portad f7 cylinder avgasport

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
är det någon som har en bild på en portad f7,m8 m.m cylinder i avgas som är hyfsat korrekt? är lite orolig att jag tagit helt åt h*vete i mina. sökt överallt men hittar inte något alls.
som tur är så har jag inte tagit så mycket ännu och ingenting längst in mot kolven eller rört överströmmningsvinklarna
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har flera men det som är taget när man gjort det korrekt är ingenting som går att se på en bild
 

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
jo förstog som det.. är kanten/skåran under wingporten som jag typ slipat bort helt så den är rund från mitten å upp till wingporten, gör de nå?:) svårt å förklara får kanske fota annars.
 

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
jag vet om att de inte ska vara så där repigt men de är inga problem att fixa känns de som. de ska väll vara lent i avgasportar va jag fattat. har karvat lite i utloppet där grenrör sitter. men de är så lite så de kan inte göra någon skildnad.

å här har jag inte börjat då de känns snuskdyrt om man gör fel haha, men dom där kanterna är de väll bara ta ner lite?
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
man går efter mallar då man portar , sånt där är uträknat , går inte å bara klösa lite med en dremmel å tro det blir bra, lämna bort till nån som kan , skulle då ja gjort, man måste ha tid å tålamod inget man gör på en kvart
 

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
jag har tålamod å tid. väntar på svar från dom som kan, odysse svarar snart förhoppningsvis.
är ju inte karvat nå nästan heller, bara 2-3st veck som är avrundade. tror du man lär sej mycket genom att ge t.e.x 5000 i näven åt en som kan?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
nu får du ett svar från ingen expert, men det du har karvat i avgasporten är ingen fara. när man läste först lät det som du breddat porten i cylinderloppet för mkt så att kolvringen skulle ta skada. Det du gör just innan grenröret ändrar ju inga porttider och lär inte ge någon effektökning.

men överlag så blir det bättre flöde ju jämnare å mjukare kanter man har, ist för de skarpa original gjutkanter.
Ger nog ingen skillnad i utblåset, men i vevhuset kan man jämna av kanterna från insuget upp mot bakre spolportarna. Så att blandningen tar sig lättare runt kanten och upp till porten. Sen kan man matchporta lite mot cylindern så att det blir jämnt överallt, ibland kan det misstämma lite.

Men någon som utfört mer portningar än mig själv får gärna uttala sig. Jag lärde mig (?) lite bara genom att kolla hur allt var portat i en Polaris Pro5 motor. Alla spolportar i cylindern var breddade så mkt det gick så att det knappt var packningsyta kvar, sedan var porttiderna ändrade. Utblåset var faktiskt upportad också. Sedan var vevhuset matchportat mot de breddade spolportarna, och alla kanter var av-smoothade för bättre flöde.
 

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
jo men ska man porta efter packningen eller efter grenröret? har ett bmp rör. tänkte bara ta ner efter röret å sen ta bort kanterna som jag ringat in på bilderna. de gör ingen skada då ? kommer ju inte ta bort halva utblåset heller direkt.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de där var ju ingen fara ... änn , man kan lätt frästas att porta upp utblåset så det matchar mot grenröret då det skiljer hela 3-5 mm på diametern , men varför är det så på en motor som ger klassledande effekt ?

var det svårt att gjuta en lite större cyl? - eller ville man inte för att det räckte med effekt och man ströp den lite där istället ? porten är 45 mm std och en 1000 cc har tex 48 mm , jag är oerhört försiktig att slipa upp där speciellt om cyl är std i övrigt .
 

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
men där de är ringat in kan jag ta så det blir jämt med resten av porten? å sen bara putsa så hela porten skiner, blir de enns någon skildnad av detta eller har jag fräst på där i onödan? jag hade ju velat ta mer å bara bredda lite. typ ända fram till apv porten men de känns som sagt att de kan gå åt pipan då. å hur är de med det jag ringat in i vevhuset?
vet om att det med putsandet inte gäller inlopp, att ytan ska vara lite råare.
man var lite nojjig där i början då jag fick för mig att det kanske var ett viktigt veck där under wingporten:)
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag ser ingen andledning att ta bort dom kanterna i slutet på wingportarna , ta bara bort gjutskägg om du kommer åt , ska du åka flödet i dom så måste man ta i hela porten å då framförallt i början närmast kolven , du kan döda kanterna i vevhuset ...