Powerblock 80

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Tjenare! Tänkte köpa mig en powerblock 80 variator till min Re. Är det någon som har testat denna variator? Skulle ju vara grym skönt att bara justera tillslagsvarvet med fjäder och slutvarvet med vikter + att slippa allt med ramper och annat tjafs och långsam backshift osv.. Skriv gärna vad ni tycker om ni har testat denna! Och vad är skillnaden mellan Pb80 och Pb50? Här är en länk för er som inte sett denna tidigare; http://gforcedivision.com/ecommerce/product_info.php?cPath=27&products_id=75&language=en
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
:bigsmile::bigsmile::bigsmile: blir ju nästan full i skratt då man ser den , ser ju ut som Powerblock variatorn som fans på 80 talet ju ..
Det var kanske Comet duster den hette , man kunde lägga 1 kronor blans annat som vikter , real high-tech

Säker liiiite bättre , men nog tror jag det fins bättre variatorer , men smaken e ju som baken .
 
Last edited:

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
haha, jo dom är inte så snygga :) Men det är ju funktionen som räknas.. Vilken variator kan man tänka sig vara bättre då? TRA är ju bara att utesluta, man får byta glidklackarna och oringar i dom efter 50mil annars skramlar dom och har sig. I Pb variatorn finns inget sådant. Den väger mindre än en TRA light , och har större diameter på skivorna så dom lovar 11kmh högre hastighet (inte för att jag bryr mig)..
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Det beror ju hur mycket du vill spendera oxå ? .

Fins ju mång fina eftermarknads variatorer. Både som tra variant och med traditionela vikter .

En del använder ju polaris . Har själv kört me en AC Bercat mod på Ski Doo.
Så det är väll bara fantasin som sätter gränser och smaken själv vad man vil använda
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Har ingen som helst erfarenhet av varken P85 eller comet. Känns ju som lätt att bara behöva justera tillslagsvarv och slutvarv. Och ingenting annat däremellan :)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Sitter faktiskt på vissa 550is....
Undrar bara vad som händer med vibrationer/självständig/resonanser i motorn om man monterar en mkt lättare variation?
Rotad lär ju inte ha monterat startkrans på alla nyare 800 bara för att det är roligt....
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Dom ska börja köra denna variator på skidoos 1200turbo, den är balanserad bättre än TRA samt det finns fästen för startkrans på den :) För er som inte vet så är denna variator ny av sitt slag, det är inte den som satt på 59an för 30 år sedan :)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ok, min tra var 2g ur balans.
Det jag menade med startkrans var att rotax av nån besynnerlig anledning valt att sätta startkrans på alla 800or, kanske, för att förlänga livet på vevaxeln? Vem vet.
Är ju ett prisvärt och intressant alternativ om den fungerar bra!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det jag menade med startkrans var att rotax av nån besynnerlig anledning valt att sätta startkrans på alla 800or, kanske, för att förlänga livet på vevaxeln? !
Det sitter även på Arctics 800.
På dom maskiner som inte har elstart sitter det en slät skiva som vikt, istället för startkrans.
Ska INTE tas bort!
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Tjenare! Tänkte köpa mig en powerblock 80 variator till min Re. Är det någon som har testat denna variator? Skulle ju vara grym skönt att bara justera tillslagsvarvet med fjäder och slutvarvet med vikter + att slippa allt med ramper och annat tjafs och långsam backshift osv.. Skriv gärna vad ni tycker om ni har testat denna! Och vad är skillnaden mellan Pb80 och Pb50? Här är en länk för er som inte sett denna tidigare; http://gforcedivision.com/ecommerce/product_info.php?cPath=27&products_id=75&language=en
Om du nu har en 800 cc tvåtaktare, så kanske den inte är så lämpad till den , för vad jag kan förstå utav att läsa allt , så är den framtagen till 1200 4 taktaren , kanske funkar Ok på den som har ett bra vrid och lång vrid moments kurva .
Jag skulle då inte spendera en enda $ på den där variatorn , fastän jag inte provat den.

Det finns många fler eftermarknads variatorer som är beprövad och fungerar , med justerings möjligheter oxå .
Men det är vad jag tycker ...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kostar inte ett komplett repkit till tran typ 150 dollar? Med allt inklusive fjäderkoppen, har inte köp själv men det är mkt prisvärt, att köpa alla delar löst, det kostar dock multum! Tappade en plastbricka i golvet så den sprack, fick lov att köpa alla 6st, gick på över 200:- om jag inte minns helt galet mig!
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Varför har man då tex tra light när man konverterar 440/800? Jag tycker då att 800an gick mycket bättre med den variatorn.. Pb80 finns till 800r/etec också!