Power-tek 800

Trucker77

Medlem
2 feb 2007
40
0
1
Svensbyn
Ska ev bli Ski-doo ägare igen. Trots att min förra rev800-03 kostade mig åtskilliga kronor pga ski-doo:s oförmåga att stå för sina tillverknings fel. Lutar åt Renegade 800-06. Trivdes med kör egenskaperna. Har hört en del skit om styr-elektroniken till motorn. Dock inget konkret. Ni som vet. Hör av er!!
Tidningarnas reportage kan man då inte lita på...:mad:
 
4

426H

Jag har en renegade -06. Har kört ca 250 mil. Den har funkat klockrent hittils i alla fall.

PowerTek motorn har ju en ganska avancerad styrelektronik med bla knacksensor och fyra olika tändkurvor inprogrammerade i ecm:n. Om du tex kör med dålig soppa så ger knacksensorn signal till ecm:n som ställer om till en lägre tändkurva för att undvika spikningar. Allt för att motorn skall kunna arbeta optimalt utan att riskera att gå över gränsen och elda upp kolvarna.

Jag har inte hört talas om några problem med detta. Vad är det du hört?
 

Trucker77

Medlem
2 feb 2007
40
0
1
Svensbyn
Talade med en ski-doo mekaniker för nån månad sen. Han menade att den maskin som han fått mest jobb med sista tiden var just power-tek:en. Jag blev förvånad då jag bara läst lovord i pressen om just denna motor.
Minns tyvärr inte exakt vad det var som racklade. Lyssnade bara på ett halvt öra då jag då gick&väntade på min nya Phazer mountain lite...
Är som sagt rätt kritisk till skotrar över huvud taget. Skit kvalla som konsumenterna får utveckla&betala för. Ofta får man ju börja med att bygga om sin nya maskin pga bla kass dämpar set-up mm.
Synd att det är såå fruktansvärt kul!!
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Jag har en -05 renegade 800x som gått drygt 400 helt problemfria mil,känns bara bättre och bättre.
Möjligen är boggidämparn lite mjuka vid hårdare körning.
 

hardinth

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Gävle
Har också en renegade 800 -05 tycker den går jäkligt bra, bränslesnål. Lite ojämn tomgång men vad gör det, man kör ju inte med tomgången direkt...

Har dock ett litet problem, jag tror den går lite magert på "lågt gaspådrag", runt 5500 varv, verkar vara välkänt om man tittar på dootalk, jag har beställt större pilotmunstycken som dom kommer att sätta i, detta + justering på blandningsskruven skall enligt många inlägg på dootalk fixa detta, yttrar sig också så att den tar någon sekund extra på sig att går ner till tomgång efter en längre tids ordentligt gaspådrag.

//T
 

skatan13

Medlem
7 sept 2006
10
0
1
Kan denna justering vara bra då man drar kälke i fjällen?
Har hört om ett antal fall med varmgång med kolvbyte som följd pga detta.
Vill inte vara med om detta på sportlovet då man tar med sig familjen till fjälls, hade tänkt använda red line water wetter men man kanske ska kalibrera förgasarna också för att vara på säkra sidan.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ett standard fel på p-teken är att insugningsgummina spricker vet inte om det gäller alla årsmodeller men 05-ans gummin är iaf kassa... Vet några stycken som varit tvugna att byta...
Annars går dom fint.
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
man kan få era -05 och -06 omprogrammerade och byta ut nålarna, tyvärr är detta ingen bulletin från ski-doo utan man får stå för delarna själv eller klaga hos den handlare man köpt maskinen och kanske få lite ekonomisk hjälp.
programmeringen gör att den får mer bränsle i mellanregistret och nålarna som man byter till blir samma som på -07