Polering av tunnel

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
Hej!

Undrar hur man gör ifrån början med o polera tunneln/fotstegen,
har aldrig gjort de tidigare o har faktist inte den blekaste om hur man gör :/

nån som provat på och vet hur de går till?
 

henke_440

Aktiv medlem
20 nov 2005
94
0
6
viksjöfors
har ju själv inte så stor kolla på det där med polering, men jag köpte i alla fall en polertrissa på en mack eller någon järnaffär. ja sen till själva poleringen så köpte jag "aoutosol"(tror jag den hette) och la på där jag skulle polera, smetade ut det lite så att det inte stänker så mycket när man startar borrmaskinen eller nu vad man har för drivmedel. och sen är det bara att nöta på. jo nogare man är desto blankare blir det.

jag kanske inte gör rätt på någon punkt alls men blankt blev det i alla fall.:)

MVH: Henke
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Metal Polish

Jag kan starkt rekommendera "Metal Polish" från SMP här i Sverige.
Jag vet inte om jag får lägga länken här men söker du detta "WIZ-11011" på google.se så hittar du produkten. Lättarbetat och get väldigt bra resultat är en lite plåtburk med vadd indränkt i nåt kladdigt som luktar gott :) .
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Risk fritt!

vidamic skrev:
Jag kan starkt rekommendera "Metal Polish" från SMP här i Sverige.
Jag vet inte om jag får lägga länken här men söker du detta "WIZ-11011" på google.se så hittar du produkten. Lättarbetat och get väldigt bra resultat är en lite plåtburk med vadd indränkt i nåt kladdigt som luktar gott :) .
Jag tror att det är riskfritt att lägga upp en länk till SMP.

Länk : SMP

//Henke
 
Senast redigerad av en moderator:

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
Okej, nån som provat o vet ungifär hur lång tid de tar o göra? behöver ju inte vara under dynan utan bara fotstegen och längst bak
 

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
sen tänkte jag på färgen som är där, ska man börja polera direkt på den eller ska man ta bort den på nått sätt?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Är tunneln lackad så måste du ta bort färgen först men ett färgborttagningsmedel typ BUMS sen kan du polera upp det rena aluminiumet
 

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
vart kan man köpa "bums" då? och hur använder man det...?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Xeon skrev:
vart kan man köpa "bums" då? och hur använder man det...?
Bums eller liknande färgbortagningsmedel finns hos alla färghandlare, det är bara att pennsla på, vänta och sen skölja av ev. gnugga lite medans det verkar.
 

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
okej är ju målare så får nog de billigt då :)
ska ta o kolla upp va de kostar nån dag då ;) men vanliga fotsteg är väll benandlade på nått sätt? kör man bums då med?
 

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
Xeon skrev:
okej är ju målare så får nog de billigt då :)
ska ta o kolla upp va de kostar nån dag då ;) men vanliga fotsteg är väll benandlade på nått sätt? kör man bums då med?
förlät om jag är lite taskig..men du är målare och vet inte vars man kan få tag i färgborttagningsmedel? .. :p lite ironiskt..
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Bums färgbortagning....

Provade Bums på ett Skidoo chassie, inget bra resultat, pulverlacken är tuff!
Jag gav upp, och lackade om chassiet...

Hittar du på något bra knep, låt oss veta..
 
15 jul 2005
24
0
1
kiruna
jag har nyligen polerat..jag använde autosol eftersom att chassit redan är slipat så blir det blankt..så jag rekommenderar autosol lätt.du drar bara på krämen och börjar gnugga med en trasa så blir det blankt..om du kör ett par var så blir det som en spegel.men kom ihåg.när du polerar så måste du underhålla det..om du vill ha det skit snyggt hela tiden så måste du underhålla en gång i månaden
 
E

ejwbegysv

micke_jonsson_88 skrev:
jag har nyligen polerat..jag använde autosol eftersom att chassit redan är slipat så blir det blankt..så jag rekommenderar autosol lätt.du drar bara på krämen och börjar gnugga med en trasa så blir det blankt..om du kör ett par var så blir det som en spegel.men kom ihåg.när du polerar så måste du underhålla det..om du vill ha det skit snyggt hela tiden så måste du underhålla en gång i månaden
Jag polerade ena sidan på min skoter med Wizards för 1 år sedan.. ser fortfarande snyggt och fint ut..

Om ni undrar varför jag bara har polerat ena sidan så är det för att se skillnaden..