar fara någonstans!
Men ska du nu måste justera dem så är de nog faktiskt otaligt många gånger enklare att få ta lös drivaxeln och ställa upp sakerna i ett skruvstäd eller något. När dem har rört sig själv i sidled ska de nog inte vara allt för svårt att justera dem till sin rätta plats :)

Har dock aldrig tidigare hört om några liknande händelser tidigare men kanske bara jag som har haft turen att missa dem ;)

Lycka till iallafall! :)

Mvh D.Fredriksson
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
nonslip är lösningen i ditt fall.
Bara att plocka lös och pressa diit nya.

Eftersom dom redan har glidit isär så kommer dom göra det igen..
 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Vet inte men tycker att det låter lustigt att dessa över huvudtaget ska kunna ha rört sig så mycket. När de dessutom är alla hjulen som ska ha flyttat sig!

De är väl ändå pressade så de ska till en jävla massa innan de börjar fara någonstans!
Men ska du nu måste justera dem så är de nog faktiskt otaligt många gånger enklare att få ta lös drivaxeln och ställa upp sakerna i ett skruvstäd eller något. När dem har rört sig själv i sidled ska de nog inte vara allt för svårt att justera dem till sin rätta plats :)

Har dock aldrig tidigare hört om några liknande händelser tidigare men kanske bara jag som har haft turen att missa dem ;)

Lycka till iallafall! :)

Mvh D.Fredriksson
Jag har pratat med en kille som jobbar på skoterverkstad och han har varit med om att dom pressats isär några gånger tidigare men det är inte vanligt.