Polarisnördar vilket primärfjädermärke ska jag köpa?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Precis 38km/h låter otroligt. Men då kan man ju dock ändå fråga sig om motorkuddarna verkligen är slut om den nu skulle ha gått mycket mindre än vad mätaren säger.

Jag monterade original kuddar i den och den hade gått runt 500mil. Men jag vill minnas att jag hört att man brukar sätta proride kuddar i axys för att dom ska vara hårdare? asker kanske har svar på det?
Stämmer bra, man monterar proride motorkuddar på axys för dom är lite hårdare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Stämmer bra, man monterar proride motorkuddar på axys för dom är lite hårdare.
Hur många timmar håller pro ride kuddarna mellan tummen och pekfingret? De går ev jämföra hur mycket motorn rör vs dotterns pro rmk. Man kan förmodligen se det genom att palla upp dem båda och tokgasa och bromsa samtidigt. Eller bryta med järnspett :) Dotterns pro håller 8350v från start till max hastighet och när den växlat ut helt börjar den varva 8400 och mer än så. Den går enormt bra men den har variatorkitt och fixkitt. Den går så bra att man nästan tror att fixkitt ger 3-4hk som tillverkarna påstår.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Utan extra motorstöd är det snudd på att man ska byta motorkuddar varje år på ProRide.
En del av kuddarna ser man, och kollar man på bultskallen rakt axiellt ser man rätt fort när den inte är i centrum på chassiehålet. (lite märkligt ingen gjort rejälare kuddar till dessa??)

Satte Fire'n Ice Torque arm och torque stop på min Scandibeast, behövde aldrig byta en rem till på den så länge jag hade den, (+300 mil), och motorkuddarna klarade sig flera år.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Hur jobbigt är de att byta kuddarna, måste man skruva isär hela maskinen?
Jag antar de duger att byta de cylindriska lösa gummirullarna 4st ser de ut som på sprängskiss. De fasta som är stålskodda lär väl hålla 1000 mil?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag klarade mig från byte på min som sagt, "varje år" grundade jag på observationer i omgivningen.
Ska det inte bara vara att stoppa in en insexhylsa och skruva loss skruven och dra ut kudden axiellt, stoppa i den nya och dra fast. Du åker väl på att dra loss variatorn och lite sånt för att komma åt däremot tycks jag minnas.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ja det stämmer att det är dom kuggshjulsformade motorkuddrna som ska bytas, de andra håller i evigheter.
Man måste bort med variatorn för att komma åt på den sidan, byter man dom en och en så kan motorn sitta kvar. Ljuddämparen måste bort för att komma åt där.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
De lät inte så jobbigt att byta. Om inte kuddarna är helt slut runtom så tänker jag prova bara snurra dem ett halvt varv så man får sluta sidan åt obelastat håll. Och inte nog med det, jag ska gjuta igen gummikuddarna åt de håll de blir mest belastning dvs bakåt sett och endast på pto sidan. Men endast halva kudden bakåt sett för gjuter man igen alla gummi lameller så lär den vibrera för mycket. De kan hända den vibrerar för mycket om man bara gjuter igen halva också. Den gjutningen skulle jag prova även på nya kuddar. Jag limmar/gjuter med Casco superfix + som sitter så bra på mattan för de är rel hårt typ som motorkuddar. Jag har tom lagat sluta skidgummin med Casco superfix i väntan på nya men de håller så bra att jag inte bytt ut dem än på Thundercatten.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Dom "står väl på kuddarna" i obelastat läge och "sliter i kuddarna" vid gaspådrag så hur många obelastade/oförstörda sidor du hittar är osäkert. Sen så kan det mycket väl vara så att dom slits radiellt av motorvibrationerna också så dom helt enkelt blir lite för små och börjar glappa i chassiet men det ser du ju.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
De lät inte så jobbigt att byta. Om inte kuddarna är helt slut runtom så tänker jag prova bara snurra dem ett halvt varv så man får sluta sidan åt obelastat håll. Och inte nog med det, jag ska gjuta igen gummikuddarna åt de håll de blir mest belastning dvs bakåt sett och endast på pto sidan. Men endast halva kudden bakåt sett för gjuter man igen alla gummi lameller så lär den vibrera för mycket. De kan hända den vibrerar för mycket om man bara gjuter igen halva också. Den gjutningen skulle jag prova även på nya kuddar. Jag limmar/gjuter med Casco superfix + som sitter så bra på mattan för de är rel hårt typ som motorkuddar. Jag har tom lagat sluta skidgummin med Casco superfix i väntan på nya men de håller så bra att jag inte bytt ut dem än på Thundercatten.
Har provat att ersätta dessa med svarvade nylonbussningar men dom åkte bort efter 3 minuter... kändes som varenda nit i chassiet skulle lämna... :)
 
Reactions: JAAG

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Har provat att ersätta dessa med svarvade nylonbussningar men dom åkte bort efter 3 minuter... kändes som varenda nit i chassiet skulle lämna... :)
Jag förstår det. Jag lagade övre motorfästet som håller i motorn högst upp i topplocket på en volvo s60 med smältlim, och F vad den skakade på tomgång, speciellt i ratten. De va en krislagning i väntan på ny kudde men de höll skitbra för jag hade inte tid att byta den på flera veckor.. De får mig att fundera på att smältlimma halva polariskuddarna istället för Casco superfix. Smältlimmet värmer man bara ur så de är lätt att få bort och eller smält ur lite om den vibbar för mycket.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Borde väl egentligen inte vara några problem att tillverka expanderande kuddar till denna applikation. Kuddar som sväller fast i hålet lite lagom när man drar bulten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Tack för tipset om att motorkuddarna kunde va slut. De va så trött att de skiljde 4mm fram vs bak på primärvariaitorn med en stållinjal från sekundären! Motorn måste ha varit vriden uppimot 5 grader!!
Jag skruvade loss de under runda kuddarna på variatorsidan och vände dem ett halvt, Men tog även en plankbit och kilade fast mellan primäraxeln och sekundäraxel så motorn vred sig några grader i högervarv. Sedan sopade jag in smältlim bakåt sett där kraften tar som mest på kuddarna. för de va rejäl glipa i tryckriktningen där kuddarna sitter med plankspänninge jag la på.Tryckte in halva kuddens cirkel med smältlim om ni förstår. Och den mindre kudden längre upp som staget sitter i va också flera mm ihop tryckt i kraftriktningen så den kudden pressade jag ur aluminiumhållaren och vred ett halv varv. Jag borrade även in 3st 3mm mässingpinnar så kudden blir lite hårdare i kraftriktningen.De gick även smältlimma kudden på baksidan som styvade upp den lite mer . När jag sen släppte på träplankans kraft med alla bussningar på plats blev motorn rak. Eller någon enstaka grad förvriden åt höger. De blev ca 7% mer vibrationer på tomg och upp till islagvarv men sedan märker man inget mer vibb. Nu steg varvtalet till 8300 från start till toppfart. De kan pendla mellan 8250-8350v och i bland blinkar 8400v från start om de tokspinner. Förut drog den först till 7800 och klattrade till 8050 v i bästa fall. Jag har inte orkat göra samma sak på höger sidans kuddar men de kommer senare, när den vridit sig lite mer.
Den här oprationen kommer hålla bättre än org kuddar för smältlimmet ger inte med sig de är hårdare än kuddarna. Och mässingpinnarna ger ju inte med sig
:)2916229163
 
Reactions: JAAG och neden