Mera problem...
Efter det att jag hade gått loss med WD40 så gick skotern först som tidigare men sedan riktigt dåligt, den varvade inte över 5000 och helt plötsligt så gick den inte att starta alls. Jag kollade gnista och gnista hade jag, kollade dock inte färgen. Men jag fick för mig att byta ut mina nya BR9ES stift mot de gamla BR9EYA stiften som låg i sopsäcken, och vips så startade skotern och gick som den skulle. Sedan har det varit kallt...
Men idag så tog jag första ordentliga turen med skotern, efter några km så kände jag att skotern inte verkade svara på gasen som den brukar så jag vände och började ge mig av hemmåt. Jag han några hundra meter och sedan tvärdog skotern och då menar jag tvärdog. Sedan startade den inte alls, så jag påbörjade en cat-walk hemmåt men han inte riktigt hem innan en granne jag hade ringt mötte upp mig och vi drog hem eländet.
Väl hemma så konstaterades att gnista fanns och vi lyckades starta den med en kombination av jävla massa dragande och startgas. Nu kan jag starta den men den går inte på lägre varv och den misständer med smällar som nästan fick mig att göra på mig. Jag har mätt statorn och fick värderna 21 ohm, 470 ohm och 490 ohm, värden som verkar ok om jag har förstått det rätt. Jag har även byglat statorkontakten för att utesluta ev problem med dåliga kontakter på "skotersidan" men den går fortfarande inte på låga varv och misständer. Jag har kontrollerat fastsättningen av jordkabeln men inte kontrollmätt dem.
Jag gissar på att det rör sig om svag gnista, detta baserat på att det blev bättre då jag bytte tändstift och då skall det tilläggas att de gamla stiften hade några hundra ohm lägre resistans vilket borde ge en kraftigare gnista. Men samtidigt så känns det som om man kan utesluta tändkablarna då den tvärdog vilket inte verkar rimma med det.
Någon som har några tips?