porta nikasil cylinder ?

scrapis

Välkänd medlem
30 nov 2008
110
0
6
Vännäs
jag har tidigare portat gjutjärns cylindrar men är det möjligt att "puts upp" portarna lite i nikasil cylindrar utan problem ?
 

frippes

Aktiv medlem
28 nov 2009
58
0
1
hammarstrand
ja så länge du inte är på nicasilen å slipar så är de lugnt, finns speciella honingsverktyg för nicasil om du tänkte göra de
är ju bara nicasil i loppet
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nicasilen sitter tyvärr in en bit i portarna , oftast 5-10 mm , nicasilet är som bekant hårt och det krävs både tålamod och rätt utrustning för att slipa igenom det , men så fort man kommit igenom är det inga problem ...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
jag har tidigare portat gjutjärns cylindrar men är det möjligt att "puts upp" portarna lite i nikasil cylindrar utan problem ?

Jag undviker att slipa uppåt eller neråt i största möjliga mån för att inte sabba den fina org övegångan av nikasil från port till cylindervägg där det är störst slitage. I sidled slipa jag hejdvillt men ser till att slipa åt rätt håll så att säga. Man slipar alltid från nikasilfodret och innåt för att inte få nikksläpp,,typ slipa in matrial under nikasilen för då reser den sig. Och ytterst fina sliptrummor körs på slutet (sandpapper) och man gör mjuka övergångar från alu till nikk.

Jag höjer hela cylindern för att ändra porthöjder i första hand (spacer) för att behålla dom fina org övergångarna.

Men det håller förvånansvärt bra även om man portar som vanligt bara man slipar med rätt filar ich rätt håll + polerar övergångarna/nikasilkanterna med autosol som en dåre sist.

Problemet är att det tar några cylindrar innan man kommer på rätt slipteknik och matrial till slipning:dizzy: