Positivt överraskad - toppfart Multipurpose

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Var ute på en längre helgtur. Fick upp MP:n i 130 km/h på hårdpackad led (122 km/h på GPS). Gick inte heller speciellt trögt upp dit men väl där känns att det inte finns mer.....men det räcker gött för skotertypen och inte så illa med tanke på att det är 365cm matta med 41cm bredd att dra runt :cool: Har nu gått dryga 100 mil och det känns att motorn är inkörd och har "släppt"......går riktigt bra. Chassit funkar bra även för tämligen snabb ledkörning....om man står och kör tar den mogulled riktigt bra. Vid körning i temperaturer runt nollan var det inga som helst problem med den "ökända" isbildningen i tunneln. Förbrukningen under turen för tämligen inspirerad körning blev 1,3 liter milen :)

mvh / Matti
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Dålig toppfart.
122km/h gör ju en et 340 om inte mer, fick upp min et 250 i 120 km på en väg, mätarn ut.

365 matta hade jag på en polaris 650 den gick betydligt mycket fortare än 122km.

Det ända som är positivt är väl bränsle förbrukningen. Som jag ser det.
 

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
Inte illa för att vara en touring/arbets maskin!

Väldigt sugen på en MP.. Mycket talar för att det blir en sån nästa säsong!
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Dålig toppfart.
122km/h gör ju en et 340 om inte mer, fick upp min et 250 i 120 km på en väg, mätarn ut.

365 matta hade jag på en polaris 650 den gick betydligt mycket fortare än 122km.

Det ända som är positivt är väl bränsle förbrukningen. Som jag ser det.

En Et 250 går GARANTERAT INTE 120km/h. Jag äger en själv, och har 2st polare som gör. Ingen går över 100km/h (100km/h - max hastigeheten på mätaren) möjligen så gör den 80. Mer skulle jag gärna ha bevisat via gps..



Och du säger att multipurposen har dålig toppfart? Är ju ingen speciell ledracer? Tycker 130km/h duger gott och väl, inget fel på den hastigheten.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
:rolleyes:
Dålig toppfart.
122km/h gör ju en et 340 om inte mer, fick upp min et 250 i 120 km på en väg, mätarn ut.

365 matta hade jag på en polaris 650 den gick betydligt mycket fortare än 122km.

Det ända som är positivt är väl bränsle förbrukningen. Som jag ser det.
Nja....går bra att krypköra i under 10 km/h också utan remslir....viktigt om man skall använda skotern till nåt nyttigt förutom nöjeskörning. Så det användbara "fartområdet" på MP:n är ypperligt ;)

Som referens kan jag nämna en Arctic F6 SnoPro -08 som jag körde på en 4-dagarstur ½ vecka innan ovan nämnda tur. F6:an gick 135 km/h på mätarn på hård led, inte mer! Likaså en F6:a -07 som var med på samma tur så jag tror inte det var något "fel" på bägge dessa. Mycket snack om toppfarter är just bara det...."snack".....när man verkligen kollar är det inte så många skotrar som gör över 150 km/h i verklig fart

// Matti (som ser sanningen i vitögat:D)
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Ja just ,läste inte att det var en arbetsmaskin. då räcker 130km/h

Et 250 kanske mätarn är bara till 100 på den? Gjorde ialf mätarn ut kan ju vara 100 då

Matti vad använder du skotern till?

Är det inte en 1000 kubiks motor i den skotern?
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Ja just ,läste inte att det var en arbetsmaskin. då räcker 130km/h

Et 250 kanske mätarn är bara till 100 på den? Gjorde ialf mätarn ut kan ju vara 100 då
Sant.

Jo, är upp till 100km/h, skotern står på uppfarten så är rätt säkert :p
Och om den nu gjorde 100km/h på mätaren är ju aldrig vad den skulle göra med gps. Men men, nog med OFT.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Ja just ,läste inte att det var en arbetsmaskin. då räcker 130km/h

Et 250 kanske mätarn är bara till 100 på den? Gjorde ialf mätarn ut kan ju vara 100 då

Matti vad använder du skotern till?

Är det inte en 1000 kubiks motor i den skotern?
Nej, det är "bara" en liten 500-kubikare i MP:n. Toppvarv 12000 rpm och 80 hk, dvs 160 hk litereffekt (nästan 2-takts klass ;))

Jag åkte 4-takts hybrid fram till i år (RS Rage -05). Nu är dock ungarna så stora (3 & 5 år) att de börjar slåss om att få åka med.....dvs enklast att ta med bägge. MP:n köptes för att funka som familjemaskin, dra pulka, köra ut saltsten i älgskogen, dra hem enstaka timmerstockar. Funderar på att köpa en andraskoter för eget skojbruk till nästa säsong. Dock är jag positivt överraskad av hur underhållande MP:n är att köra ensam också :) Till årliga långturen med "kompisgänget" hyrde jag dock en AC F6 SnoPro -08 (riktigt lättkörd ledsmiskare för övrigt).

Som andraskoter nästa år ligger en Polaris IQ eller Switchback 600-700 cfi -07:a bra till. Riktigt bra priser på Blocket nu på flera sådana, kanske köper en i april-maj när priserna rasat ännu mer :)

mvh / Matti
 
Last edited:

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Har nu kört snart 400 mil med min, fick upp den i 143 km/h på mätaren, GPS fart 129. Det var dock mycket svagt nedförslut, men ändå...
Är supernöjd och tycker att den går att mata på otroligt bra med även efter dåliga leder. 50 hk till hade inte skadat men den rullar på rätt bra ändå.
Ger en otrolig "tanka och kör"-känsla som jag inte haft med tidigare maskiner. Dessutom är dem stor som en pickup utan passagerardynan. Kälke är överflödigt...