Power commander 5 -800cfi

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
Har kopplat in min power commander 5 till skotern och det funerar bra dock så vill jag köra med dubbla mappar och kunna byte mellan en lite hårdare mapp och en säker mapp. Kan vara bra för att testa.. Men.. enligt manualen så skall man koppla in en brytare mellan utgång 1 och 2 men.. vad? Jag har aktiverat funktionen i PC5:an och lagt in 2 olika mappar. Jag har testat att ha en öppen/ stängd brytare mellan utgång 1 och 2 = funkar inte.. provat en brytare som ger jord till utgång 1 eller 2, funkar inte.. Vågar inte testa att sätta ström på den om något skulle gå fel..

Nån som VET hur man skall koppla för att köra med två mappar? Skall man använda sig av switch 1 eller 2 i programmet?
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
Problemet löst! Efter lite testande så har jag insett att man måste man ha skotern igång för att PC5 ska känna av att man byter mapp via "jorden" men sen byter det DIREKT, funkar hur bra som helst!! Såhär gör du: Till utgång Ingång 1 och 2 (de närmast kabelstammen till ECU:n) kopplar du en kabel som går till en switchbrytares utgång a och b, från switchbrytarens ingång c drar du en kabel till jordpunkten på aluplattan som ecun är fäst i (uppe i hörnet, det går en jordfläta till den). KLART! För att lägga in mappar väljer du sedan bara "Power Commander Tools >Configure >Feature Enables and Selection Inputs" och bockar i on/off på map switch, låt den stå i swith input 1. klicka på ok. Sen när du ska skicka en mapp så kommer en ruta upp där du får välja position 1 eller 2.

För att kunna se att du byter mapp i datorn då måste du ha skotern igång.

Finns säkert många sätt med detta fungerar!

OUT!
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
Hej har tillfälligt tagit en gammal brytare från en handtagsvärmare men off- lo - hi men det går att ta vilken 3-läges brytare 12v/24v som helst. Bara den skiftar strömmen (jorden) från en utgång till en annan. Jag tänkte kika på claes ohlsson, jula och biltema nästa gång jag är förbi för att se om jag hittar någon lite snyggare. (måste gömma min nu då den inte kan klassas som *mod)
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Jag har Powercommander 5 i min D8 -09a

Ingen pipa, bara omgjorda variatorer.
April 2010 mappen i ecun..

Jag har svårt att hitta vettiga mappar till Powercommandern..!

E de bättre att ha januari 2010 mappen i ecun och en stockstoutner157hk mappen i Powercommandern?

Jag har problem med "buggningar" när jag tar om på gasen..

Hoppas nån kan hjälpa mig!
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Lägger in svaret här med..

Men borde inte "buggningarna" gå att få bort med att man antingen fetar på eller lägger på med accpump? För den buggar väl för att den inte får nog med soppa?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Kanske ska prova med det då.. den tillsätter soppa? Tycker med den så blir tomgången stabilare.. e de inbillning?
Vad tror ni om att få i januari mappen i ecun? Eller e de klokt att ha i april mappen?
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
när jag flashade om till Aprilflashen så upplevde jag att tomgången blev "jämnare" inte högre. den stora skillnaden var när jag skulle lägga i backen. Tidigare så har den stannat nång gång och hostat men nu var det precis som min gamla VE800, ingen tvekan. Jag misstänker att de fetat ut botten.
Ang boggningar och tvekningar så vet jag inte, jag har aldrig haft det varken med den tidigare eller den senare flashen. Har provkört en med dessa tvekningar och det känns som att den inte får nog med bränsle. Jag hade provat att feta ut 5% mellan 2000 -4000? innan jag testade med axpumpen. Det är lättare att felsöka med PCV:an, precis som att bestycka om fast här går det gode snabbare.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Ja men problemet är ju att jag inte vet Vart jag ska feta på...
Hur ska jag kunna veta det?

Jävla tjorv!

Äh ska ut imorgon och prova en annan mapp och sen accpump till den får se då..

Någon som vet om acc pumpen ger på mer bränsle?

Någon som haft fel på spridare cfi4?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Accpumpen = accelerations pump?
Så den fetar på med mera bränsle vid acceleration.
När en motor bogar. Tvekar så får den ju för lite.
Annars bluddrar det ju.

Prova feta på den runt mellan-topp.
Har inte hållit på med Pc5 (bara Vems) så vet inte hur det ser ut i programmet.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
kanske ska prova med accpumpen då..
de e mest problem när man kör fullt alltså tex 100% gas vid burkning och klättring sen släpper och tar om..

så de e väldigt svårt att veta vilket varvtal och %antal på gasen jag ska börja feta..

ska prova annan map ikväll som fetar på lite redan vid 4000 rpm och sen den med accpumpen tillslagen.

jag kommer säga till när min funkar bra!! och vad jag gjort!

Väldigt tacksam för alla svar och tips!!
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Hur är den om du kör led i lämpligt tempo. Och sen tvär nyper du full gas! Bogar den då?
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
ska prova ...

jag kommer säga till när min funkar bra!! och vad jag gjort!

Väldigt tacksam för alla svar och tips!!
Jætte bra om du återkopplat med resultat. Det ær før många i forum som inte gør det. Det ær grymt irriterande nær man kommer till slutet av en tråd och det står återkommer.. och ett datum 5månader..
Har du mapswith?
Du skulle kunna prova att ge full gas sen slæppa gasen och trycka på igen och om den motar så nødstoppa och kolla om det ær bløtt på stiften? Vet inte hur det påverkar om toppen ær før fet?
I cross/ endura værlden anvænds acc pump før att hjælpa till med extra brænsle nær luftmængden pløtsligt økar i motorn (hastigt gaspådrag) och førgasaren inte ær byggd før att vara "snabb".
Hur ær fungerar det att lægga i back? hostar den eller går det fint? Prova gærna att feta ut i lågregistret och återkom (jag har inget problem så jag kan sjælv inte testa det). Hade varit intressant att høra resultat.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Ja den bogar när jag kör ledakning och sen nyper fullt men bara lite då.. när jag kör fullt och släpper och sen nyper fullt då bogar den mycket..


Har ej map switch.
Ska kolla stift när det händer..
Den är jättefin att lägga i backen BTW!
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Har varit ut ikväll och provat alla möjliga mappar ingen e bra med eller utan accpump..

Det är en map som funkar bättre och den har Jim på dtr gjort efter mina önskemål.
Men har problem med att tändstiftet på mag sidan e grå-vit och mycket sot partiklar än pto-sidan..?! Vad kan felet va?
 

Attachments

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
Hmm, konstigt att du inte får någon reaktion från motorn? fortfarande samma problem? Visst hade du bytt bränslefilter? Kan det vara igensatta spridare? Kanske mäta bränsletryck? trasiga reedblad kan göra att det får dålig botten, kanske ska kika på det?

Precis så (som det högra) såg mina stift ut med gamla mappen och en oljeförbrukning på 4,8%.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Börjar också tro på spridare..
Spjallhus, reedblad, bränslefilter, är bytt el rengjort.
Inte konstigt man får till nå..:D

Nån som fattar hur tex slp's map gentemot tex stoutner mappar funkar?
Slp har ju diagram för varje spridare!
Och det har inte tex stoutner?!
Hur funkar de?
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Börjar också tro på spridare..
Spjallhus, reedblad, bränslefilter, är bytt el rengjort.
Inte konstigt man får till nå..:D

Nån som fattar hur tex slp's map gentemot tex stoutner mappar funkar?
Slp har ju diagram för varje spridare!
Och det har inte tex stoutner?!
Hur funkar de?
Det var många med 09:eek:r som aldrig fick bort "boggandet" hur än de gjorde med mapparna. Några fick bort dessa när man körde i fjällen på högre höjd.
Om du söker på Power commander i snowriders forum så finns det typ 60 sidor men mycket intressant info. Kan även söka på cfi 800 tror jag. Det vi pratar om här har diskuterats mega mycket för tre år sedan. Sök även på carlsberg84 på snowrider. Han har testat allt...