nu får du ett svar från ingen expert, men det du har karvat i avgasporten är ingen fara. när man läste först lät det som du breddat porten i cylinderloppet för mkt så att kolvringen skulle ta skada. Det du gör just innan grenröret ändrar ju inga porttider och lär inte ge någon effektökning.
men överlag så blir det bättre flöde ju jämnare å mjukare kanter man har, ist för de skarpa original gjutkanter.
Ger nog ingen skillnad i utblåset, men i vevhuset kan man jämna av kanterna från insuget upp mot bakre spolportarna. Så att blandningen tar sig lättare runt kanten och upp till porten. Sen kan man matchporta lite mot cylindern så att det blir jämnt överallt, ibland kan det misstämma lite.
Men någon som utfört mer portningar än mig själv får gärna uttala sig. Jag lärde mig (?) lite bara genom att kolla hur allt var portat i en Polaris Pro5 motor. Alla spolportar i cylindern var breddade så mkt det gick så att det knappt var packningsyta kvar, sedan var porttiderna ändrade. Utblåset var faktiskt upportad också. Sedan var vevhuset matchportat mot de breddade spolportarna, och alla kanter var av-smoothade för bättre flöde.