PPC ljuddämpare 800 e-tec

E-tec

Aktiv medlem
17 aug 2010
88
0
6
Luleå
Är sugen på en slutburk till min maskin är ppc den ända som funkar till e-tec
eller finns det någon annan som ni kan rekomendera.

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Big John på Dootalk säger sig ha bänkat dom flesta, antagligen inte Tikkas burk så klart, men han rekommenderar HPS, MBRP och Dyno Port. Dom tre gav en effektökning till och med, men har för mig att jag hört detsamma om Tikkas. Välj det tystaste alternativet så kanske vi får fortsätta köra skoter ett tag till. ;)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Det där ljudet är det är det vidrigaste man kan ha...

Min förra iq lät mycket ja. Säkert mer än denna också rent db. Men den lät då mycket grövre och gick också bra.
Skulle jag vetat hur man bygger en riktigt bra ljuddämpare utan att riskera smälta kolvar så skulle jag alla dagar valt det alternativet! Sen inte kul att komma fram till macken heller med något som dånar så fönsterrutorna skallrar...
Men maskinen var så rolig så det var värt detta ändå :)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
För att det är ett skönt ljud?
Tänkte väl att det låg på den nivån...

Tror du att alla runt om i fjällen tycker det är ett "skönt ljud" ner det ekar i dalgångarna?

Sen tycker jag att det är så konstigt, de flesta som kör med bullerburkar åker med små motorer...
Precis som att man måste hävda sig eller vad sitter det i?

W

Wettainen

Tänkte väl att det låg på den nivån...

Tror du att alla runt om i fjällen tycker det är ett "skönt ljud" ner det ekar i dalgångarna?

Sen tycker jag att det är så konstigt, de flesta som kör med bullerburkar åker med små motorer...
Precis som att man måste hävda sig eller vad sitter det i?
Vet inte vad du tycker men jag tycker då att 600orna är nå " små motorer "
Själv så skulle jag aldrig sätta på en sån burk när jag bor här i luleå då jag kör nära hus rätt så ofta!

Last edited:

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Nu får ni väl fan skärpa er. Sluta skräpa ner hans tråd med erat jävla hycklande. Han måste väl få göra som han vill. Har ni åsikter om slutburkar generellt så får ni väl ta det i en egen tråd!! alternativt hoppa in i en av dom andra 20 trådarna om hur omoget det är med en slutburk. skärpning!!

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
Står ju btw på dom amerikanska forumen bl.a. RkTek skriver att för varenda Hk man lägger till i en E Tec motor så kommer den att göra allt för att få bort dom å försöka återgå till original, någon so
Har nåt att säga om de?

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
The ETEC is a very hard sled to modify.. WHY? Because the computer module is monitoring MANY parameters!! One such parameter is crank acceleration.. Hmmm.. This is a biggy.. it actually measures how fast the crank is accelerated from X RPM to Y RPM... AND IF this acceleration is out of spec for the engine.. Guess what??? it adjusts to bring it in spec.. So, if you add some power, this will accelerate the the crank faster.. So, now the computer will "DE-TUNE" the engine to bring this "too fast" acceleration back in line with stock. and this is just ONE area they are monitoring....

So, what does all this mean??? it means that ANY HP you give to the ETEC, it will do its best to REMOVE and return the engine to stock operating power output.. It really is that simple!!!.. So, all this talk of big bores and heads, and such, will not be continuous.. meaning..SHORT LIVED..

BRP has STRICT orders with Evinrude to NOT allow ANY ECM altering.. So, there is NOBODY (unless BRP authorizes it for their OWN company R&D) that can get into this box and alter ANY parameters!
The Bottom Line is this: With the ETEC, Stock or very close to stock power is what you get and what you will always get unless you add another controller.

So, people, please be careful when you hear of some super "Power Enhancer" for the ETEC.. It may do some enhancing, but the ECM will return all "enhancing" back to stock levels in short time.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Mmm verkar ju vara en seriös jänkare som skrivit det där...

Varför skulle motorn varva upp fortare när man trimmat?
Är variatorerna som dom ska ska den ju ligga på konstant maxvarv och jobba, eller hur...
Datorn vet då inte hur fort sekundären växlar ut, och det är ju som bekant det som bestämmer om skotern går som ett skållat eller ej...

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
låter helt tokigt , visst kan motorstyrningen veta hur snabbt den svarar med den kan ju inte veta om variatorerna matar på mera matta , de gäller kanske att inte provköra innan man viktat på för då hinner den plocka ställa bort effekten :)