Premium eller Regular fuel / tändningslås.

R

Robin

Hur står nyckeln i lägena on/off/regular/prem? 2001 liberty

Håller på koppla in elen på min 01as liberty motor, vart dock lite förvånad när jag märkte att på baksidan utav tändningslåset kan jag enligt elschema koppla om den för att välja mellan premium eller regular fuel.
Antar att den i den ställer om tändningen beroende på vilket läge den ligger i.

Frågan är då vilket läge den ska stå i? då amerikanerna har ett helt annat sätt att mäta oktantalet än här i europa så håller jag inte alls någon större koll på hur dom mäter.. Att amerikanerna alltid ska vara så speciella:stupid:
 
Last edited:
R

Robin

Hmm okej. Saken är just även den då att jag är har för mig att den var kopplad som regularfuel när jag köpte motorn, dock ej 100% säker på den saken, inte inte heller säker om det varit så då motorn varit i drift pga förra ägaren kan ju ha kopplat allt som det passar just vid nerpackning så det sitter åt och inte lossnar.

Hur som helst vad representerar regular i oktan tal?
 
R

Robin

Nu får jag nästan be om ursäkt för en näst intill onödig tråd, en snabb sökning när jag väl använde rätt sökord resulterade i flera mkt fina svar!

Men då ställer jag istället en ny fråga. vet någon vilket läge nyckeln ligger vriden i det olika lägena? dsv on/off/regular/premium.
Eller i vilken ordningsföljd dem olika lägena kommer i?
Detta pga att jag varken har premlampan inkopplad samt att nyckeln är av bruten i låset vilket gör det lite bökigt att kika.