Popnitning

isyan.tamburaci

Välkänd medlem
10 okt 2009
134
0
6
Luleå
Hej
jag har en fråga :hmmmm: angående popnitning: Hur får jag bort gamla popnitar som sitter på chassit och sen vad är det för storlek på nitarna man använder (på chassit).

Jag håller på att göra nya dropbrackets och vill popnita dem (hört att det är bästa sättet). Men jag har alldrig använt en popnitare förut, så därför vill jag veta vad jag ska köpa och vilken storlek på niten som jag ska använda...Såg att Biltema har en popnitare med lång skaft samt Jula hade en liknande men billigare.

(Jag har en Yamma XLV 540 -88 där jag ska höja boggien).

//i
 

LimeD

Aktiv medlem
21 jun 2009
90
0
6
sävar
Borra bara bort dom gamla nitarna, se bara till att borren är mindre än hålen som nitarna sitter i :) Vilken storlek det är på niten vet jag inte, låter någon mer kvalificerad svara på den frågan :hmmmm:
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
bara borra i mitten på niten..antingen en 4mm borr eller en 12mm brukar ja köra med..kör du med 12mm så riskerar du inte att fara igenon precis..när skallen på niten lossna så är de bara å ta nånting å knacka ut niten med..

oftast så sitter de 5mm nitar i chassi..men om nitarna är halft lösa så rekomenderar ja att borra upp alla hål då dom kan ha blivit något större..så kika först hur stora hålen är..sen går du å köper typ 1mm större nitar och gör hål efter dom..då håller de:)
 

mr.summit

Välkänd medlem
12 jun 2009
210
0
18
Malung
Mät tjockleken på det som ska popnitas ihop, så att du köper rätt längd. Det är viktigt för att få hållbarheten.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det går bra att slå av niten med en vass huggmejsel. Slå av den långa delen jämns med plåten där den sitter. Ska du använda en 5mm popnit t.ex så kan du ha en 4,8mm borr.