polaris xlt

Eriic_

Medlem
10 maj 2007
14
0
1
tjenare. min kompis funderar på att köpa en polaris xlt-94a som gått 900mil..men å han har hört att dom går varm lätt, stämmer det? ..när är de dags att byta kolvar i en sån?
 
R

Robin

Har inte haft några kylningsproblem med min xcr 600 under hela vintern.
Kolvbyte, beror ju helt på när dom senast byttes, är dom aldrig bytta så är det dags att göra det.

mvh/Robin
 

Eriic_

Medlem
10 maj 2007
14
0
1
okej tack!:) då vet han..men han hade tänkt fa å kolla på den nån dag men är de nå han ska kolla efter som ofta är sönder på dom?
 
R

Robin

Sprickor i dämpartornen, sprickor i trailingarms fästena, jämn kompression i alla cylindrar är väl det allra viktigaste.

Annars är det andra saker som skulle kunna göra att man prutar priset tex, skick på dyna,skidor,huv osv.

Annars kolla så allt ser rent och snyggt ut samt vad som behöver bytas och vad som redan är bytt.

Även skick på dämpare, matta osv.

mvh/Robin
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Jag köpte i vintras en Xlt -94 med ca 900 mil på mätarn, har inte haft något problem med den, var endast tvungen och byta rem sen har ja bara tankat och kört :). Dock så var dämparna helt slut så jag har skaffat nya(tack robin ;)) Har inte haft något problem med att den skulle gå varm.
 

klackis

Aktiv medlem
22 maj 2007
56
0
1
Norrfjärden
Hej
Jag köpte en xlt 94 i vintars och jag är mycket nöjd men den.
och min har då inte gått specielit varm.
Så jag säger köp köp.
 

stralle

Välkänd medlem
21 feb 2007
402
0
16
Piteå
är xltn framtung eller är det bara rykte? alltså, då menar jag om det är en stor skillnad från 2 cylindrig eller inte någon alls?
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
XLT:n känns inte framtung. Tycker att skillnaden till en tvåcylindrig är marginell.
 
R

Robin

är xltn framtung eller är det bara rykte? alltså, då menar jag om det är en stor skillnad från 2 cylindrig eller inte någon alls?
Rykte så det stänker om de.

Jag tror det beror på att orginalskidorna har 0% bärighet i snön.

kan ju berätta att motorn väger utan pipor,förgasare och variator ca 25kg:eek: jag kan nästan slå vad om att min IQ 440 motor väger mer eller iaf minst lika mycket. Så xlt motorn är lätt, men därefter är delarna också svagare.

mvh/Robin
 

stralle

Välkänd medlem
21 feb 2007
402
0
16
Piteå
har nämligen kört en f3a under hela sportlovet och den var rätt så framtung/fläskig framtill.. tänkte ungefär "trippel som trippel" ( att alla tripplar var framtung )
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
F3an är känd för att väga Multum men polaris tripplar är faktiskt lättare än dom flesta av Skidoos twins :S Precis som Robin säger så uppstod nog ryktet pågrund av att bärigheten i skidorna är = 0 men det är lätt åtgärdat.
 

stralle

Välkänd medlem
21 feb 2007
402
0
16
Piteå
Jaha, okej.. men hur är xltn i hållbarhet? visst har t.e.x XCR 600 en xlt motor? är nämligen sugen på en XCR eller liknande.
 

klackis

Aktiv medlem
22 maj 2007
56
0
1
Norrfjärden
är xltn framtung eller är det bara rykte? alltså, då menar jag om det är en stor skillnad från 2 cylindrig eller inte någon alls?

jag har då inte haft några speciela problem med min och jag tycker inte att den känns mera fram tung än andra liknada skotrar.
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
ja det är samma motor förutom att xcr har större gasare och en aning annars portat.
robin har fått vikten på motorn från mig då jag vägt den.
ryktet om framtunga xlt är snart ett minne blått.
köp kan verkligen rekomendera.
Är det pipor på så kostar det att ligga på topp så är det bara, har pipor själv o de kan jag nästan rekomendera :p låter så satans gött så att man nästan kan skippa julbordet på julafton bara för att köra :p