Polaris Xcr 440 sp -96

erik1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
33
0
0
hej jag funderar på tt köpa en Polaris Xcr 440 sp -96 vet ni om det är nå att ha eller
kronglar dom mycket ?. Vad står sp för ??
 

Hoblin

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
hade aldrig ett problem med min, sp står för special, och som jag har fattat det så togs det bara in 440 sp i sverige 96. och skillnden var motorn, fler hästar i spn.
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
96:ans SP kom med nya plastskdor från SLP, den fick även ett nytt avgasystem som skulle vara lättare och effektivare... och avgasportarna var även modifierade.

Framvagnens fjädringsväg ökades från drygt 21 cm till 23,2 cm.
 

i440xcr99

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Borlänge
Det finns ju en massa olika modeller av Polaris på http://www.polarisman.com/.
Vissa år finns även SP modeller.
Under 96 tex finns både INDY XCR 600
och INDY XCR 600 SP (?)!
Andra år saknas alla SP. Vet nån varför?

Kör en XCR 440 -99 i år. Snart så...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ang. -96:ans XCR-modeller.
Skillnaden på 600 o. 600SP är bl.a. att SP'n hade ett helt annat chassie (Aggressive). Tror även den hade trippelpipor från fabriken.

Däremot 440'n funderar även jag över. Har inte sett nåt annat än SP 440:eek:r från -96...de flesta (kanske alla?) som såldes hade SLP-skidor o. Cobra-ruta, men det var inte orginal enl. Polarisman.com.

Går nu in på 3:e säsongen med en XCR 440 SP -96 och jag är nöjd med maskinen...den är varken störst, bäst eller vackrast, men du får mkt roligt för pengarna. Min har varit absolut problemfri...har aldrig blivit ståendes med den...sen kommer ju lite underhåll (som på alla äldre maskiner) men har inte märkt att nåt slits ovanligt mycket.
Den är någorlunda återhållsam med soppan och gör egentligen inte bort sig nånstans...skulle kanske vara som tvåmans-maskin och dragare av stora familjepulkan, men även det går nog om man vill. :)

Så hittar du en i fint skick till rätt kurs kan jag inte göra annat än att rekommendera!