Polaris xlt goes bättre

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Va bara tändstiftena som var dåliga på den :) Den där jäveln slukar ju tändstift så jävulskt.
 

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Vad kör du med för stift ?
Minns inte att min xlt käkade stift, men min nästa tripple "mach 1:an" fungerade bara med br9 eya.

Tror att jag körde med 28mm matta och fulldubbat,på min xlt, var riktigt nöjd med den skotern.
Gick bra både på sjön och i lössnön, dubben hjälpte mycket..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Jag har kört champion mot NGK sedan 1990 i vrånga motorer som ätit stift och min slutsats har blivit att vissa motorer funkar bäst med champion och andra med NGK. Men NGK av annan bet än EYA har inte en changs mot champion och Bosch billigast stift.

Först provar man NGK br9EYA stift som i de flesta fall är bäst. Om den äter fortfarande provar man Champions billigast motsvarighet.

Bosch billigaste stift är lika tåliga som NGK "EYA" stift och Champion (i vissa maskiner). Jag tycker även att motorn går en aning renare med Bosch stift men de kostar lite mer ca 70kr därav blir det mest att man kör NGK EYA som kostar 50kr.
 

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Fyfan, nästan två år senare.. Har ju iofs att göra med att vintern 13-14 var den sämsta jag varit med om. Menmen, fått tummen ur iallafall, mindre missöden under förra vintern måste åtgärdas. Vajern som håller fast huven gick av så blev av med min fagra cobra ruta (om dom nu heter så), nödstoppsremmen gick sönder så tejpade fast "pluppen" och gjorde ett mindre lyckat hopp och landade med dragkroken först så att säga, så kunde inte köra så mycket efter det då mattan bara kuggade över hur mycket man än spände, såg när jag ställde undan den att främre balataremmarna gått av i boggien så har beställt nya + lite annat smått och gott ;)

 

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Fick hem lite godis idag!


Handtagsskydd, skulle haft rutan kvar dock, ser bättre ut då.


Monterade nödstoppen


Fixade nya balataremmar


På plats, montera boggien imorrn då!


Tyvärr blev alla bilderna fel ledd..
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Om du inte fått bort det att den är vrångstartad och släcker stift så borde du kolla flotörnålarna så dom inte läker.
Läker dom så fyller det vevhuset om den står ett tag och då får du sånna problem som du beskriver.
 

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Om du inte fått bort det att den är vrångstartad och släcker stift så borde du kolla flotörnålarna så dom inte läker.
Läker dom så fyller det vevhuset om den står ett tag och då får du sånna problem som du beskriver.
Svårstartad och svårstartad, det är som med alla fordon, man måste bar lära sig hur man startar dom ;) Alltid full choke, annars surar jag ner den efter ett par drag!
 

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Förresten behöver jag lite hjälp med boggieinställningar. Vad är brant resp. flack attackvinkel? Har höjt skotern bak men inte fram så boggien lutar liksom uppåt där fram, ska man ha så eller sänka boggien fram också så mattan ligger plant? För att den ska gå bra i lössnö alltså. Tacksam för svar!
 

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Skruvade ihop boggien idag! Men fjädern va så in i helvete hård så trodde fan inte jag skulle få på den! Kom dock på att jag kunde skruva bort ett boggiehjul så slapp jag lyfta fjädern över!


Färdig! Nu fjädrar den upp jävlar i min låda! Förut sjönk den nästan ner till marken när man satte sig på den, nu åker den inte ner en millimeter när man ställer sig!


På bilden syns även vad jag menade med inlägget innan, borde jag sänka den fram också för att den ska gå bra på lössnö? Den går iofs rätt bra nu men, ändå.

Nästa steg blir att kolla dreven i växellådan, kollade stickan häromdan, jävulskt med järnflis och inge olja alls.
 

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Finns det några för/nackdelar med att köra utan bakre vändhjul?


Och hur ska jag göra för att borra hålen för främre boggiefästet rätt? Det flyttas nån cm framåt så kan inte bara borra rakt nedanför.
Tacksam för svar!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
samma CC mått som original så kan du ju borra hur du vill.

Att köra utan vänhjul är otroligt dumt och korkat, men däremot så går det fint att köra utan de yttre vändhjulen.
 

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
samma CC mått som original så kan du ju borra hur du vill.

Att köra utan vänhjul är otroligt dumt och korkat, men däremot så går det fint att köra utan de yttre vändhjulen.
Okej, tackar för tipset.
Jo de va ju dom yttre jag menade..
 

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Bytte till en annan ljuddämpare idag (hade 3 gamla hemma) i hopp om ett fräsigare ljud. Blev ingen större skillnad på ljudet, blev lite "ljusare" bara. Tyckte inte det kändes som att det blev nån skillnad på gasrespons heller. Men den är iallafall cirkus 2 kilo lättare.

Före
[video]https://www.youtube.com/watch?v=UE4IeZcwqNc&index=2&list=UUORplSo3h45F8kB88dQgceg[/video]

Efter
[video]http://youtu.be/w9Lx7yocIYg?list=UUORplSo3h45F8kB88dQgceg[/video]