Premiärturen avklarad utan hemkomst...

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Ja... va ska man säga...

for ut på första riktiga turen idag med ny skoter då ja köpte den i måndags, körde med några kompisar en hel dag, for sedan hem vid 4 och skulle följa en kraftledning hem. Lagomt frusen så händer ju givetvis de som alltid ska hända...

Resten av historien och bilder kommer imorrn då skotern står förhoppningsvis på gården istället för nuvarande placering. Kan säga att det var lagomt blött innan man kom hem...

Fortsättning följer !

Uppdatering !!

Hej hej !! NU är skotern hemma och värmer sig i garaget.
Men nu tillbak till historien, jag körde alltså hem efter en liten elledning hem och när ja hunnit ungefär halvvägs så dör skotern, tappar varv sen död.. Får förstås panik å ringer mina kompisar så dom är beredda på att hämta mig utifall att. Dom for hemifrån och ja satt mig ner och väntade, provade byta stift, skotern startade på första draget gick fem meter sen död, riktigt dööd. så där satt jag på skotern i en timma i minus 10-15 grader och väntade på räddning.

Sen till slut hörde jag en skoter och röster, såg ett ljus å där kom dom. vi tog av remmen, knöt fast ett spännband i min och sedan i en summit 800 xrs.. tog ungefär 10 minuter innan summiten slutade skjuta sten och vi började röra oss. för att göra historien lite kortare så kom vi ut på en stor sjö som vi var tvungna att korsa. 70 cm puder och 2 deci ovanavattn. vi tog en paus då summitens rem var på gnälln till å klara sig och även så att motorn skulle hålla :) Sen bar de av, full gas över sjön men till slut så tappade vi fart, de gick saktare och saktare till slut sköt han all vatten och is på mig å de tog stopp.. Mitt på sjön..

Efter många diskutioner och försök till att lyfta min skoter så gav vi upp. packade ett spår som under natten frös till is. en kompis ringde och följde med med hans farsas commander. hämtade en timmerdoning sen körde vi hem ekipaget till land..

När vi lasta den på släpen så kollade vi en gång till hur mkt soppa de var i tanken... och int fanns de nå där int. hällde i nån liter och skotern gick igång. för när ja satt efter kraftledningen så kollade ja med en pinne ( då tankmätarn inte fungerar ) såg ju ingenting, lyste med telefonen och tyckte mig se ett streck ungefär 1 dm upp på pinnen men så var ju inte fallet.. Vart en jävla liv när skotern gick igång ;)

Men jaja, skotern hemma nu och sen ringde han som körde summiten och sa att den skar idag när han körde den av släpet.. tack vare min dåliga koll skar hans skoter så de känns inte så kul, men nu har vi iaf en historia att berätta när vi blir gamlingar :) Så orsaken till "haveriet" var alltså 6 liter/milen. alla tre förfrös ansiktena, och fingrarna men sånt händer. Fick höra nu att den andra kompisen som kör xp hade skotern skurit för också. Jaja bara ta nya tag och se glad ut :)


Bjuder på en bild på en rak xp

Det var min historia om perimärturen med nyskotern :)
 
Last edited:

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Nej nej inge sånt. Dock så plockade man ju x antal stubbar och trädmen inget som till saken hör ;)

Kan väl säga att hela dagen så försökte man hänga på en summit 800 xrs och en summit 800 xp i ospårat ! Gick faktiskt över förväntan men inte i slutet ;)
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
haha, ja fyfan måst nog försöka hitta nåt bättre att köra med nu.. de kom 40cm puder inatt.. mätte det till 78cm när jag hoppade av idag.. endast puder, ingen skare .. :D ända som räddar mig är den nya mattan och skidorna :D och tummen förståss.. :D
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Haha jo :) bara hoppas på de bästa. är väl runt 80-90 här hemma och hyffsat bär i snön :) dock om man gasar till så letar man blåbär i mossan ;)
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Haha int är dom sura int ;) klart man ställer upp för sina kompisar, men lite surt att veven typ dela sig på xrsen ... Men han verkar då int sur, skulle nog ha hänt senare i vinter då han sällan ligger under 8000 varv ;)
 
Last edited:

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Var en mindre rolig kväll för er läste jag, och vilken otur att båda skotrarna har skurit! känns ju inte som det är bra grejjor, man kanske kan förstå att summiten skurit när den fått dra din skoter ;) nästa gång blir det tanka innan du åker ut eller? haha :D
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Ja, han med xrs och ja ha som haft ett snack, han frågade om ja hade dåligt samvete och så där, men han sa att de där skulle nog hända när som helst, veven var visst dålig, men de ä ju klart att de skyndade på processen ganska mycket att dra min skoter ;)

Att ja ska tanka nästa gång är självklart, hade full tank när vi for iväg, därför ja tyckte att det var orimligt att ca 40 liter va slut efter 6-7 mil. Men är visst så när de är fulla spjäll.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Hehe okej :) oj den slukade lite soppa, det som är så synd med skoterkörning att dom drar så mycket sås med förgasare i alla fall, men det är ju kul så det får man leva med ;)
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
Jo, ungefär 75 kr milen kostar min maskin att köra om man ränkar på bensinen :) Men då kan ja säga att den milen är underbar ! 140 kusar 345 lång med 44 matta :) tummen mot styret och man står där ;)