Poleringsmedel till tunnel?

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Rekommenderat poleringsmedel till tunneln?
Sneglat på Wizards metal polish.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Autosol borde väl funka klockrent, funnits hur länge som helst. Om det är chrome du vill ha?
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Allt annat än Autosol..läst mig till att detta är inget som rekommenderas direkt.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Aha konstigt, men du lär ju få problem att hålla tunneln blank någon längre tid
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Autosol innehåller slipmedel och bör inte användas.

Prova peek det är riktigt bra medel! Innehåller inget slipmedel och är väldigt lättanvänt =)
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Ja Peek verkar bra
Handlas på Smartab?
Hur länge håller det blankt?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Går också i tankarna på att försöka polera upp tunneln lite, dock inte riktigt högblankt över hela tunneln. Utan mer få bort små märken och lite missfärgningar, men frågan är vad man ska efterbehandla det med?
Får känslan utav att det kommer se ut som skit vid tunneln där benen är mest hela tiden och då blir det ju sån fruktansvärt stor skillnad mot för resten..

Någon som har nå bra tips på någon typ av "härdare"?
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Hur ska det kunna bli blankt utan slipmedel? Alla poleringsmedel slipar väl mer eller mindre och så mycket slipar det väl inte så att det skulle vara skadligt?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Troligen har aluminiumplåten i tunneln fått en korrosionsskyddande ytbehandling redan i valsverket - kanske någon form av anodisering eller kromatering. Om man polerar plåten och nöter bort den ytbehandlingen så kommer den sedan inte att hålla sig snygg särskilt länge. Plåten är förmodligen legerad med små mängder av en del andra metaller för att få bättre hållfasthet, och då blir den inte lika korrosionstålig som absolut rent aluminium.

Absolut INTE Svinto eller annan stålull på aluminium, det leder bara till att mikroskopiska järnpartiklar från stålullen fastnar i porer i ytan och börjar rosta där.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Prova peek ni kommer inte bli besvikna!

Vi använder det på lastbilens bränsletank & alu fälgar. Funkar riktigt bra och blir som ett skydd också smuts å sånt fastnar inte lika lätt.
Mycket bättre än autosol & svinto som repar.

Köps på Laitis bland annat, men mycket mycket billigare beställa på Ebay om man ska ha mycket. 1 tub kostar ca 200 på laitis.
1 liter kostar ca 400-500 kr på ebay.
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Håller med Nicke83, peek polish är sjukt bra polermedel
Om man är lite överseriös kan man ju även polera variatorskyddet och boggieskenorna om de är i aluminium, det kommer se coolt ut :)
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Finns autosol för alu numera fungerar kalas.


Skickat från min tre år gammla HP Pavilion HPE h8-1220eo via fiber men sen vet jag inte kanske taxikurir.