Premiär variatorn vill inte bort?

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Hej!

Har försökt få bort min variator nu ett tag utan resultat. har en avdragare och allt jag behöver, men den vill endå inte bort, har provat gängtejp och vatten/olja, och provat slå lite lätt på avdragaren...inget funkar. den sitter som att den vore svetsad fast!! vågar inte dra så mycket mer på avdragaren för ja ä lite rädd att kanske gängorna blir förstörda i variatorn!

Har skruvat så hårt att det inte går längre(helt stumt)

Har läst att man kan värma?(har också läst att det inte är så bra pgr av att det kan bli skevt?)

Någon som kan ge några andra tips så jag blir kvitt problemet?

har en polaris edge 600 -01 ..

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Frys bort den. Vicka skotern på sida, fyll hålet med vatten ändå upp till gängorna, gängtape på bulten, dra i allt du orkar, ställ ut den i kylan. (Kräver minusgrader)
Se för guds skull till att bulten bara sitter i variatorn, så den inte har gängat fast sig i vevaxeln. För då blir det dyrt...

Tryck dit en bunt trasor utanför variatorn, för om den sitter fast så där hårt, så kan det bli en j-a smäll då den väl lossnar. Vore trist att skada den.

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Okej! jag ska gå ner och pröva det!

jag har inga gängor längst ner på avdragaren, bara i början som fäster i variatorn. tack för tipset, återkommer med resultat senare!

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Fick bort den nu! vilken lycka, just när jag stängde huven och var på väg att gå så poppa den ut =)

Nu till nästa "problem" det sitter en "jam bult" som håller fast "spindeln" som det är vääldigt fina gängor på, den verkar sitta förbannat hårt den med, ännu ett tips hur jag får bort den på bästa möjliga sätt utan att förstöra gängorna? den har 3 st "gropar" = perfekt för skruvmejsel och hammare att banka lös, men de känns lite för våldsamt!

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Gör alternativt låna rätt verktyg istället, det är även skönt att ha en jigg att dra fast variatorn i under den proceduren

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Har skruvat ihop allting nu!

Dags att dra tillbaka den i skotern.

nu undrar jag. Hur hårt ska premier variatorn sitta? har kikat runt lite men hittar inte så mycket information om just detta (kanske jag som är kass på att söka)

Kan fixa en momentnyckel(om man inte kan dra den för hand med spärrskaft). bara jag vet hur mycket jag ska dra den!?

N

N_w

vet inte säkert men typ 100nm tror jag grannen drog hans variator, men har du inte en mutterpurra sen en moment stav dom brukar vara på 100nm för fälg åtdragning, det är vell en 21:as nyckel på primären?