Portad kolv !?

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Köpte en rasad Pro X 600 och i samband med att jag rev den upptäckte jag att de satt portade cylindrar och kolvar med HÅL i :weird: En cylinder + kolv är knäckt med tänkte renovera cylindern och byta kolv, frågan är då om man ska porta den nya kolven också eller byta båda till std ?

Någon som sett något dylikt ? Isåfall varför göra hål och kapa bort "hörnen" på kolvarna ?


 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Att borra hål är PF-racings standardförfarande för kolvar, (finns säker fler som gör samma), ska ge någon kuse extra och ge bättre kolvkylning. Sneddad kolvskirt har jag inte sett förr.

Är det någon märkning ingraverat på cylindrarna? (dvs har portaren signerat?)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Inte vad jag sett men enligt en kompis som är åf för polaris var det väldigt bra gjort, utblåset är upptaget ca 2mm utan att det syns att det är gjort något.

Vore kul att höra om någon har en teori angående dom sneddade kolvskirtsen :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Hålet i kolven mot denna typ av cylinder (vevhusinsug) har mindre fördelar än hål på kolvar i cylindrar som har insug in genom cylinder. Det ska ge lite bättre fyllning men risken för sprucken kolv ökar. Kör man wiseco smidda kolvar så är risken mindre för sprickor om man vill ha hålet. Jag har testat hål vs inte på crosshojar men man märker inte av nämnvärd skillnad men kan nog synas vid bänkning.

Sneddningen på kjolen är tänkt att ge mindre hinder upp till överströmmare med kolven i bottenvändningen. Men i detta fall är det överdrivet mycket fasat i onödan så kolven tappar stöd i bottenläget och cylinderfodret är ändå ivägen så inga fördelar alls av den våldsamma fasningen. Det räcker om man slipar bort på kolven så det lirar med cylinderns nederkant med kolv i bottenläge. Men slipa inte bort den kraftiga förstärkningsgjutning som kolvar har invändigt för de spricker nog så lätt på insug även oslipat! Kolven på bilden har denna förstärkning bortslipad och kan därför spricka lätt längs ner på kjolen.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Då skippar jag nog att göra hål, men hur skulle du slipa kolven i nederkant menar du ? :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Då skippar jag nog att göra hål, men hur skulle du slipa kolven i nederkant menar du ? :)
Jag skulle inte alls slipa kolven någonstans för det ger mer nackdelar än fördelar,,bla obalans mellan bak och framsida kolv och man tappar kontaktyta mot cylinder i bakkant viket redan org är nog så dålig.