Polaris XLT

LaarZ

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Sävar Sverige
Vad vet ni om dom? Jag vet att det fanns 2 olika motorer iaf. En 580 på ca 85hk och en 597 lr nåt sånt på ca 96hk. Vet nån från vilken årsmodell den större motorn satt i XLTn?
Är det något man bör se upp med en sådan?

 

samus19191

Rookie sledder
1 jan 2000
8
0
0
Nej det är fel, jag har ägt en xlt sp 95á och den hade då inte 597cc, jag tror den motorn kom först 98-99. Den hade inte värst mycket mer HK än föregångaren av Fuji. Har för att 597án ligger strax över 90 hk
 

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
Jag vet att den motor sitter på 97:eek:rna i alla fall, har en sådan själv, tror att de kom -96. Den har några fler HK än den med 580cc. tror på 95 hästar i 597:an.
 

4stroke

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Uppsala Sverige
www.mickes.co.uk
Manualen säger 597cc fr o m 1995. Skulle tippa att den ligger runt 94 hästar vilket räcker mer än väl.
Har tyvärr inte hunnit köra så mkt med den än så jag kan påpeka några svagheter (köpte den i somras, touringmodellen).
 

LaarZ

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Sävar Sverige
Har kommit fram till att SPn har 597 motorn från -94 iaf. Om man läser på polarisman.com
Vad tycker ni är vettigast att man går på. en SKS eller SP?
 

LaarZ

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Sävar Sverige
okej. Hur är dom att köra då? Nåt att klaga på? Hur bra håller dom? Nåt man bör tänka på om man ska köpa en sådan?

Mvh/Lars
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
hjesan min pappa har en så n alltså sp 95a åå den går jävligt bra på led extra12 boggien men utanför skär den som e såg tack vare att mattan inte har nån attack vilkel den bara gräver ner sig men men de e en fin skoter ... dreva ner den 2 kygg så får du mycket bättre ax den är väldigt högt drevad orginall

 

Hellgren

Välkänd medlem
Det här meddelandet stämmer bäst!! det finns även SP med SKS! vad man väljer beror på vad man ska ha skotern till.

"Har kommit fram till att SPn har 597 motorn från -94 iaf. Om man läser på polarisman.com
Vad tycker ni är vettigast att man går på. en SKS eller SP?"

 

LaarZ

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Sävar Sverige
Jag skulle välja SP. Har längre fjädringsväg tror ja.. Dessutom har jag läst att XLTn har haft lite chassieproblem. Därför är det ju ingen fördel att man har SKS som är betydligt längre än SPn. Men det kan ju som sagt vara rykten, vet ju inte om det stämmer.
 

Jalles

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Vilka chassieproblem? FÖ. Finns det ngn som har någon rephandbok till XLTn alt. vet ngn sida på internet där de behandlar modellen.... En meksida/bok alltså...

 

zeke

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Hej,

Att XLT skulle ha chassieproblem här något som för mig är totalt okänt. Har åkt XLT i ett antal år och är grymt nöjd. Inte snabbast, inte bäst, men mer smiles per krona spenderad på skotern är SVÅRT att få iaf!

Det man ska vara noggrann med på XLT är att motorn låter bra och drar bra. I synnerhet på lågvarv för det är en akilleshäl som motorn har utan pipor. Den är lite seg på lågvarv, men med ett par pipor är det lindrigt sagt löst!

Åker själv en SKS med dubbeldyna, back osv. Gillar att åka ospårat och då är den aningen högre mattan på SKS:en en fördel. Absolut ingen lössnömaskin för det, men har man lite känsla i tummen så tar man sig fram jäkligt bra iaf. Kan rekomendera SKS:en som en vettig skoter om du vill ha den billigaste skotern per mil.

//Robster
 

SOB

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Här finns bok att köpa!
Har en själv, visserligen på engelska men bra!

https://www.touring.se/skoter

Välj sök artikel och skriv i 981-3833.
 

Boyen

Välkänd medlem
1 jan 2000
300
0
16
Kiruna
satsa på en xcr 600 istället.
styvare chassie, gasdämpare runt om, racingtank och dyna samt något vassare.
prisklassen är den samma
 

Reaper

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
Outlands S
xlt sp har gasdämpare vanliga har olje,
chassit är lite svagt runt främre boggiinfästningarna.
men det är inget som märks om man inte tokkör
eller sätter dit en förstäkningsplåt,
xcr har samma problem om jag inte minns helt fel
600 motorn kom -95 i xcr och -96 i xlt tror jag att det var.
ska du köra lite utanför leden så ska du inte ha xtra12 boggin för då får du lyfta, går som en motorsåg i snö.
det är lite svaga vevar på några årsm.
kolla här villka
http://www.geocities.com/schmidt92/polaris_faq.html
hoppas du blev lite klokare
åker själv xlt sp "sks" med hk matta och den
går rätt bra i snö

 

volvofil87

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Arjeplog Sverige
När det gäller XLT:en så känner jag bara till en motor, o de är 583:an som gav runt 90 kusar lite beroende på årsmodell. Jag har en 94:a SP o den ger 93.

Det som det sägs brukar strula är cylinderfotspackningen. Dom har en förmåga att "försvinna". Annars ska XLT:en vara en driftsäker maskin. Det jag upplever som bäst på min XLT är komforten. Man sitter kanon på dynan.

Jag har precis fått min. Det första som hände var att den började gå på en cylinder o till slut dog. Taskigt, då hade ja kört 3 kilometer. Men de löste sig utan större problem...
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 30-Nov-03 kl 02:13 PM (CET)]hehe om jag berättar om allt jag har råkat ut för tror jag du ångrar dig om du tänkt köpa en XLT, visserligen är inte alla skotrar likadana och jag hade oturen att råka ut för ett riktigt problemfall. sen jag köpte skotern har jag sammanlagt skruvat isär HELA skotern och satt ihop den igen. och jag har bytt de mesta som går å byta. Allt detta för att de bara varit klåpare som ägt skotern före mig. Så när man köper begnagnat ska var MYCKET MYCKET vaksam, kolla gärna med förstornings glas på varenda ##### mutter o skruv och var kritisk för reservdelar till skotrar är dyra...

förövrigt är det en lättmekad skoter som är lätt o rolig å köra, kul på led, hur den är i lössnö har jag aldrig provat ordentligt för den stod utan motor när de var bäst förhållanden förra vintern.